سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
ضرورت توجه به جلوه‌های ویژه فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران

قائم‌مقام کمیته فعالیت‌های علمی فرهنگی و سرای اهل قلم با بیان این‌‌که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رویداد مهمی برای تبادل اندیشه‌ها، تلاقی‌گاه اندیشه‌ها، فکر و عمل است گفت: لازم است به جلوه‌های ویژه فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران بیشتر توجه شود.

فتح‌الله فروغی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رویدادی است برای رو در رویی آنچه هست و آنچه باید باشد؛ این جاست که کتاب معنا پیدا می‌کند و ناشر مسئولیت بر عهده می‌گیرد. بنابراین، می‌توان گفت که نمایشگاه کتاب تهران جان تازه‌ای بر کالبد نشر کتاب می‌دمد. اما این نگاه تاکنون در حد باید و شاید و در حدی که همه اهالی قلم و نشر را راضی کند، محقق نشده است هر چند باید سعی و کوشش سیاستگذاران فرهنگی را ستود.
 
وی در ادامه سخنانش گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با کم‌رونقی جلوه‌های ویژه فرهنگی رو به رو است. به این منظور شایسته است جلوه‌های فرهنگی نمایشگاه که در آینده تأمین‌کننده ابعاد اقتصادی نیز خواهد بود، تحت‌الشعاع واقع نشود؛ در این راستا کمیته فعالیت‌های علمی فرهنگی و سرای اهل قلم در هر دوره از نمایشگاه وظیفه تقویت جنبه‌های فرهنگی نمایشگاه را عهده‌دار بوده، در این دوره نیز با رویکرد جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بخش غیردولتی واگذار شده است که با مدیریت اتحادیه و تشکل‌های صنفی انجام خواهد گرفت.
 
فروغی عنوان کرد: این کمیته فعالیت خودش را از اواخر سال گذشته آغاز کرد و پس از دریافت مصوبه مربوط، با تشکیل شورای سیاستگذاری متشکل از تعدادی از اعضای صنف کارش را شروع کرد. همزمان با بهره‌مندی از نظرات اعضای شورای سیاستگذاری، از نظرات مشاوران که از جامعه نشر هستند، بهره می‌گیریم.
 
قائم‌مقام کمیته فعالیت‌های علمی فرهنگی و سرای اهل قلم عنوان کرد: اعضای شورای برنامه‌ریزی این کمیته را نمایندگان حوزه‌های مختلف نشر مثل حوزه کتاب کودک و نوجوان، دانشگاهی، آموزشی و بین‌الملل تشکیل می‌دهند که مسئولیت اداره سرای مربوط به خودشان را زیر نظر کمیته به عهده دارند و فعالیت‌ها و نشست‌های تخصصی حوزه خودشان را برنامه ریزی و اجرا خواهند کرد.
 
مدیرمسئول انتشارات شورا افزود: از اقداماتی که تاکنون در این کمیته انجام شده است می‌توان به تشکیل جلسات مختلف و تدوین ساختار و ضوابط مربوط به کمیته و سراهای پنج‌گانه (کودک و نوجوان، دانشگاهی، آموزشی، بین‌الملل و سرای اصلی) ایجاد دبیرخانه به منظور اطلاع‌رسانی و پذیرش درخواست‌های مربوط به نهادهای مختلف، اقدام برای اختصاص فضا برای برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های موضوعاتی که به کل حوزه نشر مربوط می‌شود اشاره کرد.
 
فروغی با بیان این‌که در این دوره سعی کرده‌ایم به موارد خاصی که به حوزه نشر مربوط می‌‌شوند، توجه بیشتری صورت بگیرد، گفت: از جمله این موارد می‌‌توان به در دستور کار قرار دادن برگزاری جلساتی با موضوعات «نشر به مثابه یک صنعت»، «مشکلات و راهکارهای حضور نشر ایران در جهان»، «حقوق مالکیت فکری» با حضور کارشناسان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت اشاره کرد و همچنین جلساتی مانند «ترجمه و مسائل و مشکلات آن»، «قراردادهای نشر» و «توسعه همگون بخش‌های تولید، توزیع و فروش» برگزار خواهند شد.
 
وی اظهار کرد: تمامی فعالیت‌ها در دو محل با عناوین سرای اهل قلم 1 و 2 در طول یازده روز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در طبقه دوم شبستان اجرا خواهند شد. امیدواریم تمامی علاقه‌مندان به ویژه همکاران محترم ناشر و کتابفروش از این برنامه‌ها استفاده لازم را ببرند.
 
 
علاقه‌مندان برای آگاهی از آخرین اطلاعات کمیته قائم‌مقام کمیته فعالیت‌های علمی فرهنگی و سرای اهل قلم می‌توانند به سایت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به نشان www.nasheran.org  مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها