یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
زائری: نمایشگاه «باورنگاران» آینه تمام نمای 50 سال کتاب انقلاب است/ جامعیت نمایشگاه با حضور نویسندگان از تمام گرایش‌ها

حجت الاسلام محمدرضا زائری، مدیر عامل مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر با اشاره به مولف محور بودن نمایشگاه کتاب «باورنگاران» بر دور بودن این نمایشگاه از نگرش‌های سلیقه‌ای و سیاسی تأکید کرد و گفت: در بررسی تاریخ انقلاب، باید نگاهی منصفانه و برخوردی دقیق داشته باشیم. نمایشگاه «باورنگاران» فرصتی برای تبین گفتمان انقلاب اسلامی، فارغ از نگاه سیاسی و جناحی است تا بتوانیم زمینه را برای آشنایی نسل جدید با آرمان‌های انقلاب اسلامی فراهم کنیم.

حجت الاسلام محمدرضا زائری در گفت‌و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به آغاز به کار نمایشگاه «باورنگاران»  همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: با گذشت 50 سال از قیام امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی، این موضوع مطرح شد که نمایشگاهی از آثار 50 نفر از افرادی که مکتوباتشان در طول این 50 سال جریان‌ساز و اثرگذار بوده‌اند برپاکنیم. ملاک ما در انتخاب این 50 نفر، آثار قلمی و مکتوبات افراد بوده و طبیعتا حضور معنوی و سیاسی آنها مدنظر ما نیست.
 
وی با اشاره به روند معرفی 50 چهره منتخب برای برپایی این نمایشگاه، افزود: برای انتخاب این 50 چهره از طریق سایت اینترنتی مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر به آدرس http://sarcheshmeh.org فراخوانی منتشر کردیم و حدود 90 اسم پیشنهادی از نویسندگان و مولفان این حوزه را روی سایت قرار دادیم و از مراجعه کنندگان دعوت کردیم تا نویسنده و مولف مورد علاقه خود را که دارای ویژگی‌های ذکر شده هستند انتخاب کنند.
 
مدیر عامل مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر ادامه داد: در نهایت با تجمیع آرا، 50 چهره منتخب مشخص شدند که بیشترین رای را در نظر سنجی جلال آل احمد به خود اختصاص داد. بدین ترتیب تصویر چهره 50 مولف منتخب بر اساس حروف الفبا از جلال آل احمد تا شهید هاشمی نژاد بر پوستر این نمایشگاه نقش بست.
 
زائری  با تأکید بر این‌که این نمایشگاه مولف محور برپا می‌شود، گفت: غرفه‌های حاضر در نمایشگاه «باورنگاران» به نام مولفان و نویسندگان نامگذاری شده و لازم به ذکر است که در این میان سه غرفه را هم به‌طور مستقل برای ارائه آثار امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و دکتر بهشتی در حوزه انقلاب اسلامی پیش‌بینی کردیم.
 
وی با اشاره به چالش‌های پیش رو در برگزاری این نمایشگاه توضیح داد: مسلما برگزاری این نمایشگاه کار سختی بود، چرا که این کار سابقه‌ای نداشته و برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود. چالش عمده ما گردآوری منابع و تمام مکتوبات این 50 چهره بود برای همین جلسات متعددی با ناشران و موزعان برگزار کردیم تا به بسیاری از کتاب‌های کمیاب دست پیدا کنیم. البته برخی از کتاب‌ها نایاب بودند یا چاپشان به اتمام رسیده بود.
 
مدیر عامل مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر ویژگی این نمایشگاه را دور بودن از گرایش‌های سیاسی عنوان کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های این نمایشگاه همین موضوع است که بسیاری از نویسندگان با تفکر و گرایش‌های مختلف در این فهرست 50 نفره جای دارند. به‌طوری‌که در این فهرست می‌توانیم به اسامی چون دکتر بهشتی، آیت‌الله مصباح یزدی، مهدی بازرگان، دکتر شریعتی، آیت‌الله منتظری، آیت‌الله رفسنجانی، حجت‌الاسلام پناهیان و رحیم‌پور ازغدی اشاره کرد که این موضوع بر جامعیت این نمایشگاه افزوده است.
 
زائری در پاسخ به برخی شبهات مطرح شده اظهار کرد: اگر در این فهرست نامی از برخی شهدا و اندیشمندان به میان نیامده به این معنی نیست که ایشان در روند انقلاب اسلای نقشی نداشته‌اند؛ ما در روند پیروزی انقلاب اسلامی چهره‌های شاخصی داشته‌ایم که تأثیرگذار بوده‌اند، مانند مصطفی خمینی و شهید اندرزگو  اما معیار ما تألیفات و مکتوبات ایشان بوده است و طبیعتا افرادی که تألیفی در این زمینه نداشته‌اند در این نمایشگاه جایی نداشته‌اند.
 
وی درباره برنامه‌های جنبی این نمایشگاه نیز گفت: علاوه بر نمایش و فروش آثار این نویسندگان برنامه‌های مختلفی در این نمایشگاه در نظر گرفته شده که از آن میان می‌توان به برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه کتاب انقلاب، با حضور چهره‌های مختلف فرهنگی و ادبی و همینطور برخی صاحبان آثار در این نمایشگاه اشاره کرد. همچنین همزمان با برگزاری این نمایشگاه کتاب، نمایشگاه عکس انقلاب نیز با به نمایش گذاشتن عکس‌هایی دیدنی و کمتر دیده شده از سال‌های انقلاب در گالری مجموعه شهدای هفتم تیر برپا شده است.
 
وی افزود: ما پیرو مکتبی هستیم که شعار آن «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» است و معتقدیم که در بررسی تاریخ انقلاب، باید نگاهی منصفانه و برخوردی دقیق داشته باشیم؛ به همین دلیل نمایشگاه را به عنوان فرصتی برای تبین گفتمان انقلاب اسلامی، فارغ از نگاه سیاسی و جناحی برپاکردیم تا بتوانیم زمینه را برای آشنایی نسل جدید با آرمان‌های انقلاب اسلامی فراهم کنیم.
 
نمایشگاه کتاب «باور نگاران» در ایام دهه فجر هر روز از ساعت ۸ تا۲۰ در یادمان شهدای هفتم تیر (مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی)«سرچشمه» واقع در میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه انتهای کوچه شهید صیرفی پور، میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها