یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
اجرای طرح «تدوین کتب مرجع ملی دندانپزشکی» هدررفت پول است/ تولید کتاب مطلوب با بخشنامه امکان‌‌پذیر نمی‌شود

دکتر پوریا مطهری،‌ عضو هیأت مدیره و مسئول کمیته علمی انجمن دندانپزشکی ایران با اشاره به رشد کمی و کیفی در حوز نشر دندانپزشکی کشور گفت: اجرای طرح «تدوین کتب مرجع ملی دندانپزشکی» هدررفت پول است.

دکتر مطهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت نشر حوزه دندانپزشکی اظهار کرد: علم امروز در دنیا، با یک زبان یعنی انگلیسی به‌صورت بین‌المللی ارائه می‌شود. نویسندگان ایرانی که می‌خواهند اثرشان در عرصه جهانی مطرح شوند، به زبان انگلیسی به تولید کتاب دست می‌زنند و به‌عبارتی دیگر، کتابی در جهان مورد استقبال قرار می‌گیرد که به زبان انگلیسی نوشته شود.  
 
وی با اشاره به افول ترجمه در حوزه نشر افزود: جامعه دانشگاهی باید به سمت و سویی سوق داده شوند که منابع را به زبان اصلی مطالعه کنند که البته کم و بیش در این مسیر موفق بوده‌ایم. البته تسلط به زبان البته نباید به این امر منجر شود که ارائه علم به زبان بومی مورد غفلت قرار گیرد.
 
رشد کمی کتاب‌های دندانپزشکی در دو دهه گذشته
مطهری در ادامه گفت: کتاب‌های تخصصی دندانپزشکی، در بخش کمّی نسبت به دو دهه گذشته رشد داشته و از منظر کیفی نیز این رشد به دلیل وجود رقابت در بازار نشر منابع تخصصی قبل مشاهده است؛ تحولی که می‌تواند ادامه داشته باشد.
 
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران عنوان کرد: رشد کمّی و کیفی در حوزه نشر تخصصی منوط به تولید علم است. به‌نظر می‌رسد طی 20 تا 50 سال آینده در این حوزه شاهد ارائه کتاب‌ها فقط به زبان انگلیسی باشیم.
 
کتاب‌‌های دندانپزشکی موجود در بازار محک خورده‌اند
وی در ادامه درباره پروژه وزارت بهداشت با عنوان «تدوین کتب مرجع ملی دندانپزشکی» گفت: سال 92 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح «تدوین کتب مرجع ملی دندانپزشکی» را اعلام کرد تا بر این اساس، برای هر واحد دانشگاهی از سوی مدرسان داخلی یک درسنامه تدوین شود؛ ایده‌ای که با آن موافق نبودم چراکه معتقدم تا زمانی‌که در بازار نشر دانشگاهی و تخصصی کتاب‌های متقن و هماهنگ با علم روز وجود دارد، نیازی به اجرای چنین طرحی نیست.
 
مطهری با اشاره به هدررفت هزینه‌ها با اجرای طرح «تدوین کتب مرجع ملی دندانپزشکی»  افزود: چرا باید به اصطلاح، دوباره چرخ را از نو بسازیم. کتاب‌‌های دندانپزشکی موجود در بازار محک خورده‌اند. با صدور بخشنامه، تولید کتاب مطلوب امکان‌‌پذیر نخواهد بود. تولید کتاب در حوزه‌های تخصصی مانند دندانپزشکی نیازمند سه عامل علاقه، نیاز‌سنجی جامعه مخاطب و اطمینان از توانایی نوشتن است. تولید کتاب با دستور‌العمل، محقق نخواهد شد.  
 
هدف طرح، استاندارد کردن آموزش است
این عضو هیأت مدیره انجمن دندانپزشکان ایران در ادامه درباره ارزیابی دلایل صدور بخشنامه‌ «تدوین کتب مرجع ملی دندانپزشکی» اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد، نیت اصلی در صدور این بخشنامه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار کردن آموزش در سطح دانشگاه‌هاست؛ بنابراین کلیت این بخشنامه نامطلوب نیست. اگر فرض کنیم تعدادی از دانشگاه‌ها با جزوه‌ای 20 صفحه‌ای و تعدادی با منابعی چند صد‌ صفحه‌ای به آموزش مشغولند، سیاست‌گذاری برای یکسان‌سازی ضروری است.
 
وی ادامه داد: اما باید توجه داشت که در کنار این حُسن، یک مشکل در اجرای این طرح وجود دارد. باید توجه داشت که سیستم‌های مختلف، توانمند‌ی‌ها و انگیزه‌های مختلفی دارند، بنابراین باید اجازه دهیم خودشان به رشد و شکوفایی برسند.
 
حمایت از نویسندگان از وظایف انجمن دندانپزشکی است
مطهری درباره حمایت‌های انجمن دندانپزشکی ایران از مؤلفان نیز گفت: حمایت از نویسندگان، طبق اساسنامه یکی از وظایف انجمن است. اما با توجه به غیرانتفاعی بودن  این نهاد و محدودیت منابع، حمایت‌ها بیشتر جنبه معنوی دارد. تلاش داشتیم فعالیت در این حوزه وجود داشته باشد که البته چندان پر‌رنگ‌ نبوده است.
 
این متخصص آسيب‌شناسی فک و دهان و صورت در ادامه عنوان کرد: انجمن تصمیم دارد در حوزه نشر، فعالیت بیشتری داشته باشد، اما باید توجه داشت که بخشی از صنعت نشر وابسته به تجارت است و انجمن طبق اساسنامه خواستار ورود به این مباحث نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها