شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
یاوری: 101 نویسنده در تالیف «مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» مشارکت داشتند

پروین یاوری،‌ سرپرست نویسندگان «مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» اثر شایسته‌تقدیر سی‌و‌سومین جایزه کتاب سال، ضمن تشریح فرایند تالیف این کتاب گفت: کتاب «مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» با مشارکت 101 پزشک تالیف شده است.

دکتر پروین یاوری،‌ شایسته تقدیر سی‌و‌سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برای کتاب «مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» درباره فرآیند تالیف این کتاب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: مجموعه سه جلدی «مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» شامل «بیماری‌های شایع واگیر ایران»، «بیماری شایع غیر واگیر‌ایران» و «سرطان‌های شایع ایران» در مجموع به همت 101 متخصص اپیدمیولوژیست تالیف شده است.
 
وی با اشاره به ضرورت‌های تالیف این کتاب افزود: رشته اپیدمیولوژی در ایران همزمان با دیگر نقاط دنیا پیشرفت کرده، به‌طوری‌که متخصصان این رشته در مقطع دکترای تخصصی در حال تحصیل هستند. کمتر دانشگاهی در ایران متخصص اپیدمیولوژی ندارد، بنابراین تولید کتاب در این حوزه ضروری بود.
 
مرجعی با 99 فصل
سرپرست نویسندگان ادامه داد: سال 91 انجمن علمی اپیدمیولوژیست‌های ایران و هیات بُرد اپیدمیولوژی، برای تدوین این کتاب تصمیم‌گیری کردند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از پیشنهاد تالیف این کتاب استقبال کرد و به دنبال این استقبال در سایت انجمن، طی فراخوانی از همه متخصصان اپیدمیولوژیست برای مشارکت در تالیف این کتاب دعوت به‌عمل آمد. «مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» با سرپرستی هفت نفر از افراد مطرح و متخصص حوزه اپیدمیولوژی طی دو سال نوشته شد.
 
این عضو هیات علمی گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی گفت: این مجموعه در 99 فصل تدوین شده که جلد نخست با 35 فصل به همت 41 نویسنده، جلد دوم با 52 فصل به قلم 46 نویسنده و 12 فصل جلد سوم را 14 نویسنده تالیف کرده‌اند.
 
ویراستاری دو اپیدمیولوژیست‌‌ علاقه‌مند به ادبیات
وی در تشریح ویژگی‌های شاخص این کتاب اظهار کرد: همه نویسندگان این مجموعه از متخصصان علم اپیدمیولوژی هستند و از سوی دیگر ویرایش ادبی این کتاب نیز از سوی دو نفر از اپیدمیولوژیست‌‌های علاقه‌مند به حوزه ادبیات صورت گرفت، بنابراین نگرانی از بابت تغییر واژگان در متن نهایی وجود نداشت. در برگردان واژگان تخصصی نیز معیار اصلی، مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده است.
 
یاوری افزود: برای یکپارچه‌‌سازی در ویراستاری اثر، دستورالعملی تدوین کردم. همچنین در تدوین این کتاب از ویراست پنجم «مرجع همه‌گیری‌شناسی» استفاده شد. این اثر در نهایت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان مرجع به دانشگاه‌ها معرفی شد.    
                
این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه شهید بهشتی، درباره منبع مورد استفاده دانشجویان پیش از تالیف کتاب «مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» ادامه داد: پیش از این پایگاه سازمان بهداشت جهانی (WHO) از منابع مورد استفاده دانشجویان این رشته بود و از سوی دیگر کتابی که در این حوزه در بازار وجود داشت، فقط جنبه بالینی داشته و به‌عبارت دیگر در تالیف آن نکات اپیدمیولوژی رعابت نشده بود. در «مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» از اطلاعات آماری داخلی و بین‌المللی استفاده شده و در نتیجه این کتاب برای دانشجویان کار‌شناسی‌اشد و دکترا بسیار کاربردی است. دانشجویان سایر رشته‌های پزشکی نیز می‌توانند از این منبع استفاده کنند.  
 
طاقت‌فرسا بودن تولید کتاب تخصصی و مرجع به‌صورت گروهی
وی درباره لزوم به‌‌روزرسانی «مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تصمیم‌گیری شد تا در دوره‌های پنج ساله این کتاب مرجع به‌روزرسانی شود. برهمین اساس فراخوانی از طریق پایگاه انجمن علمی اپیدمیولوژیست‌های ایران، برای جلب مشارکت همکاران و متخصصان منتشر خواهد شد.
 
یاوری با اشاره به نبود حتی یک کتاب پزشکی در بین برگزیدگان سی‌و‌‌‌سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: کتاب ‌«مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» ظرفیت معرفی به‌عنوان کتاب برگزیده را در این دوره از جایزه کتاب سال داشت. تولید این دسته از کتاب‌ها طاقت‌فرسا است، در تالیف این کتاب علاوه بر متخصصان ایرانی از صاحب‌نظران مقیم خارج از کشور نیز بهره‌ گرفته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها