چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
ناشران برای تحقق سند چشم‌انداز کجا ایستاده‌‌اند؟/ وقتی حرف و نوشته خوب، گم می‌شود!

جعفر حاجی‌کریم نظری، با انتقاد از بی‌توجهی برخی متولیان فرهنگی به مقوله مهندسی فرهنگی گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و بی‌توجهی به اهداف فرهنگی سند چسم‌انداز، حرف و نوشته خوب گم می‌شود.

جعفر حاجی‌کریم نظری، مدیرمسؤل انتشارات نظری، ناشر برگزیده یازدهمین جشنواره رشد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: مجموعه انتشارات نظری در تلاش است با درک واقعیت‌های موجود، برای تحقق خواسته‌های خود همت کند. بنابراین در تولید کتاب‌های مدیریتی دنبال انعکاس منویات مقام معظم رهبری و دغدغه ایشان در حوزه مهندسی فرهنگی هستیم و انتشار کتاب مطابق با شعار سال، از جمله اقدامات انتشارات نظری در این حوزه است.

نشر ،حامی ندارد
وی در تشریح اصطلاح حرکت در حوزه نشر با توجه به واقعیت‌های موجود گفت: ناشران در حال حاضر در عرصه بازار نشر با توجه به وضعیت اقتصادی، بدون هیچ‌گونه حمایتی در حال فعالیت هستند. نویسندگان نیز در دایره نشر توان سرمایه‌گذاری ندارند و مجبورند حاصل تلاش چندین ساله خود را به دست ناشر بسپارند.
 
نظری عنوان کرد: نوشته و حرف خوب در چنین فضایی گم و نابود می‌شود. همان‌طور که در منابع دینی ما آمده، بیان در دو قالب بیان زبان و بیان قلم نمود دارد؛ بیان زبان به مرور زمان از بین می‌رود، اما بیان قلم ماندگار است و در صورتی‌که منویات ارزشمند در قالب کتاب ثبت نشود، آیندگان و حتی نسل حاضر چه منفعتی خواهند برد؛ مسئولیت این امر نیز بر عهده افرادی است که تولیت فرهنگی جامعه را بر عهده دارند. ما اهالی نشر زمانی می‌توانیم با اراده خود بر ارزش‌ها تکیه کنیم که به اقدامی از سوی مسؤلان فرهنگی امید‌وار باشیم.   

 برای تحقق سند جشم‌انداز کجا ایستاده‌ایم؟
ناشر برگزیده یازدهمین جشنواره رشد ادامه داد: در برهه فعلی، به‌نظر می‌رسد مقصدی متکی بر فرایندی دائمی برای رشد فرهنگی کشور وجود ندارد. براساس سند چشم‌انداز 20 ساله، ایران باید در سال 1404 در زمینه کتاب و کتاب‌‌خوانی در منطقه در جایگاه نخست و در جهان در ردیف 15 کشور دنیا قرار گیرد. امروز در کجا قرار داریم؟ امروز در کشور مهندسی فرهنگی وجود ندارد و این نوع مهندسی، نوع آرمانی مدیریت است.
 
وی با انتقاد از نوع عملکرد ناشران در تحقق آرمان‌‌های حوزه مهندسی فرهنگی گفت: ناشران هنوز شناخت مشخصی از خواسته‌های خود ندارند و به‌عبارتی دیگر مجموعه فعال در حوزه نشر اعم از نویسندگان و ناشران، درک درستی از خواسته‌های خود ندارند. بنابراین در بحث کتاب و کتابخوانی ما دچار مشکل دوسویه هستیم؛ یعنی در حوزه مدیریت با ضعف در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌ها و از سوی ناشران و نویسندگان با بی‌توجهی نسبت به خواسته‌ها مواجهیم.

مسؤلان فرهنگی و مهندسی فرهنگی  
نظری در ادامه اظهار کرد: از مهم‌ترین راهبرد‌های فرهنگی، رواج کتاب‌ و کتاب‌خوانی و بستر‌سازی برای گسترش آن است. اگر به انقلاب اسلامی علاقه‌مندیم باید برای پایداری آن برنامه‌ریزی کنیم و مقوله آینده‌پژوهشی را از نظر دور نکنیم. برخی مسئولان فرهنگی کشور، توانایی شکل‌دهی به مهندسی فرهنگی را ندارند.
 
مدیرمسؤل انتشارات نظری افزود:‌ عملکرد نهاد‌های متولی فرهنگ در کشور، دچار موازی‌کاری است و به‌نظر می‌رسد برای پیشگیری از دوباره کاری، وجود یک شورای فرهنگی با هدف یکپارچه‌‌‌سازی برنامه‌ها چشم‌انداز‌ها ضروری است و این در حالی است که امروز در عرصه فرهنگ شاهدیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و بخش‌های فرهنگی سپاه و ارتش برنامه‌های جداگانه‌ای از یکدیگر دارند.      
 
خَیِر فرهنگی؛ با 45 هزار جلد کتاب اهدایی
وی درباره موفقیت انتشارات نظری به‌عنوان ناشر شایسته تقدیر در یازدهمین جشنواره رشد گفت: در نخستین تجربه حضور انتشارات نظری در جشنواره رشد، نظری همراه با  19 ناشر دیگر معرفی و تجلیل شد. «مدیرت دانش در سازمان‌ها» نوشته محمد‌ مسعود بهمنی از سوی بخش داوری «اقتصاد، بازدگانی و حسابداری» این جشنواره به‌عنوان یکی از کتاب‌های برتر معرفی شد. 
 
این ناشر حوزه روانشناسی، در تشریح اقدام انتشارات نظری در اهداء کتاب به برخی نهاد‌های شهرستان‌های پیشوا و ورامین عنوان کرد: در سال جاری همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، 22 هزار جلد کتاب به شهرستان ورامین از سوی انتشارات نظری اهدا شد. البته در سال‌های گذشته نیز اقدامات مشابهی صورت گرفته بود، اما جریان اهدا کتاب در سال 93 در قالب یک برنامه منسجم به شهرداری‌ ورامین و فرمانداری پیشوا صورت گرفت. همچنین با اهداء پنج‌هزار جلد کتاب به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان کمک شد.
 
نظری ادامه داد: در مجموع طی دو سال گذشته، نزدیک به 45 هزار جلد کتاب به نهاد‌های مختلف کشور از سوی انتشارات نظری اهداء شده است. اداره ارشاد شهرستان ورامین، انتشارات نظری را به‌عنوان یک فعال فرهنگی می‌شناسد.    
 
این ناشر در بیان اهداف اهداء کتاب گفت: مجموعه انتشارات نظری، آرمان خود را با نگرشی متعهدانه پیگیری می‌کند. اهداء کتاب‌هایی که در انبار باقی مانده، مانند احتکار است و علاوه بر این، مجموعه نظری به دنبال تبدیل شدن به یک تماشاگر نیست؛ بنابراین اهداء کتاب به همت این انتشارات، یک مولود و منبعث از تفکر توحیدی است.
 
انتشار 250 عنوان کتاب در یک سال
وی با اشاره به آمار نشر این مجموعه از ابتدای سال 93، درباره برخی از برترین کتاب‌های انتشارات نظری افزود: با در نظر گرفتن کتاب‌های در دست چاپ، کتاب‌های انتشارات نظری تا پایان سال 93، به 250 عنوان خواهد رسید. ششمین چاپ کتاب تألیفی‌ «اتاق فکر در 10 گام» نوشته مهندس علی‌رضا راهداری و مکمل این کتاب «قوز فکری» از همین نویسنده از جمله برترین آثار مجموعه انتشارات نظری است. در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز یک کتاب به‌زودی از سوی انتشارات نظری به بازار عرضه خواهد شد.  

نخستین «اورایس» ایرانی منتشر شد
نظری در پایان اظهار کرد: کتاب «برنامه‌ریزی استراتژیک در مدیریت عملکرد اورایس» نوشته محسن لاسمی نیز در سال جاری از برترین کتاب‌های انتشارات نظری در حوزه مدیریت است که نخستین‌بار در این حوزه کتابی در ایران منتشر می‌شود؛ پیش از این حتی کتابی به‌صورت ترجمه نیز به بازار عرضه نشده بود. ارائه راه‌های نو با هدف توانمند‌سازی سازمانی و حتی سرمایه انسانی، موضوع اصلی این کتاب است. «مدیریت بر افراد» نوشته عصمت‌السادات صادق‌زاده با محوریت بررسی چگونگی تعامل با دیگران، مدیریت مشاغل و آموزش مهارت‌ها، از کتاب‌های جدید نظری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها