سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
جزئیات برنامه‌های هفته کتاب در استان خراسان رضوی

یوسف امینی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی، برنامه‌های اجرا شده و در دست اجرای این استان را در هفته کتاب تشریح کرد.

یوسف امینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره برنامه‌های هفته کتاب در خراسان رضوی عنوان کرد: پیش از آغاز آبان ماه طی ابلاغی که جناب آقای جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر هفته کتاب به صورت سراسری به همه استان‌ها داشت، ستادی را برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های این هفته در استان خراسان رضوی تشکیل دادیم.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی با اشاره به دو رویداد مهم در این استان افزود: برپایی هفدهمین نمایشگاه کتاب مشهد با حضور 500 ناشر از 5 تا 10 آبان و همچنین برگزاری سیزدهمین دوره انتخاب کتاب سال رضوی که در ایام برپایی این نمایشگاه با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و سید رضا صالحی امیری، رئیس کتابخانه ملی، آغاز باشکوهی برای برنامه‌های هفته کتاب در خراسان رضوی بود.

وی همچنین درباره مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده و در دست اجرا در ایام هفته کتاب نیز گفت: روز 24 آبان یعنی اولین روز از هفته کتاب، با برگزاری همایش «طرح ملی 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه» به همت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و سایر دستگاه‌ها، به صورت متمرکز در خراسان رضوی برگزار شد. همچنین مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) در روز 26 آبان میزبان برگزاری نشست «کتابخوان» خواهد بود.

امینی ادامه داد: انتشارات آستان قدس رضوی «به نشر» که 12 فروشگاه معتبر در مشهد دارد، با برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، آثار خود را با 10 تا 50 درصد تخفیف ارائه می‌کند. در کنار این نمایشگاه، طرح سراسری «فروشگاهی به وسعت ایران» که کتاب‌ها را با 20 درصد تخفیف به علاقه‌مندان ارائه می‌کند، از دیگر برنامه‌های در حال برگزاری در این استان است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی بازدید از کتابفروشی‌ها و ناشران پیشکسوت را از دیگر برنامه‌های این اداره در هفته کتاب عنوان کرد و گفت: ما در روز پنجشنبه 28 آبان به همراه جمعی از سئوان فرهنگی و نویسندگان برجسته استان، به دیدار و بازدید از ناشران پیشکسوتی چون انتشارات «امام»، «سپیده باوران»، «امیرکبیر» و همین‌طور برخی کتابفروشی‌ها در بازارچه کتاب «گلستان» و بازارچه «گنجینه کتاب» خواهیم رفت.

وی همچنین درباره مراسم اختتامیه هفته کتاب در این استان توضیح داد: در آخرین روز از هفته کتاب ویژه برنامه مشترکی برای تجلیل از ناشران، کتابفروشان، پژوهشگران و اهالی قلم فعال در نظر داریم که با مشارکت اداره کل ارشاد، جهاد دانشگاهی، حوزه‌های علمیه، نهاد کتابخانه‌های عمومی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی شعبه شمال شرق، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه امام رضا (ع) برگزار خواهد شد.

امینی در ادامه با اشاره به اجرای طرح «اهدای کتاب» گفت: ما کتاب‌هایی را که در طول سال در قالب حمایت از ناشران خریداری کردیم، به مراکز فرهنگی در سطح استان اهدا خواهیم کرد که از جمله آثار موجود در این کتاب‌ها، مجموعه آثار شهید مطهری با 54 عنوان در قالب یک بسته خواهد بود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی ادامه داد: در روزهای ابتدایی هفته کتاب خانم بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب «دختر شینا» در ادامه برگزاری مسابقه کتابخوانی «کتاب زندگی»، به خوانش کتاب خود در بازارچه کتاب گلستان پرداخت. همچنین کودکان عضو در کانون پرورش فکری در ایام هفته کتاب با حضور در ایستگاه‌های مترو طی حرکتی نمادین، عابران را به کتابخوانی تشویق می‌کنند.

وی از طراحی المان‌هایی برای تبلیغ کتاب در ایستگاه‌های مترو مشهد خبر داد و گفت: در طول هفته کتاب، نمایی از کتاب‌های مطرح روز مانند «من زنده‌ام»، «دختر شینا» و «پایی که جا ماند» در این المان‌ها نمایش داده خواهد شد. همچنین با هماهنگی‌های انجام شده، صدا و سیما و رادیو استان به پوشش برنامه‌های مختلف در این هفته مشغول هستند و در قالب برنامه‌های ترکیبی اقدام به برنامه‌سازی و مصاحبه در حوزه کتاب خواهند کرد.

همچنین برگزاری نمایشگاه‌ نسخ خطی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی شعبه شمال شرق  و سازمان استاد و کتابخانه آستان قدس رضوی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در خراسان رضوی بود که امینی به آنها اشاره کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها