دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
زویا آبام: ارائه «فیپای مختصر» امکان بازیابی منابع اطلاعاتی را کاهش می‌دهد

زویا آبام، استادیار رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه الزهراء در واکنش به طرح «فیپای مختصر» گفت: در موقعیت فعلی که همواره دنبال راهکاری برای بازیابی هوشمندانه و تسهیل بازیابی منابع اطلاعاتی هستیم، ارائه طرح «فیپای مختصر» نه تنها کمکی به این موضوع نمی‌کند، بلکه روند دسترسی به این منابع را دشوار و زمان‌بر خواهد کرد.

زویا آبام در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ارائه طرح «فیپای مختصر» از سوی کتابخانه ملی، اظهار کرد: روند فهرست نویسی در کتابخانه‌های سراسر کشور از طریق «ابزار لازم برای سازماندهی» و «نیروی متخصص» انجام می‌شود و از آنجا که بسیاری از کتابخانه‌های موجود در کشور ابزار یا تبحر لازم را ندارند، از فهرست‌نویسی کتابخانه ملی استفاده می‌کنند.

وی افزود: فهرست‌نویسی پیش از انتشار یکی از وظایف کتابخانه ملی است که باید آن را بسیار دقیق انجام دهد؛ البته فهرست نویسی که در گذشته انجام می‌شد معمولا با اشکالاتی در اختصاص سرعنوان موضوعی و شماره رده‌بندی روبه‌رو بود که ما در کلاس‌های درس نیز بسیار با این موارد برخورد داشته‌ایم و همین موضوع باعث شد تا متخصصان در پی ارائه راهکارهایی برای این موضوع باشند.

این استادیار رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه الزهراء با ابراز تعجب از ارائه طرح «فیپای مختصر» گفت: مهم‌ترین کاری که فهرست نویسی تحلیلی می‌کند، مشخص شدن حوزه موضوعی یک اثر برای تسهیل دسترسی به آن است؛ وقتی یک منبع اطلاعاتی در کتابخانه‌ فاقد فهرست تحلیلی باشد و تنها توصیف فیزیکی کتاب در آن درج شود، امکان بازیابی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند.

این مدرس دروس سازماندهی دانشگاه الزهرا ادامه داد: در موقعیت فعلی که همواره به دنبال راهکاری برای بازیابی هوشمندانه و تسهیل بازیابی منابع اطلاعاتی هستیم، ارائه طرح «فیپای مختصر» نه تنها کمکی به این موضوع نمی‌کند، بلکه روند دسترسی به این منابع را دشوار و زمان‌بر خواهد کرد.

آبام افزود: همچنین این طرح ارتباط موضوعی کتاب‌هایی را که به لحاظ موضوع به هم نزدیک هستند مختل یا از بین می‌برد.

این استادیار رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه الزهراء با تأکید بر نیاز مبرم بسیاری از کتابخانه‌ای کشور به درج فیپای کامل بر کتاب‌ها گفت: من در سال‌های گذشته چند کتابخانه کوچک را در یک شهرستان راه‌اندازی کردم و با توجه به نبود امکان برای به‌کارگیری کتابدار متخصص در این کتابخانه‌ها و نبود ابزار لازم برای سازماندهی، بهترین و تنها منبع مورد رجوع ما، استفاده از فیپای کتابخانه ملی بود.

وی با اشاره به تبعات منفی اجرایی شدن این طرح گفت: ممکن است که این طرح با توجه به پایان سال و همین‌طور نزدیک شدن به نمایشگاه کتاب، به‌صورت مقطعی ارائه شده باشد که البته تبعاتی  را نیز در پی خواهد داشت، اما اگر این طرح بخواهد به‌صورت مستمر و ادامه دار به اجرا دربیاید، صدمات سنگینی به بدنه کتابخانه‌ها وارد خواهد کرد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها