یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
امیرزاده: زمینه آینده‌پژوهی‌برای پدیده‌های نوظهور عرصه نشر فراهم است

همایون امیرزاده، مشاور علمی، فرهنگی و مديريتی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ورود تخصصی این معاونت به حوزه بازبینی آیین‌نامه‌های مرتبط با کتاب، زمینه تدوین آیین‌نامه‌هایی است که ضمن ناظر بودن به حمایت از فعالان نشر، دربرگیرنده آینده‌پژوهی‌های مناسب درباره پدیده‌های نوظهور در عرصه نشر باشد.

 مشاور علمی، فرهنگی و مديريتی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در دوره جدید فعالیت‌های خود، توانست با واسپاری برخی امور به بخش‌های تخصصی، پیام اعتمادسازی را به گوش اهالی فرهنگ و نشر برساند؛ این واسپاری‌ها و اعتمادسازی‌ها فوایدی را در چرخه نشر کشور به همراه داشت.  

امیرزاده توضیح داد: واسپاری برخی امور و حتی امور حاکمیتی به بخش‌های خصوصی و فرایندهای نظارتی دولت علاوه بر ایجاد فضای تعامل بین بخش‌های حاکمیتی و فعالان بخش خصوصی، در تسهیل فرایندهای صدور مجوز چاپ کتاب و کوتاه کردن زمان صدور مجوز به‌خوبی نقش‌آفرین بوده است.

امیرزاده عنوان کرد: همچنین معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه اعتمادساز به بخش‌های دیگر این وزارتخانه ( ادارات کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان های سراسر کشور) علاوه بر استان‌هایی که از قبل قابلیت صدور مجوز کتاب را داشتند، طی بخشنامه‌ای قابلیت صدور مجوز کتاب را به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سایر استان‌ها واگذار کرد.
 
مشاور علمی، فرهنگی و مديريتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از دیگر رویکردهای جدید معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب می‌توان به ورود تخصصی این معاونت به حوزه بازبینی آیین‌نامه‌های مرتبط با حوزه کتاب اشاره کرد. نتیجه این بازبینی‌ها، تدوین آیین‌نامه‌هایی شد که علاوه به این‌که ناظر به حمایت از فعالان نشر هستند، در برگیرنده آینده‌پژوهی‌های مناسب درباره پدیده‌های نوظهور در عرصه نشر مانند کافه کتاب‌ها، نشر الکترونیک و تجلیل از خادمان نشر باشند. حرکت در مسیر تدوین آیین‌نامه‌ای که به رتبه‌بندی حرفه‌ای ناشران کمک خواهد کرد، از دیگر رویدادهای محتوایی یا نظارتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب است. 
 
وی در پاسخ به این پرسش که «معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در طول یک سال گذشته برای حمایت از بخش فرهنگی کشور (به طور ویژه در حوزه کتاب) چه اقداماتی انجام داده است؟» گفت: معاونت فرهنگی ارشاد همواره سعی دارد نگاه حمایتی از ناشران را تقویت کند اما چندین مشکل متنوع در این زمینه وجود داشت که برخی از آنها برطرف شده و برخی از آنها در دست اقدام‌‌اند.

امیرزاده افزود: پوست‌اندازی نمایشگاه‌های کتاب استانی به‌عنوان پرنفوذترین فعالیت فرهنگی در استان‌های کشور که با محوریت کتاب شکل می‌گیرد از جمله سیاست‌های یک ساله اخیر به شمار می‌آیند. احصاء و شناسایی نقاط ضعف و قوت این رخداد بزرگ فرهنگی که مخاطبان پُرشماری را متوجه خودش می‌کند، بهره‌مندی از نظرات تشکل‌ها و صنوف مرتبط با نشر در ریل‌گذاری فعالیت‌های جدید نمایشگاهی معاونت فرهنگی، بسترسازی برای غنابخشی به محتوای نمایشگاه‌های کتاب استانی و نحوه ارائه مطلوب آثار ناشران و مولفان در این نمایشگاه‌ها و تشویق ناشران حرفه‌ای برای حضور در نمایشگاه‌های کشور به‌عنوان مهم‌ترین نتایج به‌دست آمده در این یک ساله بود.

مشاور علمی، فرهنگی و مديريتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همچنین معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با درک درست از ظرفیت‌های قابل اعتنای تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرتبط با نشر  ـ چه در نمایشگاه‌های داخلی و چه در نمایشگاه‌های بین‌المللی ـ از توان این مجموعه‌ها استفاده لازم را به عمل آورده و این مسیر همچنان با جدیت ادامه خواهد داشت.



وی برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب را در طول یک سال گذشته که این تعداد تا پایان سال جاری، به 30 نمایشگاه می‌‌رسد از دیگر اقدامات حمایتی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دانست و گفت: حضور در 9 نمایشگاه بین‌المللی کتاب که بزرگترین آنها نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود از دیگر اقدامات یک سال گذشته این معاونت است.

امیرزاده افزود: شفاف‌سازی فرایند خرید کتاب از دیگر رویکردهای جدید معاونت فرهنگی وزارت ارشاد محسوب می‌شود؛ در این دوره برای نخستین بار اسامی اعضای هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد و ملاک‌های انتخاب و خرید کتاب اعلام شد. این اقدام برای نظارت همگانی بر فعالیت‌های اعضای این هیات و نوع خریدها صورت گرفت.

مشاور علمی، فرهنگی و مديريتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: متأسفانه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در بیست و چهارمین و بیست و پنجمین دوره نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران بدهکاران زیادی داشت. سایه سنگین بدهکاری‌های این دو دوره نمایشگاه، اجرای فعالیت‌های فرهنگی دوره‌ جاری را دچار وقفه کرده بود. پیگیری‌های قبلی اثرگذار نبود تا این‌که در طول یک سال گذشته با پیگیری‌های که شخص آقای علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی این وزاتخانه داشتند، این بدهی‌ها پرداخت شدند. به‌گونه‌ای که تمام مطالبات ناشران خارجی پرداخت شد و این اقدام در حالی بود که معاونت فرهنگی به شدت درگیر تهدیدهای اعتبارات مالی بود.

وی در پایان سخنانش، گفت: معافیت‌ مالیاتی ناشران و کتابفروشان از موضوعات حل نشدنی طی 12 سال اخیر بود که در این زمینه‌ معاونت فرهنگی در دوره جدید، در مذاکرات و توجیهات سازمان امور مالیاتی حضور جدی داشت تا این که توانست این مصوبه قانونی را به مرحله اجرا برساند. به طور مثال برای اجرایی شدن این قانون، نشر «نی» از پرداخت 350 میلیون تومان مالیات، معاف شد. بدون تردید مشمولیت کتابفروشان و ناشران از معافیت‌های مالیاتی می‌تواند در چرخه اقتصادی کتاب نقش‌آفرین باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط