جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
نسل جوان کتاب‌هایی می‌خواهد که حضرت زهرا (س) را نه اسطوره‌­ای دست نیافتنی بلکه راهنمایی قابل پیروی نشان دهد

نرگس بهشتی، مولف و مترجم آثار دینی معتقد است نسل جوان ما به کتاب‌هایی نیاز دارد که حضرت زهرا(س) را نه اسطوره‌­ای دست نیافتنی بلکه راهنمایی قابل پیروی نشان دهد تا بر اساس آن لحظه لحظه زندگی‌اش را بسازد؛ این کار قطعاً دشوار ولی پرثمر خواهد بود.

نرگس بهشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارزیابی کمی و کیفی از کتاب‌های نگاشته شده درباره سیره حضرت زهرا (س) اظهار کرد: بعد از تشکیل جمهوری اسلامی، زمینه مساعدی برای نشر تعالیم اسلام و اهل بیت علیهم السلام فراهم شد، از این رو کتاب‌ها در این باره نیز از فراوانی نسبی برخوردار شدند.

وی ادامه داذ: یکی از این موضوعات شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها و زندگی ایشان است که تالیفات بسیاری مستقیم یا غیر مستقیم به آن پرداخته و مقادیر قابل توجهی از بازار نشر کتاب را به خود اختصاص داده­‌اند. نام این کتاب‌ها و نمونه‌های شاخص آنها پیش از این در مقالات و نوشته‌هایی مورد بررسی قرار گرفته است و با جست‌وجو در فضای مجازی به راحتی می‌توان به فهرستی از اسم و مشخصات آنها دست یافت.

 وی با بیان این‌که از نظر محتوایی نیز می‌توان چند محور کلی در این کتاب‌ها یافت افزود: یکی از این محورها احادیثی است که از حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها نقل شده یا درباره جایگاه، شأن و منزلت ایشان است. علاوه بر این درباره بررسی تاریخ و سیره زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، سوگنامه‌­ها درباره شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و مصائب وارده بر ایشان و همچنین مدیحه‌هایی در وصف حضرت و در نهایت مباحث اعتقادی و کلامی درباره موقعیت ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها و موضع گیری ایشان در مساله امامت و ولایت امیر المومنین علیه السلام  است که بر اساس آن کتاب نگاشته شده است.

به گفته بهشتی، آنچه تاکنون انجام گرفته، نتیجه تلاشی ستوده و پسندیده است که موجب آشنایی خوانندگان با شخصیت والا و چهره ملکوتی حضرت زهرا سلام الله علیها شده است ـ هرچند در مواردی همچون خطبه­‌های حضرت زهرا سلام الله علیها هنوز جای اثری مشروح به زبان فارسی که محققانه به همه زوایای این خطبه بپردازد، خالی است ـ اما به نظر می‌­رسد آنچه در نگرش به زندگی پیامبر (ص) و خاندان ایشان علیهم السلام به شکل عام و حضرت زهرا سلام الله علیها به طور خاص مغفول مانده است نگرش به شخصیت این بزرگواران از موضع انسانی و بازگویی آن برای انسان امروز است.

مترجم کتاب «بشارت پیامبر(ص) در حجه‌الوداع» افزود: حضرت فاطمه سلام الله علیها، بانویی که نه چون شاهزاده‌ها بلکه همانند ما انسان‌های معمولی زندگی کردند، وظایف فرزندی، مادری و همسری و دشواری‌های کارهای روزمره را بر دوش داشتند، خسته می‌­شدند و گاهی بیمار، لحظاتی شاد و غمگین داشتند؛ می‌­خندیدند و می‌­گریستند اما با همه محدودیت‌­ها و دشواری‌های زندگی انسانی، توانستند از بندگان برگزیده خدا و تکیه گاه برترین انسان‌ها باشد.

وی یادآور شد: این که حضرت چه طور با این دنیا و روزمرگی‌هایش تعامل کردند تا از آن مزرعه‌ای آباد برای آخرت بسازند نیاز مهم امروز ماست. نسل جوان ما به کتاب‌هایی نیاز دارد که حضرت را نه اسطوره‌­ای دست نیافتنی بلکه راهنمایی قابل پیروی نشان دهد تا بر اساس آن لحظه لحظه زندگی‌اش را بسازد؛ این کار قطعاً دشوار ولی پرثمر خواهد بود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها