دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
معاون پژوهش کتابخانه ملی: «بهبودی» سعی داشت مسائل را از سرچشمه ببیند/ همه دیدگاه‌ها جز دیدگاه معصومان(ع) نقدپذیرند

دکتر فریبرز خسروی، معاون پژوهش کتابخانه ملی ایران و از شاگردان مرحوم محمدباقر بهبودی با تأکید بر این که همه دیدگاه‌ها به‌غیر از دیدگاه معصومان (ع)، قابلیت نقد دارند، دیدگاه وی در پژوهش را منحصر به فرد توصیف کرد و گفت: او سعی داشت مسائل را از سرچشمه و ریشه ببیند که به نظر من این نوع نگاه امروزه بسیار کمیاب است.

فریبرز خسروی، معاون پژوهش کتابخانه ملی ایران که از سال 1353 در جلسات تفسیر قرآن مرحوم محمدباقر بهبودی در مسجد «جعفری» قیطریه تهران و منزل وی شرکت می‌کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دیدگاه محمدباقر بهبودی در پژوهش را منحصر به فرد توصیف کرد و گفت: او سعی داشت مسائل را از سرچشمه و ریشه ببیند؛ بنابراین به نظرات دیگران کمتر ا‌تکا می‌کرد و اصرار می‌ورزید که برداشت‌هایش از متن قرآن باشد و با کمک احادیث فهم درستی از مباحث عقاید شیعه به دست آورد. به نظر من این نوع نگاه بسیار کمیاب است.

شاگرد مرحوم بهبودی میراث باقی‌مانده از استادش را به سه حوزه قرآن، حدیث و سیره‌نویسی تقسیم‌بندی کرد و توضیح داد: وی بخشی از کتاب‌های خود را در حوزه قرآن نوشته است که از جمله می‌توان به کتاب «معانی القرآن» اشاره کرد. همچنین کتاب‌ها و مقاله‌هایی درباره توضیح آیات قرآن نوشته است.
 
وی افزود: بخش دیگری از آثار استاد بهبودی شامل بحث‌های حدیثی می‌شود. در حوزه حدیث و حدیث‌شناسی آثار مطرحی همچون «درایة الحدیث» از خود بر جای گذاشته است. قسمتی از آثار ایشان هم به سیره‌نویسی اختصاص دارد. «سیره علوی» و «سیره انبیاء» از جمله کتاب‌هایی هستند که در این حوزه‌ها تأثیرگذارند. وی توانست منظومه فکری خود را در این حوزه‌ها شکل دهد.
 
خسروی درباره نقدهایی که به برخی کتاب‌های مرحوم بهبودی به‌ویژه کتاب «معانی‌ القرآن» وارد شده است، گفت: طبیعتاً هر انسانی و هر دیدگاهی قابل نقد است. گفته‌ها و نظرها، ترجمه، تفسیر و برداشت مرحوم بهبودی و نوع نگاهی که به حدیث‌شناسی داشت، قابل نقد است اما باید این مهم را در نظر بگیریم که آثار او باید در فضایی باز که عرصه گفت‌وگو به همراه مباحثه و نقد باز باشد، مورد بررسی قرار بگیرد. بی‌شک همه دیدگاه‌ها به‌غیر از دیدگاه معصومان (ع)، قابلیت نقد دارند.
 
معاون پژوهش کتابخانه ملی در پاسخ به این سؤال که آیا او هم بر دیدگاه‌های استادش نقدی را مطرح و یا وارد کرده‌است، توضیح داد: بنده به لحاظ معرفتی در حدی نیستم که به دیدگاه مرحوم بهبودی ایراد بگیرم اما هر فردی می‌تواند دیدگاه خاصی را نسبت به یک حرکت داشته باشد، که لطمه به آن دیدگاه وارد نمی‌کند. اگر بازار نقد در کشورمان رواج پیدا کند، و کاری کنیم که نقد و نقدپذیری باعث غنایمان شود، نگاه ما هم متفاوت خواهد بود.

وی درباره شاخص‌ترین آثار مرحوم بهبودی اظهار کرد: در ارتباط با آثار مرحوم بهبودی بستگی دارد که نگاه‌کننده چه کسی باشد. برای کسانی که در حوزه حدیث فعالیت دارند، کتاب «معرفة الحدیث» اثری ماندگار وجاودان است. «صحیح الکافی» ایشان هم که ترجمه فارسی آن با نام «گزیده کافی» در بازار موجود است، در این زمینه  قابل استفاده خواهد بود. اگر نگاهمان تاریخی باشد، طبیعتا کتاب «سیره علوی» هم می‌تواند اثری ارزشمند به شمار آید.

مطالب مرتبط:
دلشاد تهرانی: مرحوم بهبودی ابتکار و شجاعت علمی داشت/ هیچ نظریه‌ای حرف آخر نیست

استاد محمد‌باقر بهبودي و مقالاتی درباره آثارش/ ویژگی‌های ترجمه‌ای تفسیری که بحث‌انگیز شد

استبصار، در تهذیب احادیث/ زندگینامه و کتابشناسی استاد محمدباقر بهبودی

بزرگداشت استاد محمدباقر بهبودی برگزار می‌شود

استاد محمدباقر بهبودی درگذشت
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها