پنجشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
علی‌بیک: اولویت مروارید در سال جدید بازاریابی در فضای مجازی است/ اوضاع نشر در دولت یازدهم بهتر شده

امیر علی‌بیک، مدیر انتشارات مروارید گفت که اولویت این موسسه در سال 95، بازاریابی کتاب در فضای مجازی است. او همچنین اوضاع نشر در سال 94 را بهتر از سال‌های قبل عنوان کرد و گفت: تا شرایط ایده‌آل فاصله بسیار زیادی داریم.

امیر علی‌بیک، مدیر انتشارات مروارید، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره فعالیت‌های انتشارات مروارید در سال گذشته عنوان کرد: به طور کلی ناشران سال بسیار سختی را به لحاظ اقتصادی پشت سر گذاشتند. در ادامه روندی که از سال‌های اخیر آغاز شد، ریزش کتاب‌خوان‌ها با بالا رفتن قیمت کتاب همراه شد که در نتیجه به فروش کمتر و در پی آن تولید کمتر کتاب منجر شد.

مدیر انتشارات مروارید، با اشاره به اجرا شدن سیاست‌های انقباضی گفت: در چنین شرایطی ما نیز مانند ناشران دیگر ناچار شدیم در زمینه تولیدات و تیراژ کتاب‌هایمان بازنگری جدی داشته باشیم؛ مثلا برای تجدید چاب کتاب‌هایی که چاپ نخستشان به پایان می‌رسید اولویت بندی می‌کردیم. اولویت‌هایمان را بر چاپ کتاب‌های پرفروش می‌گذاشتیم که طبیعتاً این شرایط برای کتاب اولی‌ها و بسیاری از نویسندگان دیگر، کمی سخت بود.

وی با بیان اینکه «اوضاع صنعت نشر در دولت جدید بسیار بهتر شده، اما با شرایط مطلوب فاصله دارد» افزود: در سال گذشته (1394) حدود 174 عنوان کتاب به چاپ رساندیم که حدود دو سوم آن کتاب‌های چاپ اول و یک سوم آن کتاب‌های تجدید چاپی بوده که این میزان در مقایسه با سال گذشته افت چمشگیری داشته است. الان هم حدود 100 قرارداد جدید داریم که بر اساس ورودی و خروجی‌های انتشارات اقدام به چاپ آنها خواهیم کرد.

علی‌بیک درباره کتاب‌های خوبی که سال گذشته منتشر شده‌اند گفت:  طبیعتاً کتاب‌های بسیار خوبی در سال گذشته منتشر شده که هر ناشری دوست داشت به دلیل محتوای غنی و اعتبار کتاب‌ها، آنها را خودش منتشر کند؛ برخی از آنها متعلق ناشران سرشناس و برخی هم از ناشران گمنام بوده‌اند.

مدیر انتشارات مروارید همچنین درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب نیز گفت: به هر حال این اتفاق باید می‌افتاد، چراکه مصلی مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نبود، اما باید از مدت‌ها پیش به تهیه زیرساخت‌ها مکان جدید می‌پرداختند تا امروز به این شکل عجله‌ای آن را آماده نمی‌کردند.

وی ادامه داد: طبیعتاً به دلیل بُعد مسافت و مشکلات احتمالی برای رفت و آمد، چند سالی طول می‌کشد که مکان تازه جا بیفتد، اما ای کاش چنین نمایشگاهی را می‌توانستیم در مرکز شهر داشته باشیم.

علی‌بیک همچنین درباره برنامه‌های انتشارات مروارید در سال جدید گفت: ما طی این 53 سال فعالیت در عرصه نشر، هرساله برنامه‌های خودمان را بر اساس اولویت‌های فرهنگی و همچنین اولویت‌های مالی برای تأمین هزینه‌های مجموعه درنظر می‌گیریم اما در سال جدید بنا داریم تا در حوزه بازاریابی کتاب‌هایمان در فضای مجازی فعالیت‌های ویژه‌ای انجام دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها