یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» تشریح شد/ کودکان با 20 درصد و بزرگسالان با 15 درصد تخفیف کتاب بخرند

معاون فناوری و اطلاع‌رسانی مؤسسه خانه کتاب از اجرای طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» در بیست و سومین دوره هفته کتاب خبر داد و گفت: در این طرح، کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان با 20 درصد تخفیف و کتاب‌های حوزه بزرگسال با 15 درصد تخفیف به فروش می‌رسند.

مجتبی تبریزنیا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اهداف راه‌اندازی طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» به همت مؤسسه خانه کتاب و با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: کتابفروشی‌ها یکی از حلقه‌های اصلی حوزه نشر به شمار می‌آیند؛ با وجود این بسیار شنیده می‌شود که بیشتر کتابفروشی‌ها در حال تعطیل شدن هستند. متاسفانه کتابفروشی شغل درآمدزایی که مالکش را به لحاظ اقتصادی تأمین کند، محسوب نمی‌شود از این‌رو مشاغلی است که به دلیل سنت‌های خانوادگی یا علایق شخصی دنبال می‌شود.
 
وی با بیان این‌که کتابفروشی‌ها از قدیم‌الایام کانون تجمع اهل فکر بوده است، ادامه داد: چنین به نظر می‌رسید که برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب، گر چه نظر ناشران را جلب می‌کنند اما به عنوان رقیب کتابفروشی‌ها عمل می‌کنند. همچنین دیدگاه جدید در دولت تدبیر و امید در حوزه نشر، این‌گونه است که کتابفروشی‌ها کمتر مورد توجه و حمایت دولت قرار گرفته‌اند. تمامی این عواملی که نام برده شد، باعث شدند به این فکر بیفتیم که دولت چگونه می‌تواند به رونق کتابفروشی‌ها کمک و به‌مراتب از بسته شدن آنها پیشگیری کند.
 
معاون فناوری و اطلاع‌رسانی مؤسسه خانه کتاب افزود: به همین منظور و به مناسبت بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» راه‌اندازی و به سرعت عملیاتی شد.
 
تبریزنیا درباره چگونه اجرا شدن طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» توضیح داد: این طرح، دو گروه را به صورت مستقیم مورد هدف قرار می‌دهد؛ نخست، کتابفروشان و سپس، خریداران کتاب. معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه‌ای را برای اجرای این طرح اختصاص داده است که کتابفروشان و خریداران کتاب به صورت مستقیم از آن منتفع می‌شوند.


 
وی ادامه داد: برای اجرای این طرح، طی فراخوانی، از تمام کتابفروشی‌های سراسر کشور دعوت شد تا در سایت مؤسسه خانه کتاب به نشانی www.ketab.ir و در صفحه مربوط به طرح، مشخصات خود را ثبت کنند. بعد از آن که مورد تأیید قرار گرفتند، درگاهی (صفحه اختصاصی) در این سایت به آنها اختصاص داده می‌شود تا کتاب‌های حوزه کودک و بزرگسال خود را در طول برپایی بیست و سومین دوره هفته کتاب به ترتیب با 20 و 15 درصد تخفیف به فروش برسانند. البته تحقق این موضوع مشروط بر آن است که هنگام فروش کتاب، در درگاه مربوطه‌شان مشخصات و کد ملی خریدار را ثبت کنند. قابل تأکید است که کتابفروشان مشخصات خریدار را حتماً همزمان با فروش کتاب ثبت کنند.
 
معاون فناوری و اطلاع‌رسانی مؤسسه خانه کتاب افزود: کتابفروشان بعد از طی کردن مراحل نامبرده، می‌توانند کتاب را تحویل خریدار دهند. سپس مؤسسه خانه کتاب بعد از اتمام بیست و سومین دوره هفته کتاب مبلغ تخفیفی کتابفروشان را به آنها پرداخت خواهد کرد.
 
مسئول طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» توضیح داد: در برنامه‌ریزی این طرح از مشورت تشکل‌های صنفی (مانند اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و شرکت تعاونی توزیع‌کنندگان کتاب) و تعدادی از کتابفروشان استفاده شده است.
 
وی افزود: ثبت‌نام کتابفروشان در این طرح از سه‌شنبه (19 آبان ماه) آغاز شده است و از امروز (24 آبان ماه) کتابفروشی‌هایی که اعلام آمادگی و ثبت‌نام کرده‌اند، درگاه اختصاصی خود را در سایت خانه کتاب تحویل گرفته‌اند.
 
معاون فناوری و اطلاع‌رسانی مؤسسه خانه کتاب با بیان این‌که تاکنون حدود 200 کتابفروش از سراسر کشور در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: در این طرح، سقف خرید خریداران کتاب 100 هزار تومان است و در مرحله نخست اجرای این طرح، به کتابفروشان تا دو میلیون تومان تسهیلات اختصاص داده شده است. همچنین کتاب‌های کمک درسی و آموزشی، کتاب‌های نایاب و اُفست شامل این طرح نمی‌شوند. علاوه بر این، کتاب‌ها حتماً باید دارای شماره شابک باشند و در بانک اطلاعات مؤسسه خانه کتاب ثبت شده باشند.
 
تبریزنیا با اشاره به دیگر ملزومات اجرای این طرح توسط کتابفروشی‌ها، بیان کرد: کتابفروشی‌های علاقه‌مند به استفاده از این طرح، باید به رایانه و اینترنت مجهز باشند. کتابفروشی‌هایی که از نرم‌افزارهای فروش حسابداری استفاده می‌کنند و فایل کتاب‌های موجودشان را برای ما ارسال کنند، به سقف تسهیلاتشان تا 50 درصد افزوده می‌شود.
 
وی با بیان این‌که کتابفروشان می‌توانند به هنگام فروش، کتاب را از طریق شابک، در بانک اطلاعات خانه کتاب نیز کنترل یا فراخوانی کنند، بیان کرد: طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» یک مقدمه و آغاز راه است بنابراین طرحی نوپا محسوب می‌شود که برای جا افتادنش نیازمند اعتمادسازی و زمان است تا بتوانی خطاهایش را شناسایی کنیم و از انباشت تجربیاتمان در این طرح، به توسعه و تکرار آن بپردازیم و گامی هر چند کوچک در راستای احیا و توسعه کتابفروشی‌های سراسر کشور برداریم.
 
بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «کتاب با ایران، کتاب پُر امید» و با دبیر مجید غلامی‌جلیسه از شنبه (23 آبان‌ماه) آغاز و تا یکشنبه (1 آذرماه) ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها