چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
انصاری: «فیپای مختصر» زحمات بزرگان کتابداری را برای یکپارچه سازی اطلاعات هدر می‌دهد/ زمان این‌که کتابدار برای مسائل فنی وقت بگذارد گذشته

نوش‌آفرین انصاری از پیشکسوتان حرفه کتابداری در واکنش به طرح «فیپای مختصر» گفت: فیپای مختصر با درج نشدن رده‌بندی دیویی و موضوع باعث ‌می‌شود بسیاری از کتابداران در کتابخانه‌های مختلف کشور، به‌طور جداگانه برای این موضوع وقت بگذارند و این کار علاوه بر اتلاف وقت، به یکپارچه نشدن رده‌بندی، می‌انجامد و تمام زحمات بزرگانی چون خانم پوری سلطانی و سایر بزرگان کتابداری را برای یکسان‌سازی اطلاعات منابع کتابخانه‌ای هدر می‌دهد.

نوش‌آفرین انصاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ارائه طرح «فیپای مختصر» که از سوی کتابخانه ملی برای ارائه خدمات سریع‌تر به ناشران برای دریافت مجوز ارائه شده بود، گفت: از آنجا که ارائه هر طرح جدیدی مستلزم بررسی و پژوهش‌های جدید در آن حوزه است، باید ببینیم که طرح ارائه «فیپای مختصر» چقدر توجیه علمی، اقتصادی و زمانی دارد. بنابر این باید مجموعه‌ای از کارشناسان و صاحبنظران گردهم آیند و با هم‌اندیشی، درباره این موضوع و تبعات احتمالی آن به بحث و گفت‌وگو بنشینند.

این پیشکسوت عرصه کتابداری افزود: درست است که صدها ناشر با انبوهی از کتاب‌ها برای دریافت مجوز، در انتظار دریافت فیپا از کتابخانه ملی هستند، اما باید دید که ارائه این طرح تنها برای ارائه مجوز به ناشران انجام می‌شود یا برای تسهیل در کار کتابخانه‌ها.

انصاری با اشاره به زحمات چندین ساله بزرگان عرصه کتابداری در یکپارچه‌سازی منابع، گفت: تمام زحمات خانم پوری سلطانی  و سایر بزرگان کتابداری برای موضوع رده بندی دیویی، به منظور یکسان سازی اطلاعات منابع کتابخانه‌ای است، اگر «فیپای مختصر» بدون رده‌بندی دیویی و موضوع در کتاب‌ها درج شود و کتاب‌ها در کتابخانه‌های سراسر کشور - که بسیاری از آنها فاقد متخصان کتابداری هستند – به‌صورت سلیقه‌ای و برداشت شخصی رده‌بندی شوند، زحمات این بزرگان کتابداری را به هدر داده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین طرح «فیپای مختصر» با درج نشدن رده‌بندی دیویی و موضوع باعث شود  بسیاری از کتابداران در کتابخانه‌های مختلف سراسر کشور، به‌طور جداگانه برای این موضوع وقت بگذارند، علاوه بر یکپارچه نشدن رده‌بندی، باعث موازی کاری و اتلاف وقت بسیاری از کتابداران خواهد شد.

دبیر شورای کتاب کودک گفت: من شخصا برای تشکیل مجموعه‌های موضوعی و انجام سریع این کار بهره و استفاده بسیاری از شماره دیویی می‌‌برم و معمولا این کار را به دیگران هم توصیه می‌کنم؛ اگر این اطلاعات از فیپا حذف شود، باید از راه‌های دیگری استفاده کنیم.

انصاری با اشاره رسالت‌ اصلی یک کتابدار در کتابخانه عنوان کرد: در حرفه کتابداری زمان این‌که کتابدار بخواهد برای مسائل فنی وقت بگذارد گذشته و کتابدار در کتابخانه رسالتی فراتر از این موضوعات دارد و باید بر اساس اطلاعاتی یکپارچه، دقیق و درست، ترویج کننده کتاب و کتابخوانی باشد و این فرهنگ را به جامعه هدیه کنند.
دراین باره بخوانید:
- مدیر انتشارات معین: «فیپای مختصر» سندیت کتاب را از بین می‌برد/ برای درج فیپای کامل، امید به چاپ‌ مجدد کتاب نیست (اینجا)
- علی‌اکبر اشعری: روش کتابخانه ملی برای صدور فیپا نامناسب‌ است/ استانداردهای کتابداری را زیر سوال نبریم (اینجا)
- مدیر نشر ثالث: اجرای فیپای کامل در چاپ مجدد کتاب غیر واقعی است/ کار 48 ساعته، 20 روز طول می‌کشد(اینجا)
- محمود آموزگار: «فیپای مختصر» باری مضاعف بر دوش ناشران است (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها