چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
مدیر نشر آوای قلم: نجات نشر دانشگاهی با قدرت گرفتن بخش خصوصی ممکن می‌شود

مهدی خانی، مدیرمسئول انتشارات آوای قلم با تأکید بر لزوم خصوصی شدن صنعت نشر کشور گفت:‌ نشر دانشگاهی در حال نابودی است زیرا هزینه‌ها چند برابر شده و درآمد به یک سوم کاهش یافته است.

مهدی خانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت نشر دانشگاهی از ابتدای سال تاکنون اظهار کرد: تا این لحظه از سال برای نشر دانشگاهی سال خوبی نبود؛ به‌عبارتی دیگر، ناشران دانشگاهی در حال نا‌بودی‌اند و اصلی‌ترین دلیل آن نیز نبود یک مدیریت مطلوب طی سال‌های گذشته است.
 
وی افزود: دولت یازدهم در حالی اداره کشور را در دست گرفت که وضعیت اقتصادی کشور در وضع نامساعدی قرار داشت؛ ناشران این وضعیت را درک می‌کنند. نابسامانی‌ اقتصادی حوزه نشر به اپیدمی تبدیل شده است.
 
خانی در ادامه گفت: از گذشته، بخش تولیدی کشور دچار چالش‌های جدی بوده که صنعت نشر نیز از این قاعده مستثنی نیست، وضعیتی که گاه به‌عنوان موضوع برنامه‌های طنز به آن پرداخته می‌شود و حکایت از بخشیدن عطای کار تولیدی به لقای آن است.
 
این ناشر دانشگاهی ادامه داد: در حالی‌که هزینه‌های نشر چند برابر شده، درآمد به یک سوم کاهش پیدا کرده است.    
 
وی با اشاره به امید بخش تولید به نتایج مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای می‌توان به ورود سرمایه‌گذاران به کشور و رونق اقتصادی در همه بخش‌ها از جمله صنعت نشر امید‌وار بود.
 
خانی افزود: رکود در حوزه نشر دانشگاهی در چند سال اخیر به خوبی مضرات دولتی بودن نشر را مشخص کرد؛ به عبارتی دیگر، اگر نشر در اختیار بخش خصوصی قدرتمند بود شاهد این میزان خسارت در بخش نشر دانشگاهی نبودیم.
 
میرمسئول انتشارات آوای قلم در ادامه با اشاره به تمایل اندک دانشجویان نسبت به مطالعه انواع منابع درسی گفت: نبود انگیزه در دانشجویان یکی دیگر عوامل رکود در بخش نشر دانشگاهی است. بی‌انگیزگی دانشجو در مدرسان نیز تاثیر گذاشته است؛ به‌ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی خرید کتاب بیشتر برای تدوین پایان‌نامه صورت می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها