پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
الوندی: استقبال ناشران، نویسندگان و مخاطبان از مجموعه سازی‌/ ناشران به بازار کتابسازی رونق نبخشند

عزت‌الله الوندی، شاعر و نویسنده کودک ونوجوان گفت: تولید کتاب به صورت مجموعه، هم برای ناشر به صرفه تر است هم برای نویسنده و مترجم. از طرف دیگر، مخاطبان دوست دارند در یک مرحله خرید کتاب برای فرزندانشان، برای چند ماه نیاز او را برطرف کنند و مجموعه‌ای را خریداری کنند که مفصل باشد و کودکان مدت زمان بیشتری را برای مطالعه آن صرف کنند.

عزت‌الله الوندی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: در حال حاضر شرایط توزیع کتاب‌هایی که به صورت مجموعه تولید می‌شوند بهتر است. از طرفی پخش کنندگان کتاب کودک هم اقبال بیشتری نسبت به کتاب‌هایی که در قالب یک مجموعه یا پکیج تولید می‌شوند دارند.
 
وی تصریح کرد: از طرفی ناشران و نویسندگان هم از این کار استقبال می‌کنند، زیرا برای هر دو آنها به صرفه‌تر است. بر این اساس در سال‌های اخیر ناشران و نویسندگان کودک و نوجوان هم گرایش زیادی به مجموعه سازی پیدا کرده‌اند.
 
الوندی افزود: تولید همزمان 5 یا 10 عنوان کتاب هم برای ناشر به صرفه تر است هم برای نویسنده و مترجم. از طرف دیگر، مخاطبان دوست دارند در یک مرحله خرید کتاب برای فرزندانشان، برای چند ماه نیاز او را برطرف کنند و مجموعه‌ای را خریداری کنند که مفصل باشد و کودکان مدت زمان بیشتری را برای مطالعه آن صرف کنند.
 
الوندی گفت: تولید کتاب به صورت مجموعه بهتر است به صورت مستقل باشد، به گونه‌ای که اگر مخاطب یک جلد از آن مجموعه را خواند برایش مبهم نباشد و درک مطالب آن نیازمند خواندن سایر جلدهای مجموعه مورد نظر نباشد. جلدهای یک مجموعه بهتر است در عین حال که دارای نوعی پیوستگی کلی هستند، از هم مستقل باشند.
 
نویسنده «اسمت چیه تربچه» در ادامه درباره تفاوت میان کتاب سازی و مجموعه سازی گفت: مجموعه سازی با کتاب سازی تفاوت دارد، در واقع کتاب سازی را زمانی به کار می‌بریم که نویسندگان و ناشران مجموعه‌هایی تولید کنند که کیفیت زیادی نداشته باشد یا اصطلاحا «به آن آب ببندند»؛ در بازار نشر کتابسازی اصلا کار خوبی نیست و سبب رکود ادبیات می‌شود. در حالی‌که مجموعه سازی یعنی تولید تعدادی کتاب توسط یک یا چند پدیدآور در قالب یک پکیج با کیفیت خوب و مناسب که کاری پسندیده است.
 
وی با بیان اینکه امروزه در بازار کتاب شاهد بسیاری از کتاب سازی‌ها هستیم، گفت: باید ناشران نظارتشان را بر چاپ کتاب‌ها بیشتر کنند و همه مطالبی را که به آنها ارائه می‌شود چاپ نکنند و بازار کتاب‌سازی‌ها را رونق نبخشند.

عزت‌الله الوندی، نويسنده كودك و نوجوان، داستان‌نويس و شاعر متولد سال 1353 تويسركان و فارغ التحصيل رشته ادبيات فارسی است. وي كار نويسندگی را به صورت حرفه‌اي از سال 76 با چاپ كتاب «فردوسی» آغاز كرد. از جمله آثار  الوندی می‌توان به «مردي كه در بالش من راه مي‌رود»، «پشت شيشه‌هاي مات»، «دوباره برمی‌گردی مرد باراني»، «ايوان بهار»‌، «جان پاتيس»، «داراب‌نامه»، «تپه‌هاي بي‌مهتاب»، «اسمت چیه تربچه» و «دیو کوچولو بچه آدم» اشاره کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها