پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
عابدینی: لازم است با لغو تحریم‌ها عوارض واردات کاغذ کاهش یابد/ ضرورت حمایت از تولید داخلی

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران گفت: صِرف رفع تحریم‌ها، تضمینی برای کاهش قیمت تمام شده کاغذ نیست چرا که موانع دیگری بر سر راه کاهش بهای قیمت تمام شده کاغذ و در نتیجه کتاب وجود دارند که باید تدابیر جدی برای برطرف کردن آنها نیز اندیشیده شود؛ به عنوان مثال باید عوارض واردات مواد اولیه واسطه‌ای مانند کاغذ کاهش پیدا کند.

بابک عابدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره رابطه میان رفع تحریم‌ها و بهای مواد اولیه کتاب به ویژه کاغذ دارد، اظهار کرد: تعیین رابطه میان رفع تحریم‌ها و بهای قیمت تمام شده کاغذ، به سیاست‌های کلی اقتصادی و گمرکی داخل کشورمان بستگی دارد؛ صِرف رفع تحریم‌ها، گارانتی برای کاهش قیمت تمام شده کاغذ و یا سایر مواد اولیه داخل کشورمان نیست چرا که متغیرها و موانع دیگری بر سر راه کاهش قیمت تمام شده کاغذ وجود دارند که باید برای رفع آنها تدابیر جدی اندیشیده شود.
 
وی افزود: از جمله این موانع می‌توان به عوارض گمرکی، تعرفه‌های ورودی، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های ترخیص، هزینه‌های حمل از مبدأ و نبود تسهیلات بانکی اشاره کرد که اگر رفع نشوند، رفع تحریم‌ها تأثیر چندانی در بهای کاغذ نخواهد داشت مگر این‌که کاهش بسزایی در بهای ارز رُخ دهد که البته با توجه به شرایط ویژه اقتصادی موجود در کشور نباید انتظار چنین اتفاقی داشت.
 
این عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به برخی راهکارهای از میان برداشتن موانع کاهش بهای کاغذ در داخل کشور، افزود: به نظر من باید عوارض واردات مواد اولیه واسطه‌ای به داخل کشور ـ که کاغذ نیز شامل حال این مواد می‌شود ـ  بین یک تا 5 درصد کاهش پیدا کند؛ در این صورت رفع تحریم‌ها بر قیمت تمام شده محصول (کتاب) تأثیر می‌گذارد.
 
عابدینی ادامه داد: تجربه در دنیا نشان داده است کشورهایی که برای مواد اولیه وارداتی عوارض بالا در نظر می‌گیرند، هیچ‌گاه نتوانسته‌اند در عرصه صادرات این مواد گام بردارند چرا که عوارض بالای مواد اولیه، باعث ایجاد حبابی می‌شود که در نتیجه آن، قیمت فروش در داخل کشور به نفع تولید کننده داخلی تمام می‌شود. بنابراین، هیچ‌گاه آن کالا را به سمت صادراتی شدن پیش نمی‌برند.
 
مدیر چاپخانه صفا در پاسخ به این پرسش که «با توجه به از بین رفتن تحریم‌ها، آینده صنعت چاپ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: از بین رفتن تحریم‌ها، برای اهالی چاپ، هم یک فرصت است و هم یک تهدید؛ فرصت از این منظر که بستر برای جهانی شدن و ورود به سیستم تجارت جهانی در صنعت چاپ فراهم می‌شود. همچنین مبادلات منطقه‌ای در صنعت چاپ توسعه پیدا می‌کنند و امکانات و تسهیلات بانکی مشترک برای سرمایه‌گذاری‌های کلان در صنعت چاپ ایجاد می‌شوند.
 
عابدینی توضیح داد: رفع تحریم‌ها از این منظر تهدید محسوب می‌شود که زمینه برای ورود تجار و تولیدکنندگان خارجی و کشورهایی با تسهیلات بسیار مناسب بانکی و منابع بسیار زیاد مالی، به بازار داخلی کشورمان فراهم می‌شود و در این صورت بازار داخلی را به انحصار خود در می‌آورند.
 
کارشناس رسمی دادگستری در امور چاپ در پاسخ به این پرسش که «برای پیشگیری از وقوع چنین معضلی در بازار داخلی کشور، چه باید کرد؟» گفت: معتقدم باید ضمن رفع تحریم‌ها، برنامه‌ریزی مناسبی برای حمایت تولید داخلی و سرمایه‌گذاری مناسب برای توسعه و ترویج واحدهای تولیدی داخل کشورمان صورت بگیرد؛ در این زمینه الگوهای متعددی در خارج از کشور وجود دارد که لازم است در داخل کشورمان از آنها بهره‌مند شویم.
 
عابدینی افزود: همچنین برای پیشگیری از در قبضه گرفته شدند بازار داخلی کشور از سوی تولیدکنندگان خارجی، زمان‌بندی مشخصی برای ورود تجار خارجی به داخل کشور اندیشیده شود تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند با آرامش و از روی فرصت، خود را با موقعیت جدید وفق دهند و شرایط رقابتی خود با تجار خارجی را فراهم کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها