شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
اهمیت مطالعه برای کودکان

نخستین گامی که والدین و کودک براي ورود به دنیای ادبیات و کتاب بر مي دارند، بازی با کتاب در کنار اسباب بازی است.برای ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان در برخی از کشورها کتابخوانی را با بازی به بچه ها آموزش می دهند،به طوریکه بچه ها از آن بسیار لذت می برند و این عادت خوب در آنها نهادینه می شود._

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین گامی که والدین و کودک براي ورود به دنیای ادبیات و کتاب بر مي دارند، بازی با کتاب در کنار اسباب بازی است.برای ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان در برخی از کشورها کتابخوانی را با بازی به بچه ها آموزش می دهند،به طوریکه بچه ها از آن بسیار لذت می برند و این عادت خوب در آنها نهادینه می شود.

محققان و روانشناسان کودک معتقدند بهترین سن برای آموزش فرهنگ مطالعه در کودکان از 6 ماهگی تا 5 سالگی است. در این زمان است که می توان کودکی را به مطالعه تشویق یا او را از آن رویگردان کرد،زیرا در این زمان است که شخصیت کودک شکل می گیرد.
کودکان در 6 ماهگی با ورق زدن و در آوردن صدا از دهان خود به نوعی خواندن را یاد می گیرند. 

در بسیاری از کشورهای پیشرفته برنامه های ملی متعددي برای ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان اجرا می شود. ایجاد استخر کتاب و بازی بچه ها با کتاب در آب،ایجاد اتاق های بازی و استفاده از کتاب به جای اسباب بازی در آن،ایجاد کتابخانه های کودکان با فضاهای شاد و برنامه های ویژه کودکان از برنامه هایی است که در کشورهای پیشرفته توسط روانشناسان کودک اجرا می شود.
 
در سن 6 ماهگی اولین کاری که کودک با کتاب می کند این است که می خواهد كتاب را داخل دهانش بگذارد. این کار به این خاطر است که معیار تشخیص خوب و بد برای کودک در این سن استفاده از حس چشایی است.
در این زمان نخستین کاری که والدین انجام می دهند این است که کتاب را از کودک می گیرند و آن را به کنار می گذارند، چرا که فکر می کنند برای سلامتی کودکشان مضر است و این همان پیغام منفی است که والدین به طور نا خواسته به کودکانشان درباره کتاب می دهند. 

والدین دوست دارند کودکشان مانند بزرگترها کنارشان بنشیند و کتاب بخواند و این با روحیه جستجوگر کودک سازگار نیست، چرا که کودکان اصلا سکون را دوست ندارند و والدین تمایلی به آموزش با بازی ندارند. به همین خاطر پس از مدتی کتاب را برای همیشه کنار می گذارند به این امید که کودکشان وقتی بزرگ شد خود به ارزش مطالعه پی می برد.
این پیامد همان چیزی است که از فرزندمان در نوجوانی می خواهیم کتاب بخواند و او تمایلی به این کار ندارد و بنابراین این نشانه خوبی است که بدانیم تشویق به مطالعه از همان کودکی آغاز می شود و ربطی به نوجوانی ندارد. 

با تشویق کودک به مطالعه و افزایش مهارت خواندن می توان به پیشرفت مهارت های دیگر ذهنی کودک کمک کرد . روانشناسان برای بسیاری از کودکان بیش فعال یا کودکانی که دارای اختلال های یادگیری و کلامی هستند استفاده از کتاب های مصور را پیشنهاد می کنند. آنها معتقدند که کتاب های مصور باعث شکوفایی ذهن کودک می شود و بسیاری از اختلالات شخصیتی کودک را درمان می کند.
مطالعه با دنیای ذهن کودک ارتباط مستقیم دارد و توانایی های ذهنی کودکان را توسعه می دهد و به توانایی های یادگیری در مدرسه کمک می کند. علاقمندی های والدین برای کودکان بسیار جذاب است.اگر والدین کتاب بخوانند کودکان مطالعه را یاد می گیرند. آنها با کتاب خواندن کلمات را می آموزند و دنیای خود را وسعت می دهند.
خواندن همزمان والدین و کودک باعث تغذیه ذهن و سلامتی روان می شود و به آرامش بچه ها کمک می کند. 

منبع:ایندیپندنت،نویسنده:کورا گریس
مترجم: مرجان آقبلاغی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها