سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
پیشنهاد برپایی جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ابتدا در استان‌ها و سپس به صورت ملی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد درباره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، گفت: اگر از سال آینده ابتدا جشنواره‌ای برای روستاهای هر استان برگزار شود و رقابت استانی انجام شود سپس برگزیدگان هر استان در جشنواره سراسری شرکت داده شوند، هم کار انتخاب روستاهای دوستدار کتاب آسان‌تر می‌شود و هم در سطح استان‌ها شور و رقابتی بین روستاها به وجود می‌آید.

علی غیاثی‌ندوشن در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به حضور گسترده روستاهای استان یزد در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، اظهار کرد: امسال بیش از 70 روستای استان یزد، در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شرکت و آثار خود را ارسال كرده‌اند.
 
وی افزود: این روستاها طرح‌ها و ایده‌های خود را برای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ارسال کرده‌اند تا علاوه بر ارسال این طرح‌ها و ایده‌ها به دبیرخانه روستاها و عشایر دوستدار کتاب در تهران، در سطح استان یزد هم از هر شهرستان یک روستا که برنامه‌های بهتری دارد، انتخاب شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان این‌که در سطح استان یزد هم جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برگزار شد، گفت: این موضوع مقدمه ای است تا بتوانیم در طول سال برنامه جامع و مستمری برای روستاهای این استان داشته باشیم و به امور فرهنگی آنها کمک کنیم.
 
وی درباره اشتراکات جشنواره روستاهای دوستدار کتاب استان یزد و جشنواره سراسری روستاها و عشایر دوستدار کتاب، گفت: رقابت در سطح ملی دشوارتر است زیرا روستاها از سراسر کشور طرح‌هایی را به این جشنواره ارسال می‌کنند. در سطح استان یزد هم با وجود اشتراکات فرهنگی و در عین حال تنوع فرهنگی که بین شهرستان‌های استان یزد و روستاهای مختلف وجود دارد، سعی شده برنامه‌های ارائه شده، تنوع فرهنگی در شهرستان‌ها و روستاهای مختلف را نشان دهد که از این جهت اشتراکاتی هم با جشنواره سراسری دارد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: قرار بر این است که برنامه تمام روستاهایی که در جشنواره روستاها و عشاير دوستدار كتاب در يزد شرکت کرده‌اند، به جشنواره سراسری ارسال شود و این دبیرخانه مرکزی است که باید انتخاب نهایی را انجام دهد.
 
وی با اشاره به برگزاری جشنواره روستاها و عشاير دوستدار كتاب در استان يزد، اظهار کرد: به یازده روستای برگزیده این جشنواره، مبلغ 20 میلیون ریال کتاب اهدا می‌شود. علاوه بر آن، یکی دیگر از امتیازات در نظر گرفته شده این است که ایده‌ها و برنامه‌های برتر روستاهای برگزیده در روستاهای دیگر هم اجرایی شوند. البته ممکن است برخی از طرح‌ها نیاز به اعتبار و زمان زیادی داشته باشند اما با اولویت طرح‌هایی که نیاز به اعتبار و زمان زیادی ندارند، اجرایی خواهند شد.
 
غیاثی‌ندوشن یادآور شد: سال گذشته در جشنواره سراسری روستاها و عشایر دوستدار کتاب و در جریان رقابت بین روستاهای کشور، 10 روستای برتر انتخاب شدند که یکی از آنها از روستاهای استان یزد بود.
 
وی با تأکید بر این‌که اجرای طرح‌هایی مانند جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کاری فرهنگی در روستاها و عشایر است، اظهار کرد: این طرح‌ها در بخش خصوصی، انگیزه به وجود می‌آورد که در کنار دولت به این موضوع ورود پیدا کند تا یک حرکت چند سویه انجام شود و بتوانیم تأثیرات آن را در روستاها در آینده مشاهده کنیم.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پاسخ به این پرسش که «تجربه جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در استان یزد تا چه اندازه می‌تواند در برگزاری جشنواره ملی روستاها و عشاير دوستدار كتاب و همچنین در استان‌های ديگر مؤثر و قابل استفاده باشد؟» گفت: به نظر می‌آید اگر از سال آینده در ابتدا جشنواره‌ای برای روستاهای هر استان برگزار و رقابت استانی انجام شود و سپس برگزیدگان هر استان در جشنواره سراسری شرکت داده شوند، هم کار انتخاب روستاهای دوستدار کتاب آسان‌تر می‌شود و هم در سطح استان‌ها شور، شوق و رقابتی بین روستاها به وجود می‌آید.
 
غیاثی‌ندوشن عنوان کرد: این موضوع برای سال‌های آینده می‌تواند الگوی خوبی در تغییر سبک برگزیدن برترین‌ها باشد تا در نهایت انتخاب بهتری انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها