شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸
رئیس کتابخانه دانشگاه شهید بهشتی: وضع تحریم‌ها در بخش علمی نشان از عملکرد پارادوکسیکال غرب است/ دانشجو نباید دغدغه تأمین منبع داشته باشد

رئیس کتا‌بخانه و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی، ضمن تشریح ویژگی‌های کتابخانه تخصصی، درباره تحریم‌های غرب علیه کشور‌مان در حوزه علم گفت: وضع تحریم‌های علمی علیه کشور‌مان از سوی غرب، با اعتقاد آنها به جریان آزاد علمی در تضاد است.

دکتر رائد فرید‌‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مهم‌ترین رسالت کتابخانه‌های دانشگاهی اظهار کرد: پژوهشگران، اعم از دانشجویان و اعضای هیأت علمی در کتابخانه‌های تخصصی، با ابزار‌های سنتی مانند کتاب و ابزار‌های نوین چند‌رسانه‌ای، به جدید‌ترین منابع پژوهشی مانند مقالات علمی دسترسی پیدا می‌کنند. ترسیم فرایند جریان پژوهش، کتابخانه‌‌های تخصصی را مکانی معرفی می‌کند که همه داده‌های پژوهش در آن جمع شده است.
 
وی در تعریف کارکرد‌های دیگر کتابخانه‌های تخصصی افزود: کتابخانه‌های تخصصی به‌طور معمول یک وجه  اَسنادی و اِسنادی هم دارند؛ یعنی این مراکز نقش جمع‌آوری حافظه پژوهشی یا حافظه مجموع عملکرد دانشگاه را نیز در برمی‌گیرند. مجموع این اسناد شامل دو بخش اسناد تاریخی و برنامه‌های آتی است.
 
کتابخانه قلب تپنده دانشگاه است
فرید‌زاده در ادامه گفت: کتابخانه، به‌عنوان قلب تپنده دانشگاه باید محلی برای شور و هیجان علمی باشد. دانشجو برای رسیدن به این شور و هیجان، نباید دغدغه‌ای برای تأمین منبع داشته باشد. دسترسی به منابع مختلف در دانشگاه‌های فنی و صنعتی به مراتب آسان‌تر از دانشگاه‌های علوم‌انسانی است.
 
رئیس کتا‌بخانه و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی درباره دلایل دسترسی آسان دانشجویان فنی به منابع نسبت به سایر دانشجویان اظهار کرد: رشته‌های دانشگا‌هی فنی و مهندسی محدودند و این در حالی است که به دلیل گستردگی موضوعی در شاخه علوم‌انسانی، ارائه کتاب‌‌های تخصصی به دانشجویان کار چندان آسانی نیست. البته اختلاف بین تجهیزات کتابخانه دانشگاه‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی نیز در دسترسی دانشجویان به منابع مؤثر است.
 
وی درباره کارکرد فناوری‌‌های نوین در کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: با طراحی سامانه «پند» همه داده‌های پژوهشی، دانشگاه  شهید بهشتی ثبت و در دسترس پژوهشگران قرار گرفته است. پایگاه کتابخانه دیجیتال و سامانه مربوط به پایان‌نامه‌ها نیز در اختیار دانشجویان قرار دارد. امکان خرید کتاب، مقاله و نشریه به‌صورت بر‌خط برای دانشجویان در پایگاه انتشارات فراهم  است. امکان خرید پایان‌نامه‌ها نیز در حال بررسی است.  
 
اهمیت اتصال به جریان علم روز
فریدزاده در ادامه درباره لزوم و تأثیر ارتباط کتابخانه دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های دیگر کشور‌‌ها ادامه داد: متصل شدن به جریان علم روز بسیار بااهمیت است. به همان میزان که دانشگاه‌های دنیا برای به‌روزرسانی علم خود به ویژه در حوزه علوم انسانی به برقرری ارتباط با ما نیاز دارند ما نیز به وجود این رابطه نیازمندیم.
 
رئیس کتا‌بخانه و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی درباره دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های اطلاعاتی عنوان کرد: با توجه به اِعمال انواع تحریم‌ها، دسترسی به پایگاه‌ها اطلاعاتی دچار اختلال شده است، در صورتی‌که اگر دسترسی به مقالات یا کتاب‌هایی که در عرصه نشر بین‌المللی عرضه می‌شود، به‌صورت مستقیم فراهم شود، به‌نظر می‌رسد بده بستان علمی راحت‌تر و به‌روز جریان پیدا خواهد کرد. مهم‌ترین اثر این ارتباط با پایگاه‌های اطلاعاتی در گام نخست شناسایی جایگاه علمی ایران و به دنبال آن ترسیم نقشه راه آینده است. قرار گرفتن در یک چرخه آزاد علمی از سوی دیگر موجب می‌‌شود یافته‌های خود را نیز در عرصه‌های جهانی عرضه کنیم.
 
تاثیر تحریم بر ارائه دستاوردهای علمی دانشمندان ایرانی
وی با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر ارتباطات علمی و دانشگاهی گفت: وجود تحریم‌ها بر ارائه دستاورد‌های علمی دانشمندان ایرانی در عرصه بین‌المللی مؤثر بوده است. اگر تحریم‌کنندگان به اصول اخلاقی که خودشان تدوین‌ کرده‌‌‌اند رجوع می‌کردند، متوجه امر پارادوکسیکال می‌شدند. وضع تحریم‌ها علیه کشور‌مان در بخش‌های مختلف علمی، با اعتقاد آنها به جریان آزاد فعالیت‌های علمی در تضاد است.
 
فرید‌زاده افزود:‌ دانشگاه محل علم است، علم  هم به سرزمین مشخصی متعلق نیست و این در حالی است که تحریم‌ با این اصول هم‌خوانی ندارد. امید‌واریم این نگاه تغییر کند و ما هم بتوانیم در فرایند دریافت و انتقال دستاورد‌های علمی حضور بیشتری داشته باشیم. دانشگاه شهید بهشتی، در فهرست دانشگاه‌های تحریمی قرار دارد.

مروری بر پرونده
مدیر کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف معتقد است که اصلی‌ترین رسالت کتابخانه‌های تخصصی دانشگاهی، تامین منابع علمی مورد نیاز برای اعضای کتابخانه است و می‌توان گفت کتابخانه‌های تخصصی کشورمان کم و بیش در انجام این وظیفه موفق بوده‌اند. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با دکتر حمید مهدیقلی را اینجــــــا بخوانید. 

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهراء‌ (س) با اشاره به رسالت اصلی کتابخانه‌های دانشگاهی گفت: آسان‌سازی دسترسی به منابع به‌روز، از مهم‌ترین رسالت‌های کتابخانه‌های دانشگاهی است. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با دکتر حسن کیانی را اینجــــــا بخوانید.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که امروزه کتابخانه خوب، کتابخانه‌ای است که بیشترین دسترسی به منابع گوناگون را داشته باشد و ایجاد کتابخانه دیجیتال این امکان را فراهم کرده است. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با دکتر سیدمهدی طاهری را اینجـــــا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها