یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷
«روایت فتح» زندگی شهدا و خانواده آنها را روایت می‌کند نه قضاوت

زهرا مشتاق که در حال تدوین کتاب «شهید سیدحمید قاضی‌میرسعید» است می گوید آثار روایت فتح فقط با نگاه روایت تاریخی از ماجرا خلق می‌شوند و رویداد‌ها را قضاوت نمی‌کنند.

زهرا مشتاق، که کتاب «شهید سیدحمید قاضی‌میرسعید» را در انتشارات روایت فتح در دست انتشار دارد، درباره زمینه‌های نگارش آن به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: پیش از این هم درباره این شخصیت دو کتاب نوشته شده بود اما «مهرناز» همسر شهید، از کتاب‌های نوشته شده رضایت نداشت. وی اضافه کرد: با توجه به این‌که همسر شهید آثار دیگرم را مطالعه کرده بود، علاقه‌ داشت اثری درباره همسرش بنویسم.

مشتاق با بیان این که از سال گذشته تصمیم به نگارش این کتاب گرفتم، افزود: با وجود سپری شدن این مدت، فقط دو ماه وقت مفیدم صرف آن شد. البته مصاحبه‌های این کتاب سال‌ها پیش و همراه با انجام مصاحبه برای 14 شهید دیگر انجام شده بود.

نگارنده «دلی که جا ماند» با اشاره به داستانی بودن قالب کتاب در دست انتشارش مانند سایر آثار مجموعه «نیمه پنهان» گفت: حمید و مهرناز بیش از سه سال با هم زندگی نکردند و در این سال‌ها، زندگی پرتلاطمی داشتند. معمولا بسیاری از همسران شهیدان زندگی سختی را پس از به شهادت رسیدن همسرشان می‌گذرانند و ناگهان بحث میراث و ثروت مادی، جای ارزش ایثار همسرشان را می‌گیرد.

وی ادامه داد: مهرناز، پس از شهادت همسرش تحصیلاتش را در رشته مهندسی شیمی ادامه داد و پس از طی مدارج، به ریاست اداره آموزش و پرورش منطقه 10 تهران رسید و اکنون از مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

مشتاق با اشاره به خاطره‌ای از ساده‌زیستی «شهید سید حمید قاضی‌میرسعید» در پاسخ به این سوال که چگونه این شیوه زندگی را در روایت کتاب، برای جوانان باورپذیر کرده‌اید؟ گفت: شخصیت‌های ایثارگر دوران جنگ تحمیلی، ویژگی‌های مشابهی دارند. نوعی مهربانی و هم‌گرایی در این افراد به چشم می‌خورد. مرتضی سرهنگی معتقد است که «بعد از جنگ تعقل می‌کنند، نه تبلیغ» این درست برعکس روند جاری جامعه ماست و برخی کتاب‌ها فقط نگاه تبلیغی از جنگ دارند.

وی افزود: کتاب‌های انتشارات روایت فتح فقط در پی روایت شیوه‌هایی از زندگی است که در هشت سال جنگ تحمیلی و بعد از آن از سوی خانواده ایثارگران رایج بود. بنابر این، شخصیت‌هایی که در این کتاب‌ها ارایه می‌دهیم دست‌یافتنی هستند. در این آثار قضاوت نداریم و فقط بخشی از تاریخ را روایت می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها