شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
میرطالبی: ایران در تولید نرم‌افزار‌‌های کتابخوان از دنیا عقب‌تر نیست

عرفان میرطالبی،‌ مدیر تولید شرکت «شتاب‌تک» ضمن اشاره به جایگاه نشر الکترونیک در ایران گفت: نشر الکترونیک ایران از نظر تولید انواع نرم‌افزار‌‌ها از جریان فعلی دنیا عقب نیست.

عرفان میرطالبی،‌ مدیر تولید شرکت «شتاب‌تک» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره وضعیت نشر الکترونیک در ایران اظهار کرد: ناشران کتاب‌های کاغذی چندان تمایلی برای فعالیت در عرصه نشر الکترونیک ندارند و به‌عبارتی دیگر رشد این نوع نشر در کشور روندی کُند دارد.
 
وی درباره تعریف وضعیت مطلوب برای نشر الکترونیک گفت: اگر هر یک از ناشران کتاب‌های کاغذی، 20 تا 30 درصد کتاب‌های خود را به‌صورت الکترونیکی منتشر کنند، می‌توان وضعیت نشر الکترونیک را مطلوب ارزیابی کرد. بسیاری از ناشران بین‌المللی، ابتدا کتاب‌ها را در قالب الکترونیکی منتشر می‌کنند و سپس به‌صورت کاغذی در اختیار مخاطب قرار می‌دهند.
 
تردید ناشران نسبت به امنیت محتوا در فضای دیجیتال
میرطالبی با اشاره به موانع رشد نشر دیجیتال در کشور ادامه داد:‌ وقتی از وضعیت مطلوب صحبت می‌کنیم باید به موانع یا دغدغه‌های ناشران توجه کنیم. ناشران نسبت به امنیت محتوا در فضای نشر الکترونیک تردید دارند و به‌عبارتی دیگر سازمان‌های دخیل در این حوزه هنوز نتوانسته‌اند این اعتماد را با طراحی نرم‌افزار‌‌های مطمئن تأمین کنند. البته امنیت محتوا یک موضوع فرهنگی است و مخاطب باید یاد بگیرد که حق ناشر و نویسنده را رعایت کند.
 
مدیر تولید شرکت «شتاب‌تک» درباره معضل تولید محتوا در این حوزه عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد تولید محتوا در مقایسه با نشر آن معضل جدی‌تری در حوزه نشر الکترونیک باشد، چراکه ابزار نشر الکترونیک در کشور توسعه پیدا کرده است. به‌طور تقریبی نرم‌افزار‌های پیشرفته‌ای در کشور موجود است؛ نرم‌افزار‌هایی که حتی در عرصه خارجی نیز عرضه شده‌اند. امروزه شاهد تولید نرم‌افزار‌های بومی در کشور هستیم که به اعتقاد من از کیندل آمازون امتیازی کم ندارند.         
 
وی افزود: نشر الکترونیک ایران از نظر تولید انواع نرم‌افزار‌‌ها از جریان فعلی دنیا عقب نیست، اما از نظر تولید محتوا نیازمند حرکت بیشتری هستیم.
 
تقویت جریان تولید انواع نرم‌افزار‌های کتابخوان در سال‌های اخیر
میرطالبی در ادامه گفت:‌ نحوه ارائه از دیگر مباحث در حوزه نشر الکترونیک است. به‌عنوان مثال برخی طراحی‌ها نیازی به انیمیشن ندارند، چراکه موجب خستگی مخاطب می‌شوند. ابزار‌های الکترونیک باید ابزار‌های مفید‌تری ارائه دهد تا مخاطب برای استفاده از این ابزار توجیه داشته باشد. کاربر از خود می‌پرسد که چرا باید از کتابخوان‌های الکترونیکی استفاده کنم؟  
 
این فعال نشر الکترونیک اظهار کرد: در صورتی‌که نحوه ارائه محتوا تفاوت پیدا کند و ناشران محتوا را با کمک انواع امکانات مانند لینک،‌ فیلم، ویکی‌، عکس و موسیقی استفاده کنند و زمینه غنی‌شدن محتوا را فراهم کنند، به‌طور حتم مخاطبان کتابخوان‌های الکترونیکی افزایش پیدا می‌کند.
 
مدیر تولید شرکت «شتاب‌تک» درباره تولید نرم‌افزار‌های بومی در حوزه نشر الکترونیک افزود: جریان تولید انواع نرم‌افزار‌های کتابخوان طی دو سال گذشته به‌ویژه در بخش موبایل و تبلت قوی دنبال شده است، به‌طوری که در این حوزه با دنیا فاصله چندانی نداریم.


مروری بر پرونده 
مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «فیدیبو» با اشاره به جایگاه مطلوب صنعت نشر الکترونیک ایران در عرصه بین‌المللی گفت: تحقق شعار «مطالعه آزاد برای همه، همه وقت، همه جا» می‌‌تواند مهم‌ترین هدف صنعت نشر الکترونیک باشد. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با مجید قاسمی را اینجـــــــــــــا بخوانید. 
 
مدیر پروژه «طاقچه» ضمن اشاره به اهمیت توجه به رابط کاربری مناسب در تمایل مخاطبان به مطالعه کتاب الکترونیکی گفت:‌ تدوین استاندارد امنیتی در این حوزه ضروری است. متن کامل گفت‌وگوی خبرنگار ایبنا با محمد صدوقی را اینجـــــــــــــا بخوانید.


پایگاه اینترنتی فروش کتاب «پندار بازار» ضمن اشاره به جایگاه نشر الکترونیک در ایران گفت:‌
نشر الکترونیکی کتاب از یک‌سو با ناامیدی ناشران دست و پنجه نرم می‌کند و از طرف دیگر در معرض سوء استفاده تبهکاران محتوایی قرار دارد
. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با نیما افشار نادری را اینجـــــــــــــا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها