سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
تألیفات الگوی اجتماعی اسلامی اندک است/ الگوهای اقتصادی اسلامی را روزآمد کنیم

حجت‌الاسلام دکتر سیدرضا حسینی، مؤلف کتاب «الگوهای تأمین اجتماعی از دیدگاه اسلام و غرب» گفت: تحقیقات‌ در زمینه الگوهای تأمین اجتماعی روزآمد اسلامی اندک است و باید الگوهای اسلامی را طبق شرایط جدید جامعه روزآمد کرد.

حجت‌الاسلام دکتر سیدرضا حسینی، استادیار گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: در کتاب «الگوهای تأمین اجتماعی از دیدگاه اسلام و غرب» تلاش کرده‌ام مقایسه‌ای بین الگوهای تأمین اجتماعی اسلامی و الگوهای کشورهای غربی انجام دهم و نقاط ضعف و قوت این الگوها را بررسی کنم.

وی افزود: با بررسی نقاط قوت و ضعف الگوها می‌توان الگوهای برگرفته از منابع اصیل اسلامی ــ یعنی آیات و روایات ــ را روزآمد کرد.

صاحب کتاب «توسعه اقتصادی بر پایه قرآن و حدیث» توضیح داد: برای نمونه، الگوی اقتصادی اسلامی که از منابع اصیل اقتصادی استخراج می‌شود، بازگوی مبانی تجربه‌گرایانه‌ای در صدر اسلام و سیره پیامبر اکرم (ص) در آن دوران است. این الگو توانسته بود مسائل معیشتی مردم را در آن دوران حل کند. اگر بخواهیم این الگوهای اسلامی را برای مناسبات جدید در نظام‌های اقتصادی تعمیم بدهیم، برخی قابل استفاده‌ هستند اما برخی را نمی‌توان امروزه به کار گرفت. به همین دلیل باید آنها را روزآمد کرد.

مؤلف کتاب «سیره اقتصادی امام علی (ع)» در ادامه گفت‌و‌گو به تفاوت‌های اساسی الگو‌های اقتصادی اسلامی و غربی اشاره کرد و گفت: الگوهای موجود تأمین اجتماعی معلول‌نگر هستند و به‌عنوان یک پدیده در اثر عملکرد نظام اقتصادی آزاد به لذت‌جویی فردگرایانه رسیده‌اند اما لذت‌جویی فردگرایانه، باعث می‌شود تا برنامه‌های تأمین اجتماعی به موفقیت مناسبی دست پیدا نکنند، در حالی که الگوی اقتصادی اسلامی با لذت‌جویی مخالف است و معتقد است باید به اصلاح و تربیت رفتارهای خیرخواهانه در مردم اقدام کرد.

حسینی در پاسخ به این سؤال که تأمین اجتماعی از چه منظری در کتاب مورد بحث قرار گرفته است؟ گفت: در این کتاب تعریف رایج تأمین اجتماعی مدنظرم بوده است و آن عبارت از تعریفی است که سازمان بین‌المللی کار ارائه کرده و در آن به حمایت از اعضای جامعه که به هر دلیلی با قطع درآمد مواجه شده‌اند، اشاره دارد.

حسینی تحقیقات قبلی‌ در زمینه الگوهای روزآمد تأمین اجتماعی اسلامی را اندک دانست و افزود: باید این تحقیقات را طبق شرایط جدید جامعه روزآمد کرد. این کتاب در راستای جبران کم‌کاری در این حوزه تألیف شده است.

 وی درباره طیف مخاطبان این اثر توضیح داد: این کتاب، کاری پژوهشی است و مخاطبان آن دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌های مرتبط و دانشجویان رشته‌های اقتصاد و جامعه‌‌شناسی هستند و این اثر منبع مطالعاتی مناسبی برای برنامه‌های اقتصاد اسلامی است.

چاپ اول «الگوهای تامین اجتماعی از دیدگاه اسلام و غرب» به قلم حجت الاسلام دکتر سیدرضا حسینی، از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در  432 صفحه، 1000 نسخه به بهای 157000 ریال در قطع وزیری (شومیز) به‌تازگی منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه جلد و صفحات ابتدایی کتاب اینجا را ببینند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها