سه‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
باباچاهی: «در ستایش مرگ» ساراماگو را در نوروز مطالعه کنید

علی باباچاهی، شاعر گفت: در سال گذشته رمان «در ستایش مرگ» اثر ژوزه ساراماگو را خواندم که درباره انسان‌هایی است که نمی‌میرند. من این کتاب را دوست داشتم و به مخاطبان هم پیشنهاد می‌کنم که آن را به عنوان هدیه نوروزی یا مطالعه شخصی در نظر داشته باشند.

علی باباچاهی، شاعر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: برای تعطیلات نوروز و سال جدید کتاب «در ستایش مرگ» نوشته نویسنده فقید پرتغالی و برنده نوبل ادبیات، ژوزه ساراماگو را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم. این کتاب را انتشارات مروارید منتشر کرده و به قلم شهریار وقفی‌پور به فارسی برگردانده شده است.

 وی افزود: این رمان، رمان ساده و در عین حال پیچیده‌‌ای است. کتاب، ظاهراً مرگ‌محور است، اما این مرگ‌محوری، نفی جهانی نیست که می‌تواند هم شاد باشد و هم در خور زیستن.
 
شاعر مجموعه شعر «به شیوه خودشان عاشق می‌شوند» ادامه داد: نویسنده در این رمان، سرزمینی می‌سازد که انسان‌ها در آن نمی‌میرند؛ حتی در حالت احتضار و بیماری‌های سخت. بیشتر از این نمی‌خواهم داستان این کتاب را لو بدهم و توصیه می‌کنم که کتابخوان‌ها این رمان را بخوانند و به دیگران هم توصیه کنند.
 
این شاعر اضافه کرد: اگر مایه خنده نباشد، همچنین کتاب «دری به اتاق مناقشه» را که مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای خودم است، به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم تا در سال جدید خریداری کنند و هدیه دهند. این کتاب سال گذشته از سوی انتشارات نگاه به چاپ رسید و دوستان جوان و میانسال می‌توانند مخاطبان آن باشند. تضمین می‌کنم که این کتاب کتابی جذاب و خواندنی است اما قضاوت نهایی را بر عهده خود آن‌ها می‌گذارم.
 
علی باباچاهی متولد 1321 در کنگان از توابع بوشهر است. او از سال 1346 به شعر پرداخته و حدود 50 عنوان کتاب شعر، نقد و بررسی و تئوری شعر منتشر کرده است.
 
کتاب «هفتاد گل زرد» همزمان با هفتاد سالگی این شاعر و با عنوان فرعی «علی باباچاهی، در وضعیت دیگر» به کوشش محمد لوطیج در سال 93 منتشر شد. این کتاب که توسط انتشارات سرزمین اهـورایی در قطع رقعی منتشر می‌شود، شامل منتخب اشعار و بررسی کارنامه شعری باباچاهی است.
 
کتاب‌های «در غارهای پر از نرگس»، «بیا گوش ماهی جمع کنیم» و «به شیوه خودشان عاشق می‌شوند» از باباچاهی منتشر شده است. تازه‌ترین اثر وی با نام «اتاق بر آب راه می‌روم» سال گذشته از سوی انتشارات سرزمین اهورایی به چاپ رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها