یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
مشارکت نداشتن دست‌اندرکاران حوزه نشر از غنای نمایشگاه کتاب می‌کاهد

قائم مقام کمیته «علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم» با بیان این‌که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محل حضور است و نه محل عبور اهالی قلم و نشر گفت: بدون تردید اگر همه دست‌اندرکاران حوزه نشر در برپایی این نمایشگاه مشارکت نداشته باشند، از غنای آن کاسته می‌شود.

فتح‌الله فروغی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان این‌که باید با تعاملی که میان پدیدآورندگان و ناشران پدید می‌آید محصولی به وجود آید که مورد توجه مخاطبان واقع شود، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فضایی است که در آن می‌توان به بایدهای حوزه نشر پرداخت.

وی در ادامه سخنانش گفت: برای رسیدن به این مقصود، نقش و جایگاه هر کدام از دست‌اندرکاران این حوزه مانند پدیدآورندگان، ویراستاران، طراحان و همه و همه اهمیت دارد؛ بدیهی است مشارکت نکردن هر کدام، از غنای این رویداد فرهنگی می‌کاهد.
 
قائم مقام کمیته «علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم» توضیح داد: در نمایشگاه کتاب تهران به‌ویژه در این دوره که فضا برای مشارکت و نقش‌پذیری بخش‌های غیردولتی فراهم شده است، لازم است هم‌افزایی در پیشبُرد امور به کار گرفته شود و بکوشیم تا از کاستی‌ها بکاهیم و بر قوت‌ها بیفزاییم تا آثار منفی رکود فروش کتاب برطرف شود.
 
فروغی افزود: کمیته «علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم» با در نظرگرفتن این موضوع که این کمیته وظیفه دارد، حوزه‌های فرهنگی نمایشگاه را حفظ و تقویت کند، برنامه‌های خود را حول تمامی محورهای مربوط به نشر متمرکز کرده است و انتظار دارد تمامی دست‌اندرکاران و اهالی قلم و نشر این کمیته را همراهی و مساعدت کنند تا از طریق برنامه‌های تدارک دیده شده گامی در جهت پیشبُرد صنعت نشر برداشته شود.
 
وی با بیان این‌که فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این کمیته قرار است در چهار سرای تخصصی اهل قلم کودک و نوجوان، دانشگاهی، آموزشی و بین‌الملل و همچنین در سرای اصلی عملی شود، گفت: در برنامه‌ریزی‌های اولیه قرار شد نشست‌های سراهای چهارگانه بیشتر جنبه‌های تخصصی حوزه خودشان را دنبال کنند و برنامه‌های سرای اصلی به برنامه‌هایی که به موضوعات کلی نشر و قلم مربوط می‌شود، معطوف شود؛ این برنامه‌ها شامل موضوعاتی است که نیازمند فرصت و موقعیتی مانند نمایشگاه کتاب تهران است.
 
قائم مقام کمیته «علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم» عنوان کرد: برنامه‌های سرای اصلی که در 2 مکان یعنی سرای یک و سرای دو در نیم طبقه شبستان قرار است برگزار شوند، تقریبا قطعی شده‌اند و شامل حدود 90 نشست است.
 
وی افزود: شورای سیاستگذاری کمیته برای برنامه‌های عمومی ‌تر فضای سالن یک را در نظر گرفته است که امکانات لازم را دارد و برای اجرای این‌گونه برنامه‌ها مناسب‌تر است و برنامه‌های تخصصی‌تر را در محل دوم اجرا خواهیم کرد.
 
فروغی بیان کرد: جدول برنامه‌‌ها برای تصویب به کمیته نظارت و ارزیابی ارسال شده است و امیدواریم پس از اظهارنظر و اصلاح نهایی آن را به اطلاع نهادها و سازمان‌های درخواست‌دهنده برسانیم.
 
قائم مقام کمیته «علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم»  اظهار کرد: تعدادی از این برنامه‌ها از طریق شورای برنامه‌ریزی کمیته طراحی شده است، تعدادی از موضوعات را نهادها و ارگان‌ها درخواست داده‌اند و تعدادی از برنامه‌ها شامل مواردی است که از طریق مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی پیشنهاد شده که این قسمت دربرگیرنده برنامه‌هایی است که به کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه کتاب تهران مربوط می‌شود.
 
وی توضیح داد: نکته قابل توجه در برنامه‌های پیش‌بینی شده، نگاه ویژه به موضوعاتی است که از ناحیه پدیدآورندگان و ناشر بسیار قابل تأمل است و می‌تواند خروجی آن مستنداتی باشد که پس از برگزاری نمایشگاه هم قابل ارجاع و قابل استفاده باشد.
 
فروغی افزود: چند نشست را هم قرار است اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مدیریت و اجرا کنند که از قبل در دستور کار بوده است، مثل نشست مربوط به قوانین کپی رایت و حقوق مالکیت فکری که در این نشست موارد مربوط به این موضوع و راهکارهای مناسب آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و کارشناسی هم از «وایپو» در این نشست حضور خواهد یافت.
 
مدیر انتشارات شورا گفت: از برنامه‌های دیگر اتحادیه سمیناری است که با حضور خانم دکتر «جسیکار سانکر» رئیس بخش حقوقی اتحادیه ناشران آلمان با موضوع مدیریت حقوق نشر دیجیتال و انواع قراردادها بین مؤلف و ناشر برگزار خواهد شد.
 
وی در پایان سخنانش، گفت: آنچه که به این برنامه‌ها اهمیت می‌دهد این است که همکاران محترم ناشر و اصحاب اندیشه با حضور خودشان در این نشست‌ها به بیان دیدگاه‌های خودشان بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها