شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲
دیانی: اجرای طرح «فیپای مختصر» حرکت رو به عقب است

محمد حسین دیانی، مدرس علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد اجرای طرح «فیپای مختصر» از سوی کتابخانه ملی را حرکت رو به عقب عنوان کرد و گفت: ارائه فیپای کامل با همان روال سابق حتی اگر با یک ماه تأخیر ارائه شود، بسیار بهتر از ارائه «فیپای مختصر» در 48 ساعت است؛ چراکه این طرح فلسفه وجودی فیپا را نادیده گرفته است.

محمد حسین دیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اجرای طرح «فیپای مختصر» از سوی کتابخانه ملی عنوان کرد: یکی از وظایف کتابخانه ملی این است که با یک بار سرمایه گذاری، هر کتاب فقط یکبار بصورت بنیادین فهرست نویسی شود و هدف از واگذاری این مسئولیت به کتابخانه ملی تجمیع فعالیت‌های مرتبط و ساماندهی موضوعی کتاب بوده است.

وی با اشاره به طرح «فیپای مختصر» افزود: وقتی که این کار انجام نمی‌شود، هر کتابخانه بنابر شرایط و امکانات خاص خود، اقدام به فهرست نویسی می‌کند که این کار بدون شک با  نبود یکپارچگی همراه می‌شود و اصول فلسفه فیپا کلا از بین می‌رود؛ چراکه به جای یک‌بار فهرست نویسی بنیادی این کار بصورت متفرق بین کتابخانه‌های سراسر کشور انجام می‌شود.

مدرس علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: این کار علاوه بر از بین رفتن یکپارچگی، تکرار فعالیت‌ها و صرف زمان، به لحاظ اقتصادی نیز صدمه بزرگی به بدنه کتابخانه‌ها می‌زند و هزینه‌های زیادی را متوجه کتابخانه‌ها می‌کند و متأسفانه در نهایت هم به سامان نمی‌رسد.

دیانی با اشاره به تبعات ارائه این طرح در کار محققان و پژوهشگران ادامه داد: وقتی محققان با هدف جستجوی موضوعی به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند، نبود یکپارچگی در اختصاص موضوع و رده‌بندی دیویی در اینجا خودنمایی می‌کند؛ چراکه پیاده شدن این طرح توسط کتابداران غیر متخصص، به اختصاص موضوع و رده‌بندی‌های مختلف منجر می‌شود و کار تحقیق پژوهشگران مختل خواهد شد.

وی تأکید کرد: فلسفه وجودی فیپا، جلوگیری از دوباره کاری در کتابخانه‌های سراسر کشور است و اینکه این کار تنها یک بار توسط کتابخانه ملی انجام شود تا زمانی که کتاب‌ها به کتابخانه وارد می‌شوند بلافاصله در قفسه‌ها قرار گیرند، اما اگر اطلاعات فیپا فاقد فهرست تحلیلی باشد، خدا می‌داند که کتاب‌های ارسال شده برای کتابخانه‌ها چه زمانی در قفسه‌ها قرار می‌گیرند و به دست مخاطب می‌رسند.

دیانی اجرای طرح «فیپای مختصر» را حرکت رو به عقب عنوان کرد و گفت: ارائه فیپای کامل با همان روال سابق حتی اگر با یک ماه تأخیر ارائه شود، بسیار بهتر از ارائه «فیپای مختصر» در 48 ساعت است؛ چراکه ممکن است بسیاری از کتاب‌ها هیچ‌گاه در کتابخانه‌ها فهرست نویسی نشوند.

وی با تأکید بر اینکه خاک خوردن کتاب‌ها در بخش فهرست‌نویسی کتابخانه‌ها باعث هدر رفتن بیت‌المال خواهد شد افزود: وقتی که ما میلیون‌ها دلار صرف خرید مقالات غیر فارسی در شیراز می‌کنیم، بسیار دردآور است که منابع فارسی زبان خودمان را به این راحتی از دست مخاطبان دور می‌کنیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها