شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
شریف‌زاده: افت کیفیت در تولید محتوای تکراری تأثیر دارد/ استقبال اندک دانشگاهیان از نشر کشاورزی

ابوالقاسم شریف‌زاده از مؤلفان «توسعه دانش‌بنیان کشاورزی» اثر شایسته تقدیر سی‌و‌‌سومین جایزه کتاب سال، ضمن اشاره به محتوای کتاب گفت: افت کیفیت در کتاب‌های دانشگاهی، موجب تولید محتوای تکراری شده است.

دکتر ابوالقاسم شریف‌زاده از مؤلفان «توسعه دانش‌بنیان کشاورزی» کتاب شایسته تقدیر در سی‌و‌سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره دلایل انتخاب موضوع توسعه دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی اظهار کرد: این کتاب، نتیجه تز دکترای من است که با همکاری دکتر سیدمحمود حسینی در قالب یک مجموعه دوجلدی از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران منتشر شده است. به دلایلی دومین جلد این کتاب زودتر از جلد نخست به چاپ رسید و جلد نخست نیز با عنوان «کشاورزی پایدار، مدتی پیش منتشر شد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان افزود: جلد نخست این مجموعه، زمینه‌ای از مسائل و مشکلات کشاورزی پایدار را تشریح می‌کند. دومین جلد کتاب نیز بر الگو‌های سیستمی متمرکز شده و به مباحثی مانند تولید، بازار و ترویج اختصاص دارد که با هدف یکپارچه‌سازی ارائه شده‌اند؛ الگو‌هایی مانند نظام فناوری کشاورزی،‌ دانش اطلاعات، مباحث ترویجی و آموزشی و الگوی جدید نظام نوآوری.
 
6 سال زمان برای نگارش «توسعه دانش‌بنیان کشاورزی»
شریف‌زاده در بیان اهداف تالیف این کتاب گفت: هدف عمده مولفان علاوه بر معرفی الگو‌های جدید، تاکید بر نگاه سیستمی در فرایند بهره‌گیری از الگو‌های جدید بود. مفهوم‌پردازی تجربه‌ دیگر کشور‌ها نیز از دیگر مباحث این کتاب است. تالیف کتاب «توسعه دانش‌بنیان کشاورزی» 6 سال زمان برد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، درباره استفاده از تجربه‌های داخلی در تالیف این کتاب اظهار کرد: متاسفانه در بحث کشاورزی از نبود راهبرد جامع توسعه و فعالیت‌های جزیره‌‌ای در حوزه‌های تربیت نیرو‌های انسانی، تولید و بازار‌یابی رنج می‌بریم. بنابراین در این کتاب علاوه بر تلا‌ش‌ها و سیر تطور الگو‌های مختلف از فناوری کشاورزی و میزان پژوهش‌ها و آموزش عالی، بر نظام نوآوری مانند اخلاق کسب‌وکار تاکید شده است.
 
وی با اشاره به وضعیت نشر کشاورزی افزود: به‌نظر می‌رسد که مشکلات حوزه نشر کشاورزی متأثر از عملکرد خود مولفان است، موضوعی که در مراسم کتاب سال با عنوان غلبه کمیت بر کیفیت مطرح شد. استقبال اندک دانشگاهیان از کتاب‌های تخصصی به‌ویژه در حوزه کشاورزی، دیگر مشکل نشر دانشگاهی است.
 
دیده نشدن آثار حوزه کشاورزی ناشران شهرستانی
شریف‌زاده ادامه داد: هزینه بالای چاپ و نشر و گرایش به جزوه‌گرایی در بی‌توجهی به کتاب‌های تخصصی بی‌تاثیر نیست و علاوه بر این کتاب‌فروشی‌های مناسبی نیز وجود ندارد. در نهایت به‌نظر می‌‌رسد وضعیت نشر وابسته به خریدار است و به‌عبارت دیگر تا زمانی‌که کتاب به فروش نرسد، سرمایه‌گذار نیز تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارد. شبکه جامعی برای تبلیغ کتاب دانشگاهی وجود ندارد و نکته قابل‌توجه در جلب مخاطب به کتاب‌های کشاورزی، تفاوت تبلیغ و عرضه این کتاب‌ها با کتاب‌های عمومی است.
 
این نویسنده شایسته تقدیر سی‌و‌سومین جایزه کتاب سال عنوان کرد: برخی از کتاب‌های مطرح در حوزه کشاورزی تنها به دلیل انتشار از سوی ناشر شهرستانی چندان مورد استقبال قرار نمی‌‌گیرند. برای انتشار آثار باکیفیت، باید از انتشار محتوای تکراری جلوگیری شود زیرا افت کیفیت موجب چاپ محتوای تکراری شده است.  
 
وی گفت: در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی، تولید کتاب به دو دسته تالیفی و گرد‌آوری تقسیم‌بندی شده است. گرد‌آوری در ذیل فعالیت اجرایی تعریف می‌شود و بنابراین به‌عنوان یک تلاش علمی به‌شمار نمی‌آید. به معنای دیگر، گردآوری دون‌ِشأن علمی قلمداد می‌شود. از سوی دیگر درباره مفهوم کتاب تالیفی مولفه‌های مشخصی تعریف نشده است.    

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها