چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
کافکا رئیس بیمارستان می‌شود و بیماران را سوسک می‌کند/مجموعه شعر جدید سپانلو در راه است

محمدعلی سپانلو گفت: مجموعه شعر جدیدم شامل 20 شعر کوتاه و بلند است که با نام «بیمارستان کافکا» منتشر می‌شود.

سپانلو در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: «بیمارستان کافکا» بیمارستانی خیالی است که من آن را در این اثر از بیمارستان کنار خانه‌مان الهام گرفته‌ام. رئیس این بیمارستان کافکاست. مسوول بیمارستان در حال تخته بازی کردن است که ناگهان یکی را سوسک می‌کند.
 
این شاعر و مترجم پیشکسوت افزود: با سطربندی‌های جدیدی که دارم این کتاب در حدود 140 صفحه می‌شود که 70 صفحه‌اش همین شعر بلند و 70 صفحه دیگرش شعرهای بلند و کوتاهی است که تا فروردین امسال آن‌ها را نوشته‌ام. البته این اواخر به دلیل بیماری‌ام کمتر می‌توانم بنویسم. به هر حال به نظرم با یک تلقی نو از شعر نو خودم در این مجموعه روبه‌رو خواهید شد و این مجموعه مثل شعرهای دیگرم نیست.
 
شاعر منظومه «خانم زمان» افزود: «بیمارستان کافکا» در واقع یک نوع سورئالیسم است که از واقعیت الهام گرفته. مثلاً فرض کنید تابلوهای پزشک‌ها در این مجموعه به تیر برق آویخته‌ و همه‌اش با سنگ بچه‌ها شکسته‌اند و به جای این‌که نشانی پزشکان روی آن‌ها نوشته شده باشد از میانشان پرنده رد می‌شود.
 
صاحب کتاب «بازآفرینی واقعیت» اضافه کرد: در این مجموعه فکر می‌کنید کسی که در خیابان‌ها وسایل مستعمل خرید و فروش می‌کند، کالاهایی جسمی می‌فروشد. غرضم این است که شعرهای این کتاب از جنسی دیگر است. شعرهای «بیمارستان کافکا» از سال 1390 شروع شده و تا 1394 ادامه دارد. این کتاب دنباله معقول و منطقی مجموعه شعر «زمستان بلاتکلیف ما» است و نشر چشمه آن را منتشر می‌کند.
 
شاعر مجموعه شعر «پاییز در بزرگراه» گفت: هفت جلد از کتاب‌های قبلی‌ام مثل منظومه «خانم زمان» و مجموعه «ساعت امید» از سوی نشر چشمه تجدید چاپ خواهد شد. منظورم کتاب‌هایی است که در مجموعه اشعارم چاپ شده ولی طی دو سه دهه قبل به شکل جدا تجدید چاپ نشده است.
 
محمدعلی سپانلو متولد تهران است. از وی تا کنون بیش از 60 عنوان کتاب شعر، ترجمه، و پژوهش به چاپ رسیده است.
 
از میان آثار او می‌توان به کتاب‌های «ساعت امید»، «خانم زمان»، «پیاده‌روها»، «نبض وطنم را می‌گیرم»، «قایق سواری در تهران»، «خیابان‌ها، بیابان‌ها»، «منظومه شاعر گمنام»، «تعلق و تماشا»، «بازآفرینی واقعیت»، «در جست‌وجوی واقعیت» و «هزار و یک شعر» اشاره کرد.
 
سپانلو به شاعر تهران معروف است. او در شعرهایش تهران را همچون مادری مهربان توصیف می‌کند که به همه شهروندانش امکان زندگی کردن داده‌ است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها