شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
ویژه‌برنامه‌های اتحادیه ناشران در بیست‌وسومین دوره هفته کتاب

فتح‌الله فروغی، رئیس کمیسیون آموزش و از اعضای هیأت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، ضمن تشریح ویژه‌برنامه‌های این اتحادیه در بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: در این هفته برای ساماندهی برگزاری نمایشگاه‌های کتاب توسط کتابفروشان، برنامه‌ریزی‌هایی خواهیم داشت.

فتح‌الله فروغی، رئیس کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: معتقدم نگاه به کتاب نباید مقطعی، کوتاه‌مدت و موردی باشد. کتاب و موضوع آن یک نگرش کلی را طلب می‌کند؛ نگرشی که در متن جامعه باید جاری و ساری باشد. به نظر من هفته کتاب یک آغاز نیست، بلکه فرصتی برای ارائه فعالیت‌هایی است که در یک سال برای آن برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: در این هفته همه دست‌اندرکاران حوزه نشر شامل پدیدآورندگان، تصویرگران، ناشران و نهادهای اجتماعی و دولتی توجه خودشان را بر خواننده کتاب متمرکز می‌کنند؛ به عبارت دیگر هفته کتاب متعلق به خواننده به‌عنوان حلقه آخر حوزه نشر است. بنابراین، تمامی سعی و کوشش ما باید متمرکز بر روی خوانندگان باشد تا با یافتن راهکارهایی که منجر بر افزایش خواننده کتاب می‌شود، فعالیت‌هایمان را توسعه بخشیم.

این عضو هیأت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان این‌که زمانی هفته کتاب به اهداف عالی خود می‌رسد که به حرکتی مردم‌نهاد تبدیل شود، گفت: وقتی از حرکت‌های مردم‌نهاد اسم می‌بریم چون نمونه‌های آن در کشور ما فراوان دیده شده است، به نتایج مطلوب‌تری می‌رسیم چرا که تمامی مردم خود را در آن سهیم و شریک می‌دانند.

فروغی با اشاره به این‌که نمود و ظهور هفته کتاب باید در کل کشور و در بین آحاد جامعه دیده شود، افزود: فعالیت‌های ارزشمندی در بیست و دو دوره هفته کتاب انجام شده است که باید از همه افرادی که در این سال‌ها برنامه‌ریزی و اجرای هفته کتاب را برعهده داشتند، تشکر کرد، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی در پیش داریم.

رئیس کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بیان کرد: در چند سال گذشته، نهادهای فرهنگی جامعه با همکاری و تعامل یکدیگر در برگزاری هفته کتاب نقش مهمی داشتند که این اتفاق موجب موفقیت‌های بیشتری شده است. این همکاری باید ادامه‌دار باشد و تقویت شود.

وی اظهار کرد: به‌عنوان نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، همه اهالی نشر و کتاب و به‌ویژه همکاران ناشرم را برای ارائه و اجرای برنامه‌های بهتر و همکاری در هفته کتاب دعوت می‌کنم و از آنها می‌خواهم تا دیدگاه‌های مختلف خودشان را به اتحادیه اطلاع دهند.

فروغی درباره برنامه‌های اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در هفته کتاب، گفت: در این هفته نشستی میان اهالی نشر و مسئولان فرهنگی با هدف تعامل بیشتر و دستیابی به راهکارهایی برای تقویت فعالیت‌های مربوط به حوزه نشر برگزار می‌شود که البته این‌گونه نشست‌ها در چند دوره قبل اجرایی شده و نتایج خوبی به همراه داشته است. همچنین برای ساماندهی برگزاری نمایشگاه‌های کتاب توسط کتابفروشان در این هفته برنامه‌ریزی‌هایی خواهیم داشت که فکر می‌کنم نظرات همکارانمان بتواند در این باره به ما کمک کند.

 وی افزود: بسترسازی برای اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی کشور با همکاری تمامی ناشران در حوزه‌های مختلف، از دیگر فعالیت‌هایی است که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نظر دارد در هفته کتاب به آن بپردازد.

رئیس کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بیان کرد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به ترویج کتاب و کتابخوانی کمک کند، ایجاد یک دبیرخانه دائمی است تا با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و برداشتن گام‌های عملی و اجرایی در مدتی کوتاه، فعالیت‌های مربوط به هفته کتاب را توسعه دهد. این دبیرخانه می‌تواند با حمایت نهادهای دولتی تشکیل شود و از طریق جمع نمایندگان نهادهای صنفی و اجتماعی اداره و اجرایی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها