دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
غفارزادگان: هنر و ادبیات را نمی‌توان در چارچوب‌های فکری محدود کرد

داوود غفارزادگان گفت: برخی داستان‌ها در ادبیات ما نوشته می‌شود که ایدئولوژی دارند و از قضا آن داستان‌ها داستان‌های خوب و درخشانی هستند، اما هنر و ادبیات به دلیل عدم چارچوب پذیری، ایدئولوژی بردار نیستند.

داوود غفارزادگان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: من با ایدئولوژی در داستان مخالفتی ندارم و در عین حال به گمانم هیچ نویسنده‌ای نداریم که ایدئولوژی‌ای نداشته باشد. به هر حال هر نویسنده‌ای در هر جای دنیا عقیده و فکری دارد که برای آن می‌نویسد.
 
وی افزود: برخی نویسندگان از ایدئولوژی بهره می‌برند اما من در مجموع موافق با گسترش ایدئولوژی در داستان نیستم در عین‌حال که داستان‌هایی نیز منتشر می‌شوند که ایدئولوژی دارند و در زمره آثار درخشان محسوب می‌شوند.
 
این داستان‌نویس اضافه کرد: ادبیات و هنر به دلیل عدم چارچوب پذیری، ایدئولوژی بردار نیستند. اگر ما بخواهم مضمونی را محدود کنیم در واقع هنر را محدود کرده‌ایم در حالی که هنر محدود نمی‌شود.
 
نویسنده کتاب «آواز نیمه‌شب» توضیح داد: هیچ نویسنده‌ای نمی‌تواند هنر را محدود کند. با محدود کردن هنر در واقع او جهان فکری خودش را محدود کرده است.
 
این رمان‌نویس یادآور شد: همان‌طور که گفتم برخی نویسندگان هستند که در همین زمانه ما داستان‌های ایدئولوژیک می‌نویسند و از قضا این آثار آثار درخشانی هستند اما بازهم تکرار می‌کنم که نمی‌توان هنر را محدود کرد.
 
غفارزادگان نویسنده معاصر در حوزه ادبیات بزرگسال و کودک و نوجوان، در سال 1338 و در شهر اردبیل به دنیا آمد. «راز قتل آقامیر»، «هزار پا»، «ما سه نفر هستیم»، «کتاب بی‌نام اعترافات» و «ایستادن زیردکل برق فشار قوی» نام شماری از آثار منتشر شده اوست.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها