یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
حاج زین‌العابدینی: اجرای طرح «فیپای مختصر» خدمتی یک‌طرفه به خود کتابخانه ملی است

محسن حاج زین‌العابدینی، استادیار دانشگاه شهید بهشتی در رشته علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی اجرای طرح «فیپای مختصر» از سوی کتابخانه ملی را خدمتی یک‌طرفه به خود کتابخانه ملی عنوان کرد و گفت: بهتر است کتابخانه ملی در ارائه طرح‌های جدید به گونه‌ای عمل کند که نه‌تنها خود، بلکه نفع سایر حوزه‌ها نیز در این طرح دیده شود و حوزه‌هایی مانند صنعت نشر و کتابخانه‌ها از این طرح‌ جدید متضرر نشوند.

 حاج زین‌العابدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اجرای طرح «فیپای مختصر» از سوی کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: در تمام دنیا و به ویژه در کشور های پیشرفته، فیپا را به صورت مختصر ارائه می‌کنند؛ یعنی بدون اطلاعات متغییری که ممکن است تا زمان انتشار کتاب دستخوش تغییرات شود؛ مانند قطع، تعداد صفحه و از این دست اطلاعات.

وی افزود: با این حال مهم‌ترین قسمت فیپا اختصاص موضوع و همین‌طور حدود شماره دیویی آن است؛ چراکه شماره رده‌بندی دیویی ممکن است با توجه به ویژگی‌های هر کتابخانه تغییراتی داشته باشد.

این استادیار دانشگاه شهید بهشتی در رشته علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی عنوان کرد: اگر قرار است فیپایی ارائه شود، حتما باید بخش موضوعی و فهرست تحلیلی داشته باشد، چراکه در غیر این صورت فیپا از ماهیت وجودی خود فاصله می‌گیرد و به کار نمی‌آید.

حاج زین‌العابدینی با بیان این‌که فیپا با وجود برخی مشکلاتی که به شکل سابقش داشت، مفید بود، تأکید کرد: اگر قرار باشد صدور فیپا کمکی به کتابخانه‌های سراسر کشور انجام دهد، فهرست تحلیلی بخش لاینفک فیپا خواهد بود؛ چراکه بسیاری از کتابخانه‌های سراسر کشور فاقد کتابدار متخصص هستند و با نسخه برداری از اطلاعات فیپای کتاب به رده‌بندی کتاب‌ها اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: از این نظر صدور فیپای مختصر کار بسیاری از کتابخانه‌ها را لنگ می‌گذارد که تأثیرات آن در ارائه خدمات کتابخانه‌ای و نهایتا بر مخاطب کتابخانه‌ها غیر قابل انکار خواهد بود. بنابراین فیپا حتما باید فهرست تحلیلی داشته باشد.

حاج زین‌العابدینی اجرای طرح «فیپای مختصر» را خدمتی یک‌طرفه به خود کتابخانه ملی عنوان کرد و گفت: این طرح تنها برای خود کتابخانه ملی مفید است، چراکه با این طرح می‌تواند کتابشناسی ملی و فهرست روز کتاب‌های منتشر شده کشور را  داشته باشد؛ اما بهتر است  کتابخانه ملی در ارائه طرح‌های جدید به گونه‌ای عمل کند که نه‌تنها خود، بلکه نفع سایر حوزه‌ها نیز در این طرح دیده شود و حوزه‌هایی مانند صنعت نشر و کتابخانه‌ها از این طرح‌ جدید متضرر نشوند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها