چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۹
قفل‌های صنعت چاپ در انتظار کلید دولت تدبیر و امید

بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران در حالی به اتمام رسید که مسوولان زیادی برای بازدید از دستاوردهای صنعت چاپ به این نمایشگاه آمدند و وعده‌های فراوانی برای حل مشکلات صنعت چاپ داده شد اما گذشته به ما ثابت کرده که این اتفاقات تنها تاثیرات رسانه‌ای است که به واسطه این نمایشگاه ایجاد شده و به‌سرعت پایان می‌یابد، در این میان اهالی صنعت چاپ منتظر هستند که قفل‌های صنعت چاپ توسط کلید دولت تدبیر و امید باز شود._

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،شهاب دارابیان: بیستمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران با تمام هیاهو‌های رسانه‌ای به کار خود پایان داد و قطعا مانند هر رویدادی با کمی‌ و کاستی‌هایی همراه بوده است. حال وقت آن رسیده که با بررسی‌های لازم، مشکلات، موانع و نقاط ضعف و قدرت نمایشگاه را شناسایی و برای هر چه بهتر برگزار شدن نمایشگاه بیست و یکم برنامه‌ریزی کنیم، در این یادداشت بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران را در 9 محور بررسی می‌کنیم.
یک:
نمايشگاه‌هاى بين‌المللى، پل ارتباطى بين بازرگانان، کارشناسان، صنعتگران و محققان کشورهاى گوناگون است تا به معرفی محصولات جدید پرداخته و فرصتی براي برقراری ارتباط و شناسایی شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی ایجاد کنند، همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند با آخرین دستاوردها و فناوری‌های تخصصی ارایه شده از سوی شرکت‌کنندگان آشنا شوند.
نمايشگاه بين‌المللى تنها براى نمايش کالاها و انجام مذاکرات تجارى پيرامون آنها برگزار نمى‌شود، بلکه اطلاعات گوناگون در زمينه قيمت‌هاى رقابتى در سطح جهاني، استانداردهاى کيفي، آخرين پيشرفت‌هاى صنعتي، دستاوردهاى پژوهش ـ علمى و ايده‌هاى اقتصادى ـ تکنولوژى نيز در خلال برگزارى نمايشگاه‌ها مورد تبادل قرار مى‌گيرند. در کشور ما، شرکت در نمايشگاه‌هاى بين‌المللى داخلى و خارجى گاه جنبه فرمايشى و تشريفاتى دارد. شرکت‌هاى بسيارى صرفا براي اجرا دستور سازمان فراگير خود بدون هدف و برنامه مشخصى در نمايشگاه شرکت مى‌کنند و کالاهایى را به نمايش مى‌گذارند که به لحاظ مشکلات موجود قادر به توليد و عرضه آن نيستند يا با غرفه‌اى بى‌روح و غرفه‌دارى بى‌علاقه، خود به اعتبار شرکت و کشورشان لطمه وارد مى‌کنند. اين‌گونه شرکت‌ها نه‌تنها در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران بلکه در تمام نمایشگاه‌ها دیده می‌شوند.
برای برگزاری نمایشگاهی بین‌المللی باید مساله فروش را فراموش کنیم و از نمایشگاه به‌عنوان محلی برای تبادل اطلاعات و تبلیغ محصولات بهره ببریم، چیزی که بر خلاف سال‌های گذشته به وضوح در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران شاهد آن بودیم.
دو:
یک نمایشگاه درصورتی می‌تواند به نتایج خود دست پیدا کند که در بهترین زمان ممکن برگزار شود، زمانی که بازدیدکننده و شرکت‌کننده برای حضور در آن با مشکل روبه‌رو نشوند. متاسفانه سه سال است که نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران در آخرین ماه سال میلادی برگزار می‌شود و بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا به‌دلیل رسیدگی به مسایل مالی و تعطیلات پایان سال قادر به شرکت در نمایشگاه تهران نیستند.

همچنین ساعت برگزاری نمایشگاه بسیار کوتاه است و این موضوع  حضور شرکت‌کنندگان را کاهش می‌دهد. با برنامه‌ریزی مسنجم، این امکان وجود دارد که ساعت کاری نمایشگاه چند ساعت افزایش یابد تا بتوانیم در سال‌های آینده شاهد حضور شرکت‌کنندگان بیشتری باشیم.
در موضوع زمان برگزاری نمایشگاه، اگر از دو موضوع بالا چشم پوشی کنیم، از مساله تعداد روزهای برگزاری نمایشگاه نمی‌توان به سادگی عبور کرد، چرا که از موضوعاتی است که باید برای افزایش آن رایزنی‌های لازم صورت گیرد.
سه:
صنعت چاپ در ایران صنعتی وابسته است، تمام ملزومات این صنعت اعم از ماشین‌آلات و مرکب وارداتی هستند، بدون شک برای محققانی که سخت‌ترین شرایط ممکن مانند هشت سال جنگ تحمیلی و تحریم‌های گوناگون را پشت سرگذاشته و در فناوری‌هایی دارویی، نانو، هسته‌ای و هوافضا حرف‌هایی برای گفتن دارند، ورود به صنعت چاپ کار چندان مشکلی نیست.
حال وقت آن رسیده که دانشمندان و نخبگان جوان کشور پای در عرصه صنعت چاپ گذاشته و این صنعت را مانند صنایع دیگر از حالت وابسته بودن خارج کنند تا با فناوری‌های بومی پله‌های ترقی را در چاپ بپیماییم. نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران فرصتی است تا پژوهشگران کشور به این نمایشگاه بیایند و از نزدیک نیازهای صنعت چاپ را ببینند و برای تولید این ابزار آلات و مواد اولیه در داخل کشور اقدام کنند.
چهار:
هرسال در نمایشگاه‌های گوناگون افرادی را می‌بینیم که در غرفه‌ها به دنبال هدایای تبلیغاتی می‌گردند و تنها دستاورد آن‌ها از نمایشگاه، کیف، خودکار و جاسویچی است، حال وقت آن رسیده که مانند تمام کشورهای پیشرفته، نمایشگاه‌های تخصصی مانند چاپ را از شکل عمومی خارج و از ورود افرادی که هیچ سنخیتی با نمایشگاه ندارند جلوگیری کنیم.
پنج:
از نقاط قوت اين دوره نمايشگاه اين بود كه برای نخستین بار در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی اطلاعات و رویدادهای نمایشگاه از طریق خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) و آژانس خبری چاپ و بسته‌بندی ایران اطلاع رسانی شد، این اتفاق پیش از نمایشگاه بیستم یا انجام نمی‌شد یا از طریق دو سه شماره نشریه چاپی انجام می‌پذیرفت. شاید انتشار رویدادهای نمایشگاه به‌وسیله رسانه‌های غیرمکتوب نخستین گام مسوولان صنعت چاپ در جاده علم فناوری اطلاعات (آی‌تی) باشد که ما آن‌را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم روزی تمامی چاپخانه‌های کشور بر اساس علم روز حرکت کنند.
شش:
بدون شک رعایت ارزش‌های فرهنگی، می‌تواند بزرگ‌ترین دستاورد یک رویداد باشد، رعایت حجاب نه تنها در دین اسلام بلکه در فرهنگ ملی ما نیز توصیه شده است و هیچ تصویری از زن بی حجاب در میان نقاشی‌ها و کتیبه‌های تاریخی یافت نمی‌شود، این بدان معناست که رعایت حجاب در سرزمین پارسیان یک فرهنگ دینی – ملی است و ترویج و توسعه آن به استوار شدن بنیان‌های جامعه ایرانی کمک می‌کند. قدردانی از هشت بانوی باحجاب در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران، حرکتی بسیار پسندیده‌ای بود که نشان از توجه ویژه مسوولان برگزاری این رویداد چاپی به مسایل فرهنگی دارد.
هفت:
يكي از خصوصيات خوب مردم كشور عزيزمان، مهمان نوازي منحصر به فرد آنهاست كه در كمتر كشوري يافت می‌شود. با تحقيق و جست‌وجو در میان فرهنگ کشورهاي اروپايي و شايد خيلي از كشورهاي دنيا، سردی، رفتار خشک  و بي روح و زندگی ماشینی را می توان به وضوح دید، اما در ايران حتي در دورترین روستاها و دهکده‌هایی از کردستان، آذربایجان، خوزستان، سیستان و خراسان گرفته تا مازندران، سمنان، کرمان، یزد و شیراز مهمان‌نوازی و خونگرمی مردمان زبانزد همگان است. یکی از اقدامات قابل قدردانی مسوولان برگزاری نمایشگاه بیستم، اهدای هدیه کریسمس به مهمانان مسیحی بود که در روز پایانی نمایشگاه انجام شد. این مراسم که توسط شبکه‌ای خارجی پوشش داده شد، بیانگر مهمان‌نوازی مردم ایران بود.
هشت:
به جرات می‌توان گفت که موضوع وحدت اهالی صنعت چاپ، بیشترین تاثیر را در بهتر برگزار شدن این رویداد داشته است، چراکه مسوولان صنف چاپ در برگزاری این رویداد مهم، اختلاف نظرها را کنار گذاشتند و با همدلی و وحدت، دست در دست هم دادند تا بیستمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
نه:
یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران آشنایی مسوولان با صنعت چاپ است، چراکه بسیاری از مسوولان ما هنوز چاپ را نمی‌شناسند. طی روزهای برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران مسوولان زیادی مانند وزیر، نمایندگان مجلس و استاندار به نمایشگاه آمدند و به درد و دل‌های اهالی صنعت چاپ گوش دادند. حال وقت آن رسیده که مسوولان به وعده‌های خود عمل و صنعت چاپ را از درجا زدن خارج کنند.
نطق میان دستور امیر خجسته، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشنبه (یکم دیماه) شاید نخستین دستاور اهالی صنعت چاپ از بازدید مسوولان از نمایشگاه چاپ باشد. این اتفاق، صنعت چاپ کشور را برای آینده امیدوار کرد، چراکه اهالی صنعت چاپ انتظار دارن قفل‌های صنعت چاپ توسط کلید دولت تدبیر و امید گشوده شود.
این روزها امید به آینده بیش از هر چیزی بین اهالی صنعت چاپ به چشم می‌خورد؛ اتفاقی که شاید تنها دلیل آن آمدن دولت تدبیر و امید باشد. این امر، وظایف دولت را سخت‌تر می‌کند، چرا که همه چشم به تدبیر مسوولان دوخته‌اند تا با کلید خود قفل‌های صنعت چاپ را باز کنند و امید را به این صنعت بازگردانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط