دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
کتاب «بنه، نظام‌های زراعی سنتی در ایران» پیشنهاد صفی‌نژاد برای مطالعه نوروزی

جواد صفی‌نژاد، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه جغرافیا کتاب «بنه، نظام‌های زراعی سنتی در ایران» از انتشارات امیرکبیر را برای مطالعه در ایام تعطیلات نوروز پیشنهاد کرد.

جواد صفی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اشاره به اینکه کتاب «بنه، نظام‌های زراعی سنتی در ایران» از نوشته‌های خودش است، گفت: کشت، برداشت و تقسیم محصول در دوران پهلوی تا قبل از اصلاحات ارضی در ایران با مشارکت توده‌ای و جمعی انجام می‌گرفت اما با شکل‌گیری اصلاحات ارضی این نظام از بین رفت و حکومت هم با پشیمانی از این روش نتوانست به بهبود وضع پیش آمده کمک کند.

وی افزود: در کتاب «بنه، نظام‌های زراعی سنتی در ایران» وضعیت کشاورزی، نحوه گرفتن مالیات از آب و کاشت و داشت محصول را در قبل از اصلاحات ارضی بیان کرده است.

صفی‌نژاد که به پدر علم کاریز (قنات) ایران نامور است، کتاب‌های بسیاری نوشته و مقاله‌هایی را به رشته تحریر درآورده است. «مونوگرافی روستای طالب آباد»، «بنه؛ نظام‌های سنتی زراعی در ایران»، «نظام‌های آبیاری سنتی در ایران»، «عشایر مرکزی ایران»، «لرهای ایران؛ لر بزرگ و لر کوچک»، «سد زیرزمینی قنات وزوان میمه اصفهان»،«مبانی جغرافیای انسانی» و «نان سنگک؛ مطالعه مردم شناختی» برخی از کتاب‌های وی را تشکیل می‌دهند.

صفی‌نژاد در کنار تحقیقات و پژوهش‌های فراوان خود، مدرسی بزرگ نیز بوده است. او در چند دهه تدریس در دانشگاه‌های مختلف و به طور ویژه دانشگاه تهران، شاگردان فراوانی نیز تربیت کرده است. استاد صفی‌نژاد تاکنون به تدریس دروسی چون مبانی جغرافیای انسانی، جامعه‌شناسی ایلات و عشایر، مردم‌شناسی ایران با تکیه بر ایلات و عشایر، زمینه‌ها و شیوه‌های همیاری، مسائل کوچ نشینی، انسان و محیط، منابع و ماخذ جغرافیا و نظام‌های آبیاری در ایران به طور عمده در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، دانشکده ادبیات و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، گروه جغرافیای دانشگاه تهران و نیز دانشگاه علامه طباطبایی به تدریس پرداخته است.

از فعالیت‌های پژوهشی وی طی این سال‌ها می‌توان به مطالعات میدانی در میان ترکمن‌ها و شاهسون‌ها و مناطقی از کهگیلویه و بویراحمد، سبزی‌کاری و سبزی‌کاران شهرری، پیشینه جغرافیایی و تاریخی شمال خراسان، انجام منوگرافی متعدد، کار بر روی موضوعاتی چون قنات، بنه، نظام های زراعی، نظام های آبیاری و اسناد عشایری در ایران اشاره کرد. او در زمینه‌های فوق جزء متخصصان منحصر به فرد به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها