سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
نقشی در انتخاب «یک عاشقانه آرام» در خندوانه نداشتیم/ لزوم اجتناب رسانه ملی از باندبازی

مدیر انتشارات روزبهان، درباره برخی شبهات مطرح شده درباره استفاده از روابط برای قرار گرفتن این «یک عاشقانه آرام»در مسابقه کتابخوانی برنامه «خندوانه» تاکید کرد: انتشارات روزبهان هیچ نقشی در انتخاب این کتاب برای معرفی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بازار کتاب و فهرست پرفروش‌های کتابفروشی‌های پایتخت در هفته‌های گذشته، تحت تأثیر مسابقه کتابخوانی برنامه «خندوانه» در رسانه ملی قرار گرفته است؛ به طوری که معرفی کتاب «یک عاشقانه آرام» نوشته نادر ابراهیمی به عنوان یکی از کتاب‌های مورد مراجعه برای شرکت در این مسابقه، با استقبال گسترده عمومی روبه رو شد و خود را به عنوان محبوب‌ترین کتاب شهریور ماه معرفی کرد.

حامد کَنی، مدیر انتشارات روزبهان، درباره استقبال از کتاب «یک عاشقانه آرام» نوشته نادر ابراهیمی که از سوی این ناشر راهی بازار کتاب شده، به خبرنگار ایبنا گفت: در هفته‌های گذشته استقبال خوبی از کتاب «یک عاشقانه آرام» به عمل آمد و این اتفاق را اتفاق خوبی می‌دانم؛ چرا که استفاده از هر بهانه‌ای برای ترغیب مردم به خواندن، می‌تواند به سود همه جامعه تمام شود.

وی درباره برخی شبهات مطرح شده درباره استفاده از روابط برای قرار گرفتن این کتاب در مسابقه کتابخوانی برنامه «خندوانه» تاکید کرد: انتشارات روزبهان هیچ نقشی در انتخاب این کتاب برای معرفی نداشته و ما تا پیش از اعلام این موضوع از رسانه ملی، هیچ اطلاعی از شرکت دادن کتاب آقای ابراهیمی در این مسابقه نداشتیم و این موضوع بسیار برای ما جای خوشحالی دارد.

مدیر انتشارات روزبهان با بیان اینکه در حال حاضر چاپ بیست و نهم «یک عاشقانه آرام» با شمارگان سه‌ هزار نسخه منتشر شده، ادامه داد: استقبال از این کتاب مانند موج بزرگی بود که باید بنشینیم و منتظر بازگشت آن باشیم. زمانی متوجه می‌شویم که این حرکت به منظور ترویج کتاب و کتابخوانی گام برداشته که مخاطبان پس از مطالعه این کتاب و پس از اتمام مسابقه کتابخوانی، به سراغ آثار دیگر آقای ابراهیمی بیایند.

کَنی همچنین به تهدیدهای احتمالی این گونه حرکت‌ها اشاره کرد و گفت: این اولین مسابقه کتابخوانی این برنامه تلویزیونی بوده که با انتخاب کتابی از نادر ابراهیمی آغاز شد، اما امیدوارم که این حرکت در ادامه به یک بازار سفارشی و تجاری تبدیل نشود. تیمی که کتاب‌های این مسابقه را انتخاب می‌کند، باید در حوزه فرهنگ عمومی متمرکز شوند و هدف این برنامه‌ را علاقه‌مند کردن مردم به کتاب درنظر بگیرند، نه جایزه بزرگ آن.

وی افزود: همواره باید از این حرکت‌های فرهنگی حمایت کرد و همچنین از آن حفاظت کرد، چراکه ورود باند بازی، لابی‌های مخفی و فشار برای انتخاب کتاب خاص، باعث به وجود آمدن فساد در این گونه فعالیت‌ها خواهد شد.

مدیر انتشارات روزبهان درباره نحوه توزیع این کتاب در سراسر کشور نیز گفت: از آنجا که این برنامه مخاطبان بسیاری در سراسر کشور و حتی شهرهای دورافتاده دارد، مخاطبان بسیاری خواستار دریافت و خرید این کتاب بوده‌اند. اما سامانه *780# و همچنین اداره پست که برای توزیع این کتاب با این برنامه تلویزیونی همکاری می‌کردند، نتوانستند آن گونه که باید در توزیع کتاب موفق عمل کنند. اما ما با همکاری برخی موزعان سعی کردیم تا پوشش مناسبی برای رساندن این کتاب به دست مردم داشته باشیم.

کَنی با اشاره به در دسترس بودن نسخه دیجیتالی این کتاب در فضای مجازی افزود: علاقه‌مندان می‌توانند نسخه دیجیتالی این کتاب را از سایت‌های معتبر فروش کتاب مانند «فیدیبو» و «خط خوان» تهیه کنند.

وی ادامه داد: بدون شک بررسی بازتاب و بازخوردهای این حرکت می‌تواند راهنمایی برای برگزار کنندگان این مسابقه و حرکت‌های مشابه باشد. در حال حاضر این حرکت تأثیرات بارزی بر بازار کتاب داشته اما تصور می‌کنم نتیجه این حرکت طی دو ماه آینده مشخص شود که امیدوارم نتیجه این اتفاق به آشتی و اُنس بیشتر مردم با کتاب منجر شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها