چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
«حوزه نشر مدیریت بحران» ضعیف است

غلامرضا پورحیدری، رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران با اشاره به انتشار پنج عنوان کتاب در طول سه سال از آغاز به کار این انجمن گفت: اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب‌های مدیریت بحران ضعیف است.

دکتر پورحیدری درباره تلاش‌های انجمن در حوزه نشر کتاب اظهار کرد:‌ انجمن طی سه سال گذشته، پنج عنوان کتاب تالیفی به بازار نشر عرضه کرده اما به دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی، در تجدیدچاپ آنها چندان موفق نبوده است.

تبیین چارچوب مدیریت بحران در قاب کاغذی 

وی در معرفی کتاب‌های تولیدی انجمن مدیریت بحران افزود:‌ «درسنامه مدیریت جامع بحران» و‌ «راهنمای برنامه‌ریزی بحران در مجتمع‌ها» نوشته مشترک غلامرضا پورحیدری و برهان‌الدین ولد‌بیگی به ابعاد مختلف مدیریت بحران و چگونگی ایجاد جوامع تاب‌آور در برابر حوادث و بحران‌های گوناگون پرداخته‌اند. تبیین چارچوب مدیریت بحران از دیگر موضوعات این کتاب‌هاست. کتاب «برنامه‌ریزی بحران»  نیز تشریح فرایند برنامه‌ریزی در امر مدیریت بحران و نحوه مشارکت ذینفعان  در تدوین برنامه‌ها را بررسی می‌کند.
 
پورحیدری ادامه داد:‌ کتاب «اقدامات رفع آلودگی، امدادی و درمانی در بحران‌های ناشی از مواد زیان‌آور» راهنمای جامع و مانعی درباره راه‌های شناسایی،‌ اقدامات رفع آلودگی، کمک‌های اولیه،‌ درمان پایه،‌ درمان پیشرفته و اقدامات پاراکلینیکی در مواجه با مواد زیان‌آور و بهره‌برداری از آن در تمامی مراکز امدادی و درمانی به ویژه پایگاه‌های اورژانس و آتش‌نشانی است.  مطالعه این اثر موجب ارتقاء آمادگی و پاسخ در برابر مخاطرات ناشی از مواد خطرناک خواهد شد. 
 
رویکردی زبان‌شناختی به ادبیات مدیریت بحران

وی گفت: «راهنمای برنامه‌ریزی بحران در مجتمع‌ها» نیز موضوع آتش‌سوزی سال گذشته خیابان جمهوری را محور قرار داده و نحوه تشکیل تیم مدیریت بحران در مجتمع‌ها و نیز رصد و شناسایی مخاطرات و تجزیه و تحلیل آن‌‌ها و همچنین راه‌های آمادگی و پاسخ به حوادث و بحران‌ها در مجتمع‌های گوناگون را به صورت کاربردی و عملیاتی تشریح کرده است.       
 
پورحیدری در ادامه عنوان کرد: آخرین کتاب انجمن مدیریت بحران «رویکردی زبان‌شناختی به ادبیات مدیریت بحران» نوشته حسین شریف‌آراء است که درآمدی بر واژه‌‌شناسی مدیریت بحران است. انتشار این کتاب مقدمه‌ای برای انتشار دانش‌نامه مدیریت بحران خواهد بود.
 
خلاء‌های جدی در حوزه مدیریت بحران
 

این عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌اله، درباره وضعیت نشر حوزه مدیریت بحران با توجه به حادثه‌خیز بودن سرزمین ایران گفت:‌ مقوله مدیریت بحران از لحاظ علمی و مدیریتی در کشور دارای خلاء‌های جدی است. انجمن علمی مدیریت بحران ایران با وجود چنین وضعیتی، نقش مرجع برای خود متصور است.
 
‌رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران ادامه داد:‌ بعد از گذشت سه سال از آغاز به کار انجمن علمی مدیریت بحران ایران، پنج کتاب در حوزه مدیریت بحران منتشر شده اما به دلیل ضعف تبلیغات، این کتاب‌ها چندان با استقبال مواجه نشده‌اند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر بیرودیان ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    به نظر اینجانب باید دید وظیفه وکار انجمن های علمی در کشور های پیشرفته چیست؟ معمولا انجمن های علمی معتبر ترین مراکز تخصصی و تحقیقاتی کشور ها می باشند و فرهیخته ترین شخصیت های علمی متخصص اعضا آن ها تشکیل می دهند و نقش آن ها فرا تر از دانشگاه های معتبر است بطوریکه دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی به آن استناد کرده و نظراتشان معیار کار آن هاست. کار آموزش، تبلیغ و شعار از وظایف اصلی آنان نیست. انجمن های علمی حامی جدید ترین، پیشرفته ترین و دقیق ترین پژوهش ها بوده و حاصل همایش های آن ها تعیین کننده خط مشی دولت، قانون گذار و دانشگاه ها و حتی بخش های خصوصی است. اعتبار نشریات انجمن های علمی در سطح جهانی است. انجمن علمی را نباید با یک موسسه انتشاراتی و توزیع و تبلیغ کتاب اشتباه کرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها