چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
ملکیان: بهترین وجه جمع عقلانیت و معنویت را در «فلسفه‌ای برای زندگی» بخوانید

مصطفی ملکیان، متفکر فلسفه اخلاق، کتاب «فلسفه‌ای برای زندگی» را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد داد و گفت: این کتاب بهترین وجه جمع بین عقلانیت و معنویت را ارائه می‌کند. به واقع حداقل سود مطالعه کتاب برای خواننده، آشتی با زندگی خود است.

مصطفی ملکیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب پیشنهادی خود برای مخاطبان عنوان کرد: در میان کتاب‌های فارسی که در سال جاری خواندم، «فلسفه‌ای برای زندگی» نوشته ویلیام آروین، بهترین کتاب بوده است. به دلیل اینکه بهترین وجه جمع بین عقلانیت و معنویت در این کتاب ارائه شده است.

وی افزود: این کتاب با دو ترجمه آقای محمد یوسفی از انتشارات ققنوس و آقای محمود مقدسی از انتشارات گمان منتشر شده که هر دو ترجمه‌های خوبی هستند. به واقع گمان می‌کنم که هر کس این کتاب را بخواند سود برده است. حداقل فایده‌ای که مطالعه آن برای خواننده دارد این است که می‌تواند با زندگی خود آشتی کند.

این متفکر فلسفه اخلاق درباره ویژگی‌های این کتاب گفت: «فلسفه‌ای برای زندگی» تنها با استدلال‌های برگرفته از آثار رواقیان و فقط با اتکا به عقل، نشان می‌دهد که کدام مسیر زندگی درست است و کدام مسیر درست نیست و این مصداق آن است که ما با عقلانیت و استدلال و نه با توسل به هیچ منبع دیگری، به اخلاق و معنویت برسیم.

«فلسفه‌ای برای زندگی» سعی دارد مخاطب را با موضوع داشتن فلسفه‌ای برای زیستن و زندگی کردن درگیر کند و نگاه‌ها و افق‌های تازه‌ای را در برابر او بگشاید. نویسنده کتاب معتقد است بدون داشتن فلسفه‌ای برای زندگی، عمرمان را هدر می‌دهیم و بسیاری از لحظات عمر خود را با تنش و سرخوردگی سپری می‌کنیم.

آروین، کاوش در فلسفه‌های کهن را نویدبخش یافتن فلسفه‌ای برای زندگی می‌داند و بنا به دیدگاه‌های خود که درباره آنها توضیحاتی هم ارائه می‌کند، فلسفه زندگی رواقیان را به‌عنوان یکی از قابل توجه‌ترین فلسفه‌ها انتخاب می‌کند و به تحلیل آموزه‌های آن به زبانی ساده و همه فهم می‌پردازد.

او که پیش‌تر مجذوب آموزه‌های ذن بودیسم بوده، عقیده دارد آموزه‌های رواقیان برای ذهن تحلیلی و موشکاف انسان قابل توجه است چون گوهر آموزه‌های ذن بودیسم را هم در خود دارد. ویلیام آروین با کاوش در فلسفه رواقیان باستان و با استفاده از تجربه‌های شخصی‌اش در این کتاب نشان می‌دهد چطور بینش‌ها و توصیه‌های عملی رواقیان در دنیای امروز محل اعتنا پیدا می‌کند.



برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کتاب «فلسفه‌ای برای زندگی» به لینک زیر مراجعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها