سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۸
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهیدرجایی: حوزه کتاب برای پژوهشگران سودآوری ندارد

سعید علیایی با اشاره به این‌که حوزه کتاب سودآوری ندارد تا پژوهشگران یا مدرسان دانشگاه به انگیزه کسب سود به چاپ کتاب اقدام کنند گفت: تولید کتاب و حتی انتشار یک کتاب ترجمه، فرایندی طولانی، سخت و نیازمند فعالیت پژوهشی و اجرایی زیاد است.

سعید علیایی،‌ معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در طول حیات خود، 200 عنوان کتاب منتشر کرده است که برخی از این عنوان‌ها با شمارگان بالای پنج‌هزار نسخه به چاپ پنجم رسیده‌‌اند.
 
وی افزود:‌ هفت عنوان از کتاب‌های چاپ نخست سال که از نظر ویرایش محتوایی و شکلی، صفحه‌بندی و روانی متن داوری شده بودند، در هر دو حوزه تالیف و ترجمه، به‌عنوان منابع شایسه‌ قدردانی در هفته پژوهش و فناوری معرفی و از مولفان و مترجان آن‌ها تجلیل شد.
 
تجلیل از «دشمنان ریز و درشت»
علیایی با اشاره به توجه معاونت پژوهشی دانشگاه به شعار سال یعنی «اقتصاد،‌ فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» در گزینش کتاب‌های برتر ادامه داد:‌ کتاب «دشمنان ریز و درشت» با موضوع فرهنگی نیز در آئین هفته پژوهش معرفی و از نویسنده آن تجلیل به‌عمل آمد. 
 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: تجلیل از مولفان و مترجمان سه عنوان کتاب در بخش «حامی نشر» نیز یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه در هفته پژوهش بود.
 
چاپ کتاب در داخل دانشگاه یک فعالیت سودده نیست
علیایی در ادامه در تشریح مفهوم کتاب‌های «حامی نشر» اظهار کرد: چاپ کتاب در داخل دانشگاه یک فعالیت سودده نیست، بنابراین دانشگاه باید در این حوزه وارد عمل شود. با توجه به این موضوع کتاب‌های «حامی نشر» کتاب‌هایی هستند که تجدیدچاپ‌های آن‌ها به بیش از شش‌بار رسیده بود. در آئین هفته پژوهش نخستین‌بار این آثار در دانشگاه معرفی و تولیدکنندگان آن‌ها تجلیل شدند.

وی در ادامه درباره دلایل کم ‌توجهی برخی پژوهشگران به انتشار نتایج فعالیت علمی خود در قالب کتاب گفت: باید توجه داشت که حوزه کتاب آنچنان سودآوری ندارد تا پژوهشگران یا مدرسان دانشگاه به انگیزه کسب سود به چاپ کتاب اقدام کنند و از سوی دیگر تولید کتاب حتی انتشار یک کتاب ترجمه‌ای، فرایندی طولانی، ‌سخت و نیازمند فعالیت پژوهشی و اجرایی زیاد است.

جایگاه نازل کتاب در نظام ارتقاء
رئيـس دانـشـکـده مـهندسـی بـرق و کـامپيوتر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افزود: یکی دیگر از دلایل بی‌توجهی پژوهشگران به تولید کتاب، جایگاه کتاب در نظام ارتقاء است؛ به‌عبارتی دیگر در نظام ارتقاء علمی مدرسان دانشگاه، تولید کتاب در مقایسه با مقاله در رتبه پایین‌تر قرار دارد.
 
علیایی با اشاره به تاثیر فناوری‌های نوین و ورود ایبوک‌ها به صحنه نشر، در کاهش تمایل به تولید کتاب چاپی عنوان کرد: تولید «ای‌بوک» ‌ها در تولید کتاب موثر بوده است. در حوزه دانشگاهی این تاثیر با وجود این فناوری‌ها،‌ آشنایی دانشجویان به زبان انگلیسی و گسترش پایگاه‌‌های اطلاعاتی و استفاده دانشجویان مسلط به زبان موجب شده کتاب‌های زبان اصلی طرفدار پیدا کند.
 
تقویت انگیزه تالیف در بین پژوهشگران
مولف کتاب «مقدمه‌ای بر فوتونيک» درباره آسیب بی‌توجهی پژوهشگران به تولید کتاب نیز گفت: یکی از سیاست‌های وزارت علوم، تقویت انگیزه تالیف در بین پژوهشگران است. به‌عبارتی دیگر تالیف کتاب به‌عنوان یک بند «وتویی» درنظر گرفته شده است؛ بنابراین هر عضو هیات علمی برای ارتقاء، حداقل باید یک کتاب تالیفی داشته باشد. اما باید توجه داشت که شمارگان کتاب دانشگاهی به ندرت افزایش پیدا می‌کند و این در حالی است کتاب‌های کنکوری در بازار نشر کشور صاحب رکورد هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها