چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
شاطریان: مزایای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بسیار بیشتر از معایب آن است/ کتابفروشی‌ها دنبال راه‌های جدید جذب مخاطب باشند

عماد شاطریان، مدیر انتشارات بیدگل با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب هم به سود ناشران و هم مخاطبان است گفت: کاهش فروش کتابفروشی‌ها در ایام برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، امری اجتناب ناپذیر است اما از آنجا که مزایای این طرح بسیار بیشتر از معایب آن است، اجرای این طرح را بسیار مثبت می‌دانم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- صبح دوشنبه (23 خردادماه) علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با دست‌اندرکاران برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیشنهادهایی برای چگونگی برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه کرده و گفته بود که در طول سال گذشته جلسات متعددی را درباره چگونگی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با مجریان این طرح داشته‌ و نظر وی در ابتدا این بود که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به چهار نمایشگاه تخصصی کتاب تقسیم و در بازه‌های زمانی مختلف در طول سال برگزار شود.
                                    
جنتی عنوان کرده بود که گرچه این کار طبیعتاً مزایایی را در پی داشت اما با مشاهده شور و اشتیاق حاصله از سوی لایه‌های مختلف مردمی و شرکت اقشار مختلف در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به این جمع‌بندی رسیده است که همچون سال‌های گذشته این نمایشگاه به صورت جامع برگزار شود اما ارشاد در صدد است که نمایشگاه‌های تخصصی همانند نمایشگاه کتب دانشگاهی، کتب کودک و نوجوان و ... در مقاطع مختلفی از سال برپا شود.
 
به دلیل اهمیت برپایی نمایشگاه‌‌های کتاب به‌ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه کشور، خبرگزاری کتاب می‌کوشد در سلسله گفت‌وگو با صاحبنظران و کارشناسان حوزه کتاب و نمایشگاهی، به بررسی چگونگی برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در فواصل مختلف سال، فواید و معایب این پیشنهاد بپردازد.

عماد شاطریان، مدیر انتشارات بیدگل با تمجید از ارائه این پیشنهاد، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه کتاب را اقدامی بسیار مثبت و هدفمند عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه نمایشگاه‌های تخصصی قاعدتا مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مخاطبان و مراجعه کنندگان بسیاری نخواهند داشت، اما اجرای این طرح برای مخاطب هدف و همین‌طور ناشران بسیار مفید خواهد بود.

وی افزود: برگزاری این نمایشگاه‌ها برای افرادی که قصد دارند در کمترین فرصت و به صورت مستقیم به کتاب‌ها و منابع اطلاعاتی مورد نظرشان دست یابد یا از آخرین کتاب‌های منتشر شده در حوزه‌های تخصصی اطلاع پیدا کنند راهکار مناسبی است. همچنین گردآمدن مخاطبان هدف در یک حوزه خاص، فضای علمی بسیار متفاوتی در نمایشگاه‌های تخصصی ایجاد می‌کند.

مدیر انتشارات بیدگل همچنین برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی را برای ناشران مثبت ارزیابی کرد و گفت: غالباً ناشران تخصصی در نمایشگاه کتاب تهران دیده نمی‌شوند یا کمتر به چشم می‌آیند. به‌طور مثال درحالی‌که ما به‌طور تخصصی در حوزه تئاتر آثاری منتشر می‌کنیم، اما ناشرانی که حوزه تخصصی آنها تئاتر نیست، با داشتن مکان بهتر و متراژ بیشتر برای غرفه‌ها، مخاطبان تئاتر را جذب خود می‌کنند اما این ناشران در نمایشگاه‌های تخصصی جایی نخواهند داشت.

شاطریان زمان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی را نیز موضوعی مهم عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت، بهترین زمان برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، اوایل فصل پاییز است؛ چراکه همزمانی این ایام با آغاز فعالیت دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و پژوهشی، فرصت مناسبی به دست می‌دهد تا از سویی دانشجویان برای کارهای تحقیقاتی خود و از سوی دیگر استادان برای شناخت و معرفی منابع جدید به این نمایشگاه‌ها مراجعه کنند.

وی بهترین مکان برگزاری این نمایشگاه‌ها را تهران دانست و گفت: مسلماً استقبال از این نمایشگاه‌ها در تهران بسیار بیشتر از هر یک از استان‌های دیگر خواهد بود؛ چراکه غالب محققان و پژوهشگران برای بازدید و استفاده از منابع نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، به استان‌های دیگر مراجعه نمی‌کنند، این در حالی است که اگر در استان‌ها تمهیداتی لحاظ شود تا همه هم‌وطنان بتوانند برای شرکت در این نمایشگاه‌ها به تهران بیایند، بدون شک استقبالی شایسته از آن به عمل خواهد آمد.

مدیر انتشارات بیدگل با اشاره به تأثیر برگزاری نمایشگاه‌های کتاب بر میزان فروش کتابفروشی‌ها، افزود: کاهش فروش کتابفروشی‌ها در ایام برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، امری اجتناب ناپذیر است، به‌طوری که خود ما هم از این موضوع صدمه می‌بینیم؛ مثلاً در ایام ماه مبارک رمضان و برگزاری نمایشگاه قرآن کریم، فروش کتاب‌های حوزه دین و اندیشه کتابفروشی بیدگل نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: با وجود برخی کاستی‌ها، از آنجا که مزایای این طرح بسیار بیشتر از معایب آن است، اجرای این طرح را بسیار مثبت می‌دانم.

در این باره بخوانید:
1- شهرام‌نیا: از ظرفیت‌های استانی برای برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب استفاده کنیم/ نمایشگاه کتاب تهران قادر است خودگردان اداره شود (اینجا)
2- صفری: نمایشگاه‌های تخصصی کتاب پیش از نمایشگاه کتاب تهران برگزار شوند/ ایجاد مشکلات اجرایی در صورت همزمانی نمایشگاه‌ها (اینجا)
3- فروغی: هرگونه تغییر در شیوه برپایی نمایشگاه کتاب تهران نیازمند زمان بسیار است/ضرورت راه‌اندازی دبیرخانه ثابت (اینجا)
4- توکل‌صدیقی: ارزش نمایشگاه‌های تخصصی کتاب کمتر از نمایشگاه کتاب تهران نیست/ نیمه دوم سال؛ بهترین زمان برای نمایشگاه تخصصی (اینجا)
5- حسینی‌نیک: برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب یک ضرورت است/ لزوم برپایی نمایشگاه‌های مجازی (اینجا)
6- آموزگار: نمایشگاه‌های تخصصی میزان دسترسی به کتاب را افزایش می‌‌دهند (اینجا)
7- بیگی‌ حبیب‌آبادی: ضرورتی ندارد همه نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در یک سال برگزار شوند (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها