دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۹
ورود شعرا به توصیف فضای بارگاه امام رضا (ع) بیش از زندگی ایشان است

اسماعیل امینی، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی گفت: شاعران ما باید در شعرهای خود بیشتر از پرداختن به بارگاه و زیارت امام رضا (ع) به شخصیت، زندگی و احادیث ایشان توجه داشته باشند.

امینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به مناسبت شهادت امام رضا (ع) در قالب توصیه به اهالی فرهنگ‏، به‌ویژه شاعران  اظهار کرد: متأسفانه اشکالی که در حوزه تخصصی خودم یعنی شعر وارد است، ورود بیش از اندازه شاعران به فضای فیزیکی بارگاه امام رضا (ع) است؛ گویی که زندگی آن حضرت را فقط در این بارگاه خلاصه کرده‌اند؛ البته پرداختن به این موضوع نه این‌که اهمیت نداشته باشد که دارد اما باید به خاطر بسپاریم که همه شخصیت امام رضا (ع) در بارگاه و فضای زیارت محدود نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: به اهالی فرهنگ به‌ویژه شاعران توصیه می‌کنم بیش از هر چیز دیگری با هدف شناخت بیشتر و عمیق‌تر مردم با امام رضا (ع)، در آثار خود به زندگی فردی و اجتماعی آن حضرت، نوع واکنشی که آن حضرت در برابر دشمنان عصر خود داشتند و احادیثی که از ایشان به یادگار مانده، بپردازند.
 
امینی در پاسخ به این پرسش که «چه کتابی را برای مطالعه علاقه‌مندان با هدف شناخت بیشتر امام رضا (ع) پیشنهاد می‌کنید؟» گفت: مطالعه کتاب «عیون اخبارالرضا(ع)» اثر دکتر شهیدی را پیشنهاد می‌کنم؛ این کتاب یک اثر جامع به‌شمار می‌آید که به شخصیت و زندگی آن حضرت از همه زوایا پرداخته است.
 
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در روز شهادت امام رضا (ع) به انجام فعالیت فرهنگی یا معنوی ویژه‌ای مشغول هستید؟» گفت: در حال حاضر در منزل در حال نوشتن شعر و همچنین نقد شعر هستم.
 
این شاعر در پاسخ به این پرسش که «آیا تاکنون درباره امام رضا (ع) کتاب ویژه‌ای خلق و منتشر کرده‌اید؟» گفت: چند نمونه شعر درباره آن حضرت ارائه کرده‌ام اما نه در قالب کتاب بلکه به‌صورت موردی بوده‌اند. البته با همکاری محمد عبدالحسینی و محمد سعید میرزایی چند نمونه تصنیف برای امام رضا (ع) تهیه کرده‌ایم.
 
امینی در پاسخ به این پرسش که «آیا دوست دارید در آینده، نگارش اثری با موضوع امام رضا (ع) را آغاز کنید؟» گفت: ممکن است در آینده کار پژوهشی در این حوزه انجام دهم اما این‌ را که به‌صورت مشخص و صرفاً در قالب کتاب باشد نمی‌دانم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها