دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
برنامه‌های شهرداری تهران در هفته کتاب/ از ارائه «سیر مطالعاتی کودک» تا رونمایی از «کتاب مترو»

حامد طراحی، مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با ارائه گزارشی از کتابخانه‌های تحت پوشش این سازمان، به تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هفته کتاب پرداخت.

حامد طراحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره فعالیت‌های امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اظهار کرد: شبکه کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان اولین شبکه کتابخانه‌ای تحت وب در کشور با 82 کتابخانه کار خود را آغاز و با اضافه شدن 280 کتابخانه تحت پوشش معاونت اجتماعی و فرهنگی، با بیش از 360 کتابخانه در سطح شهر تهران به کار خود ادامه می‌دهد.

360 کتابخانه با پنج میلیون منبع اطلاعاتی تحت پوشش شهرداری تهران
وی با اشاره به تعداد اعضای فعال این کتابخانه‌ها و منابع اطلاعاتی موجود در آنها، گفت: در 82 کتابخانه عمومی تحت پوشش 107 هزار عضو فعال و حدود 200 هزار عضو نیز در کتابخانه‌های الحاقی مشغول استفاده از خدمات کتابخانه‌ای این شبکه هستند و مجموعاً پنج میلیون منبع اطلاعاتی شامل کتاب، کتاب صوتی، مقالات و پژوهش‌های ISI به دو زبان انگلیسی و فارسی به صورت رایگان در اختیار اعضا قرار دارد.

مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: هر فرد می‌تواند با عضویت در یکی از کتابخانه‌های این شبکه، به صورت رایگان از خدمات تمام کتابخانه‌های سراسر شهر تهران استفاده کند. همچنین بستر فعالیت‌های مجازی ما هم از طریق پایگاه TLIB.IR در دسترس مخاطبان است.

طراحی توجه به بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها را یکی از اولویت‌های این سازمان اعلام کرد و گفت: از 82 کتابخانه ما 60 کتابخانه دارای بخش تخصصی کودک و نوجوان هستند و راه‌اندازی یک کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان با نام «آفتابگردان» نیز از برنامه‌های در دست کار ما است. همچنین دو کتابخانه نابینایان نیز به صورت حضوری و غیر حضوری در حال خدمات رسانی در شهر تهران هستند.

برگزاری برنامه‌های هفته کتاب با مشارکت نهادهای فرهنگی
وی در تشریح برنامه‌های این مرکز در هفته کتاب گفت: فعالیت ما در هفته کتاب در دو بخش «سازمانی» و «فعالیت مشترک» با سایر نهادها و ارگان‌های مرتبط با کتاب انجام می‌شود. در بخش فعالیت‌های مشترک برنامه‌هایی را با همکاری اداره کل ارشاد استان تهران، موسسه خانه کتاب، دبیرخانه هفته کتاب سال جاری به صورت مشارکتی در سطح شهر تهران خواهیم داشت

مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: این برنامه‌ها با هدف ارتقاء فرهنگ مطالعه و به صورت مشاوره کتاب، توزیع کتاب و محصولات مرتبط با آن خواهد بود که در کتابخانه‌ها، فرهنگسراها و برخی مراکز پر تردد شهری مانند ایستگاه‌های مترو انجام خواهد شد. در بخش سازمانی نیز برنامه‌هایی به صورت کتابخانه‌ای، محلی و برخی نیز به صورت طرح‌های شهری و کلان، در دستور کار ما قرار دارد.

از «سیر مطالعاتی کودک» تا رونمایی از «کتاب مترو»
طراحی، ارائه «سیر مطالعاتی کودک» را از جمله طرح‌های در دست کار این مرکز برای هفته کتاب عنوان کرد و ادامه داد: مرسوم است که مراکز فرهنگی مرتبط با کتاب، فهرستی از کتاب‌هایی که افراد و مردم آن جامعه باید بخوانند را منتشر می‌کنند. ما در این طرح بر اساس شرایط بومی و طبقه‌بندی سنی، کتاب‌های مناسب برای کودکان را در قالب «سیر مطالعاتی کودک» را آماده کرده‌ایم که  در برنامه‌ای در هفته کتاب آن را ارائه خواهیم کرد.

وی افزود: ما در هفته کتاب دو نسخه از «کتاب مترو» و «کتاب اتوبوس» را رونمایی خواهیم کرد که در ادامه در اتوبوس‌ها و مترو در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت. این کتاب‌ها که تلفیقی از متن و کاریکاتور در حوزه اجتماعی هستند، مورد توجه رهبری نیز قرار گرفتند و ایشان مشخصاً از «کتاب مترو» به عنوان محصولی خوب یاد کردند.

مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طرح «هبه کتاب» را نیز از طرح‌های در دست اجرای این سازمان در هفته کتاب عنوان کرد و گفت: شهروندان تهرانی می‌توانند با مراجعه به مراکز از پیش مشخص شده، کتاب‌های اهدایی خود را برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم و دور افتاده، در اختیار همکاران ما قرار دهند.

طراحی همچنین مسابقه‌های کتابخوانی، تبلیغات شهری و مترو، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و حضور چهره‌های محبوب و مرجع در کتابخانه‌ها و سایر مراکز فرهنگی را از دیگر فعالیت‌های امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هفته کتاب عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها