سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
مهدوی ‎دامغانی: «تولید پایدار محصولات زراعی» حاصل کاری گروهی است/ رئیس جمهوری موارد گوشزده کرده را اجرایی کند

عبدالمجید مهدوی ‎دامغانی، یکی از مؤلفان کتاب شایسته تقدیر «تولید پایدار محصولات زراعی: زراعت عمومی» در سی‌ودومین جایزه کتاب سال گفت: در تألیف این کتاب، از 25 استاد برجسته این رشته در سراسر ایران دعوت به همکاری کردیم.

دکتر عبدالمجید مهدوی‎ دامغانی، استادیار پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی و یکی از مؤلفان کتاب شایسته تقدیر «تولید پایدار محصولات زراعی: زراعت عمومی» در بخش علوم کاربردی سی‌ودومین جایزه کتاب سال، درباره اثرش به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کتاب که یکی از مباحث پا‌یه‌ای در درس زراعت عمومی است، برای دانشجویان سال اول رشته‌ مهندسی کشاورزی تألیف شده است.
 
جای خالی مبحث تولید پایدار محصولات زراعی در منابع درسی
وی افزود: کتاب «تولید پایدار محصولات زراعی: زراعت عمومی» را در سال 92 با همکاری دکتر علیرضا کوچکی، بنیانگذار انجمن علمی کشاورزی بوم‌شناختی ایران و اسکندر زند، معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزی تألیف کردیم.
 
مهدوی ‎دامغانی گفت: مبحث زراعت عمومی، یکی از مباحث پایه‌ای در رشته کشاورزی است. ایده اولیه تألیف کتاب در سال 89 و از جایی شروع شد که با بررسی مباحث جدید و روز دنیا در این زمینه، متوجه کمبودها و ضعف‌های خود در رشته کشاورزی در ایران شدیم.
 
مؤلف کتاب «تولید پایدار محصولات زراعی: زراعت عمومی» ادامه داد: برای همگام شدن با دانش روز دنیا، تصمیم گرفتیم با تألیف یک کتاب، مسائل مهم و مطرح در زمینه تولید پایدار محصولات زراعی را که جای خالی آن در کتاب‌های درسی به شدت احساس می‌شد، در قالب مباحث درسی به دانشجویان ارائه دهیم.
 
نگاه ویژه کتاب به مباحث روز کشاورزی
این استاد دانشگاه اظهار کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌‌های این کتاب می‌‎توان به نگاه ویژه آن به مباحث، توجه به مشکلات موجود در حوزه امنیت غذایی و کشاورزی و تألیف گروهی آن توسط استادان برجسته این رشته اشاره کرد.
 
وی افزود: با همکاری آقایان زند و کوچکی به ‌عنوان ویراستاران ارشد این کتاب، از 25 استاد برجسته این رشته در سراسر ایران برای تألیف آن دعوت به همکاری کردیم و کتاب پس از چهار نوبت ویرایش و بازنگری، در 18 فصل از سوی انتشارات مرکز نشر دانشگاهی منتشر شد.
 
مهدوی‎دامغانی در ادامه با انتقاد از عملکرد انتشارات مرکز نشر دانشگاهی درباره شمارگان انتشار کتاب گفت: کتاب «تولید پایدار محصولات زراعی: زراعت عمومی» با وجود این‌که در سی‌ودومین جایزه کتاب سال شایسته تقدیر شناخته شده، برخلاف تقاضای زیاد از سوی مؤلفان و مخاطبان، تنها در یک نوبت و در 100 نسخه چاپ شده است.
 
این تقدیر شده کتاب سال ادامه داد: این کتاب نه تنها در شهرستان‌ها و قطب‌های مطرح کشاورزی ایران از جمله مشهد، تبریز، شیراز و اصفهان توزیع نشده، بلکه در نمایشگاه سالانه کتاب نیز عرضه نشد و طی تماس‌هایی که به تازگی با این انتشارات گرفته‌ایم، هنوز هم تصمیمی برای چاپ مجدد کتاب ندارند.
 
از آقای روحانی تعجب می‌کنم!
مؤلف کتاب «تولید پایدار محصولات زراعی: زراعت عمومی» با اشاره به سخنرانی دکتر روحانی، رئیس جمهوری درباره واگذاری داوری کتاب به صاحبنظران این حوزه گفت: مباد روزی که کتابی به دلیل مسائلی جز شایستگی برگزیده شود.
 
وی عنوان کرد: طبیعتا باید داوری کتاب به اهل کتاب و صاحبنظران سپرده شود، اما از آقای روحانی تعجب می‌کنم! چرا که ایشان در مقام متولی حوزه وزارت ارشاد و رئیس قوه مجریه در کشور باید علاوه بر گوشزد کردن این موضوع، برای اجرایی شدن آن اقدام کند.
 
انتشار کتاب «اثرات تغییر اقلیم بر کشاورزی ایران»
مهدوی دامغانی درباره دیگر کتاب‌های تازه خود در بازار نشر ایران گفت: به‌تازگی کتابی را در بحث امنیت غذایی با عنوان «مبانی و مسائل امنیت غذایی: مبانی، چالش و راهکارهای تأمین امنیت پایدار در ایران» با همکاری دکتر رامین احسانیان سلیم منتشر کرده‌ایم.
 
وی افزود: کتاب دیگری را نیز با عنوان «اثرات تغییر اقلیم بر کشاورزی ایران» با همکاری دکتر عبدالعلی ماست‏بندیان در دست تألیف داریم که امیدواریم با همکاری انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، حداقل در 500 نسخه به بازار نشر عرضه شود.


 
مشارکت 25 استاد برجسته‌ رشته کشاورزی در تألیف کتاب
دکتر اسکندر زند، معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزی ایران و یکی دیگر از سه مؤلف کتاب شایسته تقدیر «تولید پایدار محصولات زراعی: زراعت عمومی» نیز درباره ویژگی‌های این اثر  عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های این کتاب منحصر به فرد این است که در تألیف آن 25 استاد برجسته‌ این رشته مشارکت داشتند.
 
وی ادامه داد: حاصل این کار گروهی، ارائه مباحث پیچیده کشاورزی با زبانی ساده و قابل فهم به دانشجویان سال اول رشته مهندسی کشاورزی است.
 
معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزی ایران، درباره کتاب‌های تازه خود نیز افزود: چاپ نخست کتاب «فیزیولوژی گیاهی و علف‌کش‌ها» و چاپ دوم کتاب «علف‌کش‌ها و روش کاربرد» را به زودی به بازار نشر عرضه خواهم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها