دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
اردهالی: عبدالرحیم جعفری پیشوای نشر کشور بود/ بنیان‌گذار «امیرکبیر» به گردن همه مردم حق دارد

علی محمدی اردهالی، رئیس پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان عنوان کرد: جعفری پیشوای فرهنگ نشر کشور بود و اگر این مرد در صنعت نشر کشور ما حضور نداشت، نشر ما سال‌های سال در همان شکل ابتدایی خود باقی می‌ماند.

علی محمدی اردهالی، مدیر انتشارات محمدی و رئیس پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان، در حاشیه تشییع پیکر بنیانگذار انتشارات امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: خدا می‌داند که عبدالرحیم جعفری مرد سالم، باشرف، پاک نیت و به خدا پیوسته‌ای بود که با کمال تأسف، قدر او در جامعه ما دانسته نشد.


مدیر انتشارات محمدی در ادامه به تشریح فعالیت‌های عبدالرحیم جعفری در صنعت نشر کشور پرداخت و گفت: بنده به عنوان کسی که 25 سال رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان بوده‌ام می‌گویم که اگر این مرد در صنعت نشر کشور ما نبود، نشر ما سال‌های سال در همان شکل ابتدایی خود باقی می‌ماند. جعفری در حالی پیشوای فرهنگ نشر کشور بود، که قدرش را ندانستند و امروز باید تأسف بخورند که چرا از علم و توانایی‌های این مرد بزرگ بهره لازم را نبرده‌اند.

اردهالی با اشاره به برخی محسنات اخلاقی جعفری افزود: او از انجام هر کار خیری استقبال می‌کرد، به طوری که یادم می‌آید پیش از انقلاب شخصاً مقادیر بسیار زیادی سیمان و آهن برای ساخت مساجد در کشور هزینه می‌کرد و در اختیار ما قرار می‌داد. برای ازدواج، تهیه مسکن و جهیزیه  و حتی گرفتاری‌های کارگرها و زیر دستانش همیشه دست به خیر داشت و هیچ‌گاه آن را بیان نمی‌کرد.

رئیس پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان، درباره تأثیر فعالیت‌های جعفری بر پرورش علمی جامعه، گفت: به یاد دارم زمانی که من کلاس اول دبیرستان بودم، آقای جعفری مجموعه کتاب‌هایی با عنوان «چه می‌دانم» چاپ و منتشر می‌کرد که این کتاب‌ها، اولین نقطه پیشرفت علمی و فکری برای جوانان آن روز کشور بود. بنابراین جعفری به گردن جامعه ما حقی دارد که هیچ‌کس دیگری ندارد.

اردهالی ادامه داد: اگر آقای جعفری امروز در صنعت نشر ما باقی می‌ماند، هیچ‌گاه شاهد اتفاقات ناخوشایندی که امروز در صنعت نشر اتفاق افتاده، نبودیم. بدبختانه تیراژ بهترین کتاب‌های ما که روزی به 20 هزار جلد می‌رسید، امروز به 200 عدد رسیده است. من این نکته را در خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که «من تابوت کتاب را از دور می‌بینم».

وی تأکید کرد: معتقدم اگر آن ایشان می‌توانستند فعالیت خود را در صنعت نشر کشور ادامه دهند امروز به این وضع دچار نمی‌شدیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها