پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
دستگاه‌های دیجیتالی مدرن برای چاپ کتاب و نشریات نداریم

جلال ذکایی، مدیر پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی، با اشاره به وابستگی 100 درصدی به واردات دستگاه‌های چاپ دیجیتال گفت:‌ به جرأت می‌توان گفت دستگاه‌های به‌روزی برای چاپ کتاب و نشریات در کشور وجود ندارد.

جلال ذکایی، مدیر پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره برگزاری این دوره از نمایشگاه اظهار کرد: همه فضای نمایشگاهی هتل المپیک در زیر بار پنجمین دوره نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی است. حضور نمایندگان شرکت‌هایی از آمریکا، ژاپن، کره، آلمان و چین موجب افزایش کیفیت پنجیمین دوره از نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی شده است.
 
نزدیک به 100 درصد چاپ دیجیتال کشور ما وارداتی است
وی درباره بین‌المللی شدن نمایشگاه چاپ و نشر رومیزی افزود: با وجود حضور نمایندگان شرکت‌های خارجی، تا به حال سعی کردیم تا از عنوان بین‌‌المللی برای این نمایشگاه استفاده نکنیم، چراکه باور دارم عنوان‌ها بار مسئولیت ایجاد می‌کند؛ هرچند از لحاظ شکلی نمایشگاه به‌صورت بین‌المللی در حال برگزاری است.
 
ذکایی ادامه داد:‌ نزدیک به 100 درصد چاپ دیجیتال کشور ما وارداتی است و در معدود محصولاتی شاهد تولید داخلی هستیم که متأسفانه فراگیر نشده است.
 
مدیر پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال با اشاره به تأثیر لغو تحریم‌ها در رونق نشر دیجیتال گفت: امیدواریم با لغو تحریم‌ها و تعدیل شدن شرایط اقتصادی کشور، شاهد حضور مستقیم کشو‌ر‌های خارجی و بِرند‌های مطرح در نمایشگاه چاپ دیجیتال و رومیزی باشیم. فراخوانی برای حضور فعالان خارجی عرصه نشر دیجیتال صادر نشده است، با این وجود چند کشور برای حضور در این نمایشگاه ابراز تمایل کرده‌ بودند.
 
استاندارد نبودن مکان برگزاری نمایشگاه
وی درباره مقدمات بین‌‌المللی شدن نمایشگاه چاپ دیجیتال اظهار کرد: انگلیسی شدن پایگاه صنعت چاپ، اطلاع‌رسانی از طریق شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و برقراری ارتباط با شرکت‌های معتبر، مقدمات بین‌المللی شدن نمایشگاه چاپ دیجیتال و رومیزی است.
 
ذکایی در ادامه با اشاره به دیگر مشکلات در برگزاری نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی به‌صورت بین‌المللی افزود: فضای موجود، یکی دیگر از موانع برگزاری بین‌‌المللی این نمایشگاه است. استاندارد نبودن مکان برگزاری نمایشگاه در همه حوزه‌ها وجود دارد.
 
مدیر پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال درباره میزان استقبال شرکت‌‌ها از این دوره نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی عنوان کرد: تعداد شرکت‌‌ها تغییر نداشته، اما با توجه به جذابیت نمایشگاه، به محض اعلام فراخوان ظرف دو هفته سالن‌‌ها پُر می‌شود. استقبال بالای فعالان این حوزه به معنای نقد نکردن عملکرد ما نیست، اما آنچه اهمیت دارد، وجود خلاء در حوزه صنعت نشر دیجیتال است. برگزاری نشست‌های تخصصی برای رفع این خلاء ضروری به‌نظر می‌رسد.
 
برگزاری 10 کارگاه آموزشی در مدت برپایی نمایشگاه
این فعال حوزه نشر دیجیتال گفت: در زمینه چاپ ورقی مانند چاپ کتاب یا نشریات به جرأت می‌توان گفت دستگاه‌های به‌روزی در کشور وجود ندارد.  
 
ذکایی درباره ارتباط بین صنعت نشر دیجیتال با مراکز علمی افزود: همیشه وظیفه خودم می‌دانستم تا ارتباط بین دانشگاه و صنعت نشر دیجیتال تقویت شود، بنابراین سعی کردم با برگزاری کارگاه‌های آموزشی نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی، نمایشگاه وجهه‌‌ای صرفا تجاری نداشته باشد.
 
وی تصریح کرد: برگزاری 10 کارگاه آموزشی با همکاری دانشگاه علمی و کاربردی واحد پنج، با هدف ایجاد فضایی آموزشی و پژوهشی در طول برگزاری پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی با همین هدف برنامه‌ریزی شده است؛ کاربردی بودن از اهداف این کارگاه‌هاست. برای هریک از مراکز علمی متقاضی حضور در پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی غرفه رایگان درنظر گرفتیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها