دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
مطالعه کتاب «زندگی سیاسی هشتمین امام» را توصیه می‌کنم

فاطمه راکعی، شاعر و عضو انجمن نقد ادبی ایران با بیان این‌که اگر پیرو واقعی ائمه معصوم (ع) هستیم باید فرهنگ سیاسی را نیز از آنها بیاموزیم، گفت: در روز شهادت امام رضا (ع) مطالعه کتاب «زندگی سیاسی هشتمین امام» را به علاقه‌مندان توصیه می‌کنم.

راکعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: کتاب «زندگی سیاسی هشتمین امام» نوشته جعفر مرتضی حسینی با ترجمه دکتر سید خلیل خلیلیان را دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر کرده است.
 
وی ادامه داد: مطالعه این اثر را پیشنهاد می‌کنم، چرا که اگر واقعاً خود را پیرو این بزگواران می‌دانیم، باید با زندگی سیاسی ائمه معصوم (ع) و فرهنگ سیاسی آنها نیز آشنا شویم؛ همان‌گونه که حکومت حضرت علی (ع) برای ما همیشه سرمشق بوده و هست باید از زندگی سیاسی سایر ائمه معصوم (ع) مانند امام رضا (ع) که شخصیت سیاسی و مذهبی هستند، بهره‌مند شد.
 
این شاعر توضیح داد: مخاطبان در کتاب مذکور با شرایط و علل بیعت امام رضا (ع) با سران دولت عباسی، موضع امام رضا (ع) درباره پیشنهاد خلافت و امتناع ایشان، برخی اقدامات مأمون و در نهایت با سرنوشت و چگونگی شهادت آن حضرت آشنا می‌شوند.
 
راکعی در پاسخ به این پرسش که «در روز شهادت امام رضا (ع) اغلب انجام چه اموری را در اولویت قرار می‌دهید؟» گفت: معمولاً در ایام عزاداری سعی می‌کنم رفتار عزادارانه داشته باشم و به معنای واقعی در سوک بزرگان بنشینم. در چنین ایامی کمتر به مهمانی می‌روم و بیشتر در خلوت خود به یاد بزرگان دینی‌‌مان عزاداری می‌کنم. همچنین اگر کتابی درباره امام رضا (ع) باشد که هنوز مطالعه نکرده‌ام، حتماً به مطالعه آن اهتمام می‌ورزم تا با شناخت بیشتری از آن حضرت، این عشق را تعمیق دهم.
 
وی ادامه داد: در برخی مواقع نیز در آیین‌های سنتی عزاداری شرکت می‌کنم. شرکت در این مراسم‌ را از پدر و مادر خود آموخته‌ام و همواره سعی می‌کنم به‌عنوان فرزند بزرگ‌تر ادامه دهنده راه آنها باشم.
 
این شاعر یادآور شد: بهترین و زیباترین خاطره‌ای که از دوران کودکی و نوجوانی خود به یاد دارم این است که هر ساله به همراه پدر و مادرم در زمان تحویل سال در حرم امام رضا (ع) حضور می‌یافتیم و با صدای نقاره‌های صحن مقدس امام رضا (ع) سال جدید را آغاز می‌کردیم.
 
راکعی در پاسخ به این پرسش که «برای اهالی فرهنگ و قلم چه پیشنهادی معطوف به امام رضا (ع) دارید؟» گفت: من مهم‌تر از نوشتن، به خواندن توصیه می‌کنم. به این معنا که اگر منابع جدیدی درباره امام رضا (ع) روانه بازار نشر شده است، از مطالعه آنها دریغ نکنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها