شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
داستان ورود خانواده عرب به حرفه کتابفروشی در شیراز/ مردم از کتابفروشان محلی خرید کنند

احسان عرب، مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب خرد» با اشاره به چگونگی ورود به حرفه کتاب‌فروشی و فراز و نشیب‌های آن، حمایت مردم از نویسندگان و کتابفروشان محلی را در ادامه حیات کتابفروشان و ویترین کتاب در سطح شهر موثر دانست.

احسان عرب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به آغاز فعالیت خود در حرفه کتابفروشی از سال 1361 عنوان کرد: پدرم از شاعران مطرح و رئیس انجمن شعرای استان فارس بود و خانه ما که در باغ زیبایی در شیراز قرار داشت، محل رفت‌و‌آمد و پاتوق شاعران شیراز بود که برای شعرخوانی و تصحیح اشعارشان نزد پدرم می‌آمدند.

مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب خرد» افزود: پدرم در دوران کودکی ما، آژانس مسافربری داشت اما با وجود جایگاه فرهنگی و علاقه بسیار ایشان به کتاب و مطالعه، همیشه از تغییر شغل می‌ترسید و در برابر خواسته ما، مقاومت سختی داشت.

وی درباره چگونگی ورود خانواده عرب به حرفه کتابفروشی گفت: از همان دوران خانواده من در کشور آمریکا  زندگی می‌کردند و پدرم هرچند وقت یک بار به این کشور سفر می‌کرد. در سال 1361 بود که پدر برای دیدن خواهرم به آمریکا سفر کرده بود، من همراه دو برادرم در اقدامی غافلگیرانه، آژانس مسافربری پدرم را به کتابفروشی تبدیل کردیم!

عرب ادامه داد: پس از بازگشت پدرم از سفر و مواجه با این موضوع، ابتدا بسیار تعجب کرد و با ناراحتی به تغییر و تحولات مغازه‌اش نگاه می‌کرد، اما در ادامه با لبخند گفت: «البته بد هم نشدها...!» این‌گونه بود که در سال 1361 کتابفروشی «خرد» در ابتدای خیابان زند شیراز، راه اندازی شد و در حقیقت ما برادران، پدرمان را وارد حرفه کتابفروشی کردیم.

مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب خرد» درباره تغییر مکان و تغییر نام این کتابفروشی در ادامه فعالیت خود نیز گفت: یکی از برادرانم در دوران جنگ تحمیلی شهید شد و دیگری هم از حرفه کتابفروشی بیرون رفت و من و پدرم تا سال 1387 این کتابفروشی را اداره می‌کردیم. اما بعد از فوت پدرم در آن سال، کتابفروشی را به طبقه زیرین پاساژی در خیابان مشیر فاطمی منتقل کردم و نام آن را «دنیای کتاب خرد» گذاشتم.

وی افزود: این مکان زیرزمین متروکی حدود 500 متر بود و هیچ کس باور نمی‌کرد که اینجا بتوان کار کتابفروشی کرد و حقیقتاً خود ما هم در ابتدا کمی نگران بودیم، چراکه با خرید این مکان برای تأمین منابع با مشکلات مالی بسیاری مواجه بودیم، اما با لطف خدا و تلاش جمعی، کار ما رونق گرفت و پس از چند سال توانستیم یک شعبه در طبقه بالای این کتابفروشی و شعبه‌ای دیگر در معالی‌آباد شیراز راه‌اندازی کنیم.

عرب با بیان اینکه امروز 25 پرسنل تحصیل کرده در این کتابفروشی فعالیت و ارتزاق می‌کنند، ادامه داد: ما در حالی در سه سال متوالی به عنوان برترین کتاب‌فروش کمک درسی در شهرستان معرفی شدیم که ادعا می‌کنم در فروش کتاب‌های غیر‌درسی و حوزه عمومی بسیار قوی‌تر عمل کرده‌ایم.

مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب خرد» درباره حوزه کتاب‌های ارائه شده در این کتاب‌فروشی گفت: اصلاً دوست نداشتیم که کتاب کمک آموزشی بفروشیم و در ابتدا فعالیت‌مان هم بر همین اساس پیش رفتیم، اما با تجربه‌ای که از فروش کتاب‌های محتوایی و ارزشی داشتیم، پس از گذشت 6 ماه به این نتیجه رسیدیم که اگر کتاب کمک درسی نفروشیم، به لحاظ مالی با مشکل مواجه خواهیم شد.



وی ادامه داد: در حال حاضر تقریباً در تمام حوزه‌ها کتاب داریم و آثار روز بازار را هفتگی تهیه و در کتاب‌فروشی عرضه می‌کنیم. کتاب‌ها را در دکوراسیونی مدرن و مطابق نظم الفبایی و موضوعی دسته بندی کردیم و همه آن‌ها را در اینستاگرام و سایت کتابفروشی معرفی کرده‌ایم.

عرب همچنین درباره تعامل با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف شیراز با کتابفروشان نیز گفت: ما سال‌ها است که کار خودمان را انجام می‌دهیم و مردم هم ما را قبول دارند، اما برگزاری نمایشگاه‌های کتاب با ارائه بن‌ها و یارانه‌های بسیاری که سرنوشت مشخصی هم ندارند، موجب اختلال در کار کتابفروشان شده است. این‌گونه اقدامات باعث شده کار برخی از همکاران ما به تعطیلی بکشد. پیگیری‌ها و جلسات ما با مسئولان ارشاد هم، استانداری و شورای شهر هم در این باره به جایی نرسید.

مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب خرد» ادامه داد: بهتر است که سازمان‌های دولتی برای به‌روز کردن منابع کتابخانه‌های مختلف موجود در استان و همچنین اجرای برخی طرح‌های مرتبط با موضوع کتاب، با کتابفروشان ارتباط برقرار کنند، اما سال‌های سال است که دیگر خریدی از ما صورت نمی‌گیرد.

وی تأکید کرد: معتقدم که در این میان، حمایت مردم از نویسندگان و کتابفروشان محلی بسیار کارساز خواهد بود. یک کتابفروشی به امید خریداران محلی راه‌اندازی می‌شود. اگر مردم از کتابفروشی خرید کنند، به بقای ویترین کتاب در محله خود کمک می‌کنند.

عرب همچنین با اشاره به اقداماتی که کتابفروشان می‌توانند برای جذب مخاطب بیشتر انجام دهند گفت: من در کشور آمریکا زندگی می‌کنم و هر 6 ماه یک بار برای رسیدگی به امور کتابفروشی به ایران می‌آیم. طرح‌های تشویقی بسیاری را از کتابفروشی‌های بزرگ آمریکا الگوبرداری کردم تا مخاطبان بیشتری را جذب کنم؛ اقداماتی مانند برگزاری جشن امضاء، رونمایی از کتاب، نشست‌های نقد و بررسی و اقدامات فرهنگی هنری دیگر که خوشبختانه استقبال مردم شیراز را هم در پی داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها