سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
دو قطره اشک با معرفت

امروز نخستین روز از ماه محرم سال 1434 هجری قمری است. آری، محرم آغاز شده است، مانند سال 61 هجری که امام حسین(ع) و یارانش در مواجهه با قومی ستمکار، جان خویش را فدا کردند تا به گفته امام سوم شیعیان، دین جدش رسول‌الله(ص) حفظ شود. اکنون 1373 سال از آن واقعه عظیم می‌گذرد و چندین نفر از نیاکان ما همواره این ایام را به عزاداری گذرانده‌اند..._

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سعید سعیدی،دبیر گروه دین و اندیشه: امروز نخستین روز از ماه محرم سال 1434 هجری قمری است. آری، محرم آغاز شده است، مانند سال 61 هجری که امام حسین(ع) و یارانش در مواجهه با قومی ستمکار، جان خویش را فدا کردند تا دین رسول‌الله(ص) حفظ شود. اکنون 1373 سال از آن واقعه عظیم می‌گذرد و نیاکان ما همواره این ایام را به عزاداری گذرانده‌اند. از میان آن خیل عظیم آنان که مکتوبی قابل اعتماد را خوانده‌اند و پای منبر واعظانی اهل قلم و مطالعه نشسته‌اند، بیشتر با فلسفه قیام امام حسین(ع) آشنا شده‌اند و به اصطلاح دو قطره اشک با معرفت ریخته‌اند. تاکنون منابع مکتوب متعددی درباره واقعه خونین عاشورا به رشته تحریر درآورده شده‌اند و بسیاری از آنان علاوه بر تشریح کامل قیام امام حسین(ع) و رویدادهای پیشین و پسین آن، به تشریح فلسفه و اهداف امام سوم شیعیان پرداخته‌اند و راه را بر مغرضان شبهه‌افکن بسته‌اند، آنان که تنها به طرح سوالاتی می‌پردازند تا در ذهن دلدادگان سیدالشهداء(ع) و اصحابش شک و تردید ایجاد کنند، آن هم با سوالاتی که به کرات از سوی پژوهشگران و اهل علم و قلم مذهب تشیع پاسخ داده شده‌اند. 

به یقین مطالعه آثار بزرگان اهل تشیع و حتی تسنن در این باره می‌تواند به چنین شبهاتی پاسخ دهد اما آن‌چه در این مجال مد نظر است این‌که توصیه به غور کردن در آثار مکتوب عاشورایی به منظور پرهیز از برخی انحرافات و اختلافات، ضرورتی همیشگی است. 

واقعا جای افسوس دارد که سال‌ها لباس مشکی عزا بر تن کنیم و افتخار حضور در هیات‌های عزاداری سید و سالار شهیدان را به دست بیاوریم اما حتی یک‌بار مروری بر کتاب ارزشمند به نام «حماسه حسینی» نداشته باشیم. 

استاد شهید مرتضی مطهری، دین‌شناس و فیلسوف بزرگ معاصر که آثار مکتوب بسیار ارزشمندی از او برجای مانده است، در این اثر سترگ به بررسی قیام کربلا از زوایای مختلف پرداخته و در بخشی بسیار مهم، انحرافات وارد شده درباره قیام امام حسین(ع) را به تفصیل بیان کرده است تا ما اگر اشکی می‌ریزیم، اشک با معرفت باشد، اگر بر سر و سینه می‌زنیم، عملی با پایه‌های عقیدتی صحیح و هدفمند باشد و اگر سیاه بر تن می‌کنیم و ماه‌های محرم و صفر را عزادار می‌شویم، بدانیم امام بزرگوارمان چرا حج خداوند را رها کرد، به سرزمین نینوا آمد و عزیزترین اعضای خانواده، قوم و خویش و یارانش را فدا کرد. بدانیم چرا حسین بن علی(ع) شهید شد و خویش را شهیدی در راه زنده نگهداشتن سنت امر به معروف و نهی از منکر کرد. پس باید علاوه بر کتاب حماسه حسینی، سایر کتاب‌های این اندیشمند و سایر اندیشمندان مسلمان را خواند تا به اهداف قیام امام حسین(ع) آشنا شد و راهکارهای دستیابی به آن اهداف را آموخت. از جمله این آثار کتاب امر به معروف و نهى از منكر (ده گفتار) اثر استاد شیهد مطهری است. 

از اطاله کلام در نخستین روز از ماه محرم‌الحرام سال 1434 هجری قمری و 1392 پرهیز می‌کنم تا شاید خود نیز از نخسیتن کسانی باشم که آثار متقن عاشورایی را می‌خوانم و به عزاخانه حسینی می‌روم، ‌البته با این امید که نور معرفت به فلسفه قیام عاشورا و اهداف سترگ آن در قلب و ذهنم روز افزون شود... ان‌شاالله

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها