یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۱
مجیدعمیق: نباید به کتاب‌های کودک ونوجوان در جشنواره‌ها کم توجهی شود

مجیدعمیق، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان و برگزیده سی‌و‌دومین دوره‌ جشنواره کتاب سال گفت: برگزاری جشنواره‌هایی مانند کتاب سال بسیار خوب است اما در بسیاری از جشنواره‌ها، کتاب‌های کودک و نوجوان به‌رغم اهمیت بسیار زیادی که‌ دارند چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند و همیشه آخرین موردی هستند که در فهرست برگزیدگان این جشنواره‌ها عنوان می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مجید عمیق از نویسندگان و مترجمان کتاب‌های کودک و نوجوان است. کتاب «دانشنامه تمدن‌های جهان باستان» تأليف ک. م. سانتون، یکی از آثاری است که عمیق ترجمه کرده و نشر افق سال 1392 در قالب 224 صفحه منتشر کرده است. این کتاب توانست در سی و دومین دوره جشنواره کتاب سال به عنوان اثر شایسته تقدیر در بخش علوم و فنون کتاب‌های کودک و نوجوان شناخته شود.
 
عمیق در این باره به ایبنا گفت: در شاخه‌های مختلف علوم تجربی کارهای زیادی انجام شده اما در ارتباط با تمدن‌های جهان به شکل پرسش و پاسخ کمتر کار شده است. وقتی این کتاب را دیدم و مطالعه کردم متوجه شدم که حاوی مطالب تازه و سودمندی برای کودکان ونوجوانان است.
 
وی ادامه داد: این کتاب حاوی اطلاعات کامل و جامعی درباره تمدن‌های مختلف است که بر اساس تاریخ وقایع به صورت منسجم بیان شده است. احساس کردم بچه‌ها به اطلاعات این کتاب نیاز دارند لذا تصمیم گرفتم آن را ترجمه کنم. در این کتاب درباره تاریخ تمدن‌های مختلف اروپا، روم، امریکا، مصر باستان و ایران به شکل منسجم مطالبی آورده شده است که می تواند برای مخاطبان مفید باشد.
 
وی در ادامه به اهمیت ترجمه ساده و روان و درست کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: این کتاب دارای موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است اما باید توجه کرد که ترجمه درست و اصولی و روان این کتاب هم نقش بسزایی در جذب مخاطبان و در برگزیده شدن آن داشته است.
 
عمیق تصریح کرد: چه بسا کتاب‌های خوب و ارزشمندی که با ترجمه‌های بد و غیراصولی از ارزششان کاسته می‌شود و آن طور که باید مطرح نمی‌شوند.
 
وی افزود: البته درباره این کتاب باید بگویم جز موضوع خوب و ترجمه روان و درست، صفحه آرایی و بخش دانستنی‌های آن هم از نکات و محاسن قابل توجهی است که باید در نظر گرفته شود. این کتاب دارای صفحه آرایی و رنگ آمیزی خوب و چشم نوازی است و با چشم بازی می‌کند و به صورت تخت و یکنواخت کار نشده است.
 
عمیق درپایان به جشنواره کتاب سال اشاره کرد و گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی در حوزه کتاب بسیار خوب، اما مساله این است که در این جشنواره‌ها کتاب‌های کودک و نوجوان به‌رغم اهمیت بسیار زیادی که دارد چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و همیشه آخرین موردی است که در لیست برگزیدگان این جشنواره‌ها دیده می‌شود.
 
مجید عمیق سال ۱۳۳۲ در تبریز متولد شد. وی علاوه بر حوزه‌ تخصصي ادبيات و كتاب‌هاي علمي براي كودكان و نوجوانان در حوزه‌ بزرگسال نيز آثاري را ارايه كرده است. از عمیق تاكنون بیش از 240 عنوان كتاب به چاپ رسیده كه نخستین آنها «جغد و داركوب» بود. از دیگر آثار وی می‌توان به «نقش اندام‌ها در طراحی ابزارها»، «فناوری حیات وحش»، «نگهبان قوچ های وحشی» و «مرزهای بی کران» اشاره کرد.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها