سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
حشمتی: کتاب به تنهایی یک رسانه است/ دلیل کاهش شمارگان کتاب را باید در تغییر ارزش‌ها جست‌وجو کرد

حجت الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که صبح امروز در غرفه خانه کتاب در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات حضور یافت، گفت: محوری‌ترین بخش جامعه از لحاظ تعقل و اندیشه کتاب است که به خودی خود یک رسانه محسوب می‌شود. اشخاص اندیشمند با این رسانه مکتوب سر و کار دارند.

حجت الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که صبح امروز سه شنبه(19 آبان ماه) در غرفه خانه کتاب در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات حضور یافت، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: جایگاه کتاب در معارف الهی جایگاه ادراک است و بدون کتاب و تعلیم و تعلم که با مطالعه کتاب انجام می شود، طی کردن این راه میسر نیست.
 
وی افزود: محوری‌ترین بخش جامعه از لحاظ تعقل و اندیشه کتاب است که به خودی خود یک رسانه است. اشخاص اندیشمند با این رسانه مکتوب سر و کار دارند. هر جا اسم کتاب برده می شود از کتاب به عنوان کالایی که فرهنگ را در همه سویه‌ها ارتقا می‌دهد، یاد می‌شود.
 
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شمارگان کتاب های دینی در سال های اخیر راضی کننده نیست. شمارگان کم به نوعی شاید توهین به ساحت‌های مقدس باشد. در واقع باید ارزش‌های جامعه به سال‌ها قبل بازگردد تا کتاب نیز جایگاه گذشته خود را به دست آورد. سال‌ها قبل کسانی محترم بودند که بیشتر کتاب می‌خواندند و دانشجویی که صرفا کتاب های درسی می خواند چندان مورد اعتنا و احترام نبود.
 
حشمتی اضافه کرد: ما در دوره خودمان کتاب را استنساخ می‌کردیم. یعنی اگر کتابی نبود یا ممنوع بود نسخه‌ای از روی آن می نوشتیم. اگر 24 ساعت کتاب در اختیارمان بود سعی می کردیم آن را بخوانیم. مشکل ما امروز تیراژ نیست. مشکل ارزش هایی است که در جامعه امروز کم رنگ شده است. در آیه شریفه قرآن آمده است «آیا دانایان با نادانان برابرند؟». پاسخ این پرسش معلوم است. اگر جامعه توسط دانایان اداره شود خوب است. در جامعه امروز گاهی می‌بینیم، تفاوتی بین دانا و نادان وجود ندارد. اگر ارزش های ما در جامعه پررنگ تر شود باعث می شود که شوق به مطالعه در میان آحاد مردم بیشتر شود. در واقع وظیفه ایبنا و خانه کتاب است که مردم را با کتاب بیشتر مأنوس کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها