چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
زائری: مطبوعات می‌توانند به افزایش سطح مطالعه کمک کنند/ وضعیت کیوسک‌های مطبوعاتی ناامید کننده است

محمدرضا زائری، نویسنده و پژوهشگر ادبیات دینی در غرفه خانه کتاب در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات حضور یافت و گفت: نقطه اتصال کتاب و مطبوعات شاید اینجا باشد که مطبوعات می‌تواند به افزایش مطالعه عمومی کمک کند.

محمدرضا زائری، نویسنده و پژوهشگر ادبیات دینی که در غرفه خانه کتاب در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات حضور یافت و در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: کیوسک‌های روزنامه فروشی در فضای مکتوب و مصرفی رسانه‌ها اصلاً امیدوار کننده نیست. من نمایشگاه کتاب را مانند نماز جمعه و راهپیمایی 22 بهمن می‌دانم.  
 
وی افزود: وقتی در طول سال وضع کیوسک‌های مطبوعات را می‌بینیم ناامید می‌شویم اما وقتی نمایشگاه مطبوعات برگزار می‌شود درمی‌یابیم که بارقه‌های امید همچنان وجود دارد. این موضوع مثل دیدن خیابان‌ها در طول سال و دیدن راهپیمایی در روز 22 بهمن است.
 
این نویسنده ادامه داد: هنوز هستند کسانی که با شوق و رغبت به غرفه‌های مختلف سر می‌زنند و با مدیران مطبوعات گفت‌وگو می‌کنند و با دست‌اندرکاران رسانه‌ها در ارتباط‌اند. از این جهت به نظر من برای کسانی که کار مطبوعاتی انجام می‌دهند فضای نمایشگاه مطبوعات فضایی امیدوار کننده است.
 
زائری اضافه کرد: واقعه‌ای که در جهانی شدن با آن مواجه‌ایم سطحی‌گرایی عمومی است. آنچه می‌تواند آن را درمان کند مطالعه است. دیگر کشورها تدابیر ویژه‌ای برای مطالعه عمومی اتخاذ می‌کنند. در ایران باید راه‌ها و تدابیر مختلفی را باید برای جبران این مشکل در نظر گرفت که یکی از آن راه‌ها استفاده از توان و ظرفیت رسانه‌های عمومی است. نقطه اتصال کتاب و مطبوعات شاید اینجا باشد که مطبوعات می‌تواند به افزایش مطالعه عمومی کمک کند.
 
این پژوهشگر توضیح داد: آن‌هایی که مطالعه جدی می‌کنند آغاز کارشان با مطبوعات است. در معرفی کتاب‌ها به طور طبیعی رسانه‌ها و مطبوعات خیلی تعیین کننده‌اند. نمایشگاه مطبوعات می‌تواند ارتباط و اتصالی عمیق‌تر بین این دو حوزه فرهنگی باشد و اگر چنین باشد اثرش به شکل عمومی در جامعه آشکار خواهد بود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها