سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
بیگی‌ حبیب‌آبادی: ضرورتی ندارد همه نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در یک سال برگزار شوند

پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی، مدیر انتشارات فصل پنجم ضمن این‌که پیشنهاد برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب را پیشنهادی شایسته و ارزنده دانست، گفت: ضرورتی هم وجود ندارد که حتماً همه نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در طول یک سال برگزار شوند بلکه می‌توان برای این نمایشگاه‌ها، برنامه چند ساله داشت و سپس هر کدام از این نمایشگاه‌ها با نظر کارشناسانه، ارزیابی شوند تا در دوره‌های بعدی، نسبت به تقویت آنها در حوزه‌های مختلف اقدام شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه (23 خردادماه) در نشستی با دست‌اندرکاران برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیشنهادهایی برای چگونگی برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه کرده و گفته بود که در طول سال گذشته جلسات متعددی را درباره چگونگی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با مجریان این طرح داشته‌ و نظر وی در ابتدا این بود که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به چهار نمایشگاه تخصصی کتاب تقسیم و در بازه‌های زمانی مختلف در طول سال برگزار شود.

جنتی عنوان کرده بود که گرچه این کار طبیعتاً مزایایی را داشت اما با مشاهده شور و اشتیاق حاصله از سوی لایه‌های مختلف مردمی و شرکت اقشار مختلف در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به این جمع‌بندی رسیده است که همچون سال‌های گذشته این نمایشگاه به‌صورت جامع برگزار شود اما ارشاد در صدد است که نمایشگاه‌های تخصصی همانند نمایشگاه کتب دانشگاهی، کتب کودک و نوجوان و... در مقاطع مختلفی از سال برپا شود.
 
به دلیل اهمیت برپایی نمایشگاه‌‌های کتاب به‌ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه کشور، خبرگزاری کتاب می‌کوشد در سلسله گفت‌وگو با صاحبنظران و کارشناسان حوزه کتاب و نمایشگاهی، به بررسی چگونگی برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در فواصل مختلف سال، فواید و معایب این پیشنهاد بپردازد.
 
پرویز بیگی حبیب‌آبادی، مدیر انتشارات فصل پنجم با بیان این‌که برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب اقدام بسیار شایسته و خوبی است، گفت: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب را دارد، باید بگویم که اقدامی بسیار ارزشمند است اما این‌که این نمایشگاه‌ها با چه کم و کیفی برگزار شوند، بسیار جای تأمل دارد. اما بدون شک این نمایشگاه‌ها برای این‌که تعداد بازدیدکننده و میزان فروش بالایی داشته باشد، باید در تهران برگزار شوند.
 
وی ادامه داد: باید در نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، تسهیلات بیشتری در اختیار ناشران قرار بگیرد، چرا که این نمایشگاه‌ها، مخاطبان واقعی خود را پیدا می‌کنند بنابراین، با در اختیار قرار دادن امکانات بیشتر و بهتر به ناشران تخصصی، خدمات بهتری به بازدیدکنندگان چه در عرصه رفاهی و چه در ارائه آثار غنی و باارزش، صورت می‌گیرد.
 
مدیر انتشارات فصل پنجم تأکید کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به هیچ وجه نباید حذف شود یا به طُرُق مختلف برگزار شود بلکه می‌توان در کنار این نمایشگاه، به برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب اقدام کرد.
 
وی توضیح داد: البته هیچ ضرورتی هم وجود ندارد که حتماً همه نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در طول یک سال برگزار شوند بلکه می‌توان برای این نمایشگاه‌ها، برنامه چند ساله داشت و سپس هر کدام از این نمایشگاه‌ها با نظر کارشناسانه، ارزیابی شوند تا در دوره‌های بعدی، نسبت به تقویت آنها در حوزه‌های مختلف اقدام شود.
 
بیگی حبیب‌آبادی با اشاره به اهمیت برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، گفت: برپایی این نمایشگاه‌ها به دلیل این‌که مخاطبان خاص خود را دارند، باعث می‌شوند، انتخاب کتاب آنها نیز راحت‌تر صورت بگیرد. همچنین چون این نمایشگاه‌ها به دلیل تخصصی بودنشان در فضایی با متراژ کمتری برپا می‌شوند، بازدیدکنندگان مجبور نیستند همچون حضورشان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مسیر زیادی را طی کنند تا به کتاب مورد نیازشان درست یابند.

در این باره بخوانید:
1- شهرام‌نیا: از ظرفیت‌های استانی برای برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب استفاده کنیم/ نمایشگاه کتاب تهران قادر است خودگردان اداره شود (اینجا)
2- صفری: نمایشگاه‌های تخصصی کتاب پیش از نمایشگاه کتاب تهران برگزار شوند/ ایجاد مشکلات اجرایی در صورت همزمانی نمایشگاه‌ها (اینجا)
3- فروغی: هرگونه تغییر در شیوه برپایی نمایشگاه کتاب تهران نیازمند زمان بسیار است/ضرورت راه‌اندازی دبیرخانه ثابت (اینجا)
4- توکل‌صدیقی: ارزش نمایشگاه‌های تخصصی کتاب کمتر از نمایشگاه کتاب تهران نیست/ نیمه دوم سال؛ بهترین زمان برای نمایشگاه تخصصی (اینجا)
5- حسینی‌نیک: برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب یک ضرورت است/ لزوم برپایی نمایشگاه‌های مجازی (اینجا)
6- آموزگار: نمایشگاه‌های تخصصی میزان دسترسی به کتاب را افزایش می‌دهند (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها