سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
حسن زندیه: معرفی جذاب مشاهیر تاریخی بهتر از صد کتاب درسی است

حسن زندیه، مدیر گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران معتقد است: طرحی که از مشاهیر تاریخ با بیانی شیوا و بی پیرایه نوشته می‌شود، می‌تواند بهتر از صد کتاب درسی در ذهن جوان ایرانی موثر واقع شود.

دکتر زندیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به تفاوت سبک و سیاق زندگی مشاهیر توضیح داد: شخصیت و نوع زندگی این افراد تفاوت‌هایی با افراد معمولی دارد که در تاریخ از آنها با عنوان مشاهیر نام برده می‌شود. به باور من باید سراغ بررسی روش خاص زندگی آنها رفت و شیوه‌ای را که موجب شده با عنوان یک چهره نامی در تاریخ ایران ماندگار شوند شناسایی کرد. 

وی ادامه داد: باید تاکید کرد که مشاهیر چهره‌های انگشت‌شماری هستند و متعدد و متکثر نیستند. بنابراین تجسس و تعمق در سیره و روش زندگی، مطالعات، پژوهش‌ها، رموز موفقیت آنها و همچنین بازتاب‌های اجتماعی میراث فرهنگی و در کل همه شاخصه‌هایی که معروفیت آنها را دربرداشته باید مطالعه شود. به نظر بنده مطالعه این مراحل می‌تواند دستورالعمل بسیار مطلوبی برای جامعه فرهنگی و به ویژه نسل جوان باشد. 

مدیر گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران درباره علل نپرداختن به مشاهیر تاریخ در کتاب‌های درسی اظهار کرد: علت این موضوع را باید از مسئولان امور پرسید.  به باور من این یک نقص است و متولیان امر باید پاسخگو باشند اما اگر دیدگاه مرا جویا شوید تک تک این افراد می‌توانند الگوها و انگاره‌های فرهنگی برای مردم کشور ما باشند.

وی درباره کیفیت، شیوه پرداختن و معرفی مشاهیر تاریخی در کتاب‌های درسی عنوان کرد: دستورالعمل نوشتن کتاب‌های درسی تاریخی باید بر این پایه باشد که مشاهیر به عنوان چهره‌های فاخر و ارزشمند جامعه ایرانی نصب‌العین همه قرار داده شوند.
 
زندیه افزود: در معرفی مشاهیر با توجه به رده سنی افراد باید بیوگرافی در قالبی نوشته شود که با بیانی شیوا و موجز رموز موفقیت آنها بازتاب داده شود؛ نوشته‌ای که تاثیر آن بر جامعه و نسل جوان می‌تواند بهتر از صد کتاب درسی موثر واقع شود.
 
وی با توجه به نیاز جوانان جامعه برای الگوبرداری بیان کرد: در این برهه نسل جوان جامعه ما نیازمند الگوسازی است باید با توجه به این نیاز یک طرح ساده و جذاب از زندگی مشاهیر ایرانی تهیه شود تا جوان ایرانی شخصیت خودش را با این طرح منطبق کند. 

زندیه ادامه داد: جوان وقتی زندگی مشاهیر را مرور می‌کند با خودش می‌گوید این چهره نامی و موفق زمانی مانند من کودک و یا جوان بوده و مراحل رشد را پله پله طی کرده تا به فردی شاخص تبدیل شده است پس من هم می‌توانم به یک چهره معروف تبدیل شوم.

*در این باره بخوانید:

گفت‌وگو با اصغر محمودآبادی: ایرانیان انگیزه‌ای به مطالعه تاریخ و بازخوانی آن ندارند/ انوشیروان در کتاب‌های درسی کمرنگ است

گفت‌وگو با محمدتقی ایمان‌پور: نگارش کتاب‌های تاریخی باید از قید و بندهای سیاسی رها شود/ زندگی مبارزان انقلاب مشروطه را به درستی منعکس نکرده‌ایم

گفت‌وگو با داریوش احمدی: کمرنگ بودن مشاهیر تاریخی در کتاب‌های درسی تاثیری جز بی‌هویتی‌ ندارد

گفت‌وگو با مهدی محقق: تنوع مشاهیر ایرانی را با سعید نفیسی در کتاب‌های درسی رعایت می‌کردیم

گفت‌وگو با علی ططری: دانشجویان علاقه‌ای به یادگیری تاریخ ندارند/پرداختن مقطعی به مشاهیر چاره‌ساز نیست

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمشید ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    سلام دکتر شما به عنوان یک تاریخ پژوه لک ایا در مورد اداب رسوم طوایف زند و نحوه گویش و شغل انها تحقیق نمودید لصلا نیدونی طایفه زند یا کاکم زند در شهرستان کوهدشت لرستان هست که شغل اصلی انها شبانی و زمینداری هستش البته هیچ گاه خان نداشتن وافراد سرامدی در راس کشور هم داره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها